Gå til innhold

Laptop - dødt batteri?


jarmush

Anbefalte innlegg

Har en Asus R55LA bærbar pc som ble kjøpt i 2015.

 

Når jeg skulle lade pc'en i dag ville den ikke ta imot strøm, og ladeindikatoren på pc'en lyste heller ikke.

 

Er batteriet dødt og ferdig da?

 

Siden pc'en er nesten tom for strøm har jeg ingen andre muligheter for å gå inn på pc'en og sjekke for andre feil heller.

 

Må jeg bare kjøpe ny laptop da eller kan man kjøpe nytt batteri?

 

PC'en kostet ca 3500,- (tilbud) og vet ikke hvor mye evt et nytt batteri vil koste. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja er vel noen tilfeller enkelte laptoper har strøm koblet gjennom batteriet, er det tilfellet her har du god grunn å ta pcen på reprasjon 4 år har du garanti på at pcen funger.

Men hvis du mangler kvittering eller kjøpt som bedrift må du muligens ta kostnaden selv.

 

Batterier orginale pleier å ligge på mellom 1500-1000 kr.

Men finnes jo uorginale ofte priset mellom 400-700 kr.

 

Ulempen med uorgnale batteriet man mister reklamasjon om det viser seg det ødlegger hele pcen og batterilevetiden er ofte kortere eller gir feil visning av gjentånde tid.

 

Men du kan jo høre med butikken eller asus alltids.

Lenke til kommentar

Vil ikke et pc batteri bli gradvis dårligere, slik som f.eks med batteri til mobiltelefoner o.l.?

 

Syntes det var litt rart at batteriet plutselig ble dødt. Har ikke merket noe svekkelse i batterikapasiteten siden jeg kjøpte laptopen. 

Ang garanti, så ser jeg på kvitteringen at pc'en ble kjøpt i juni 2015. Da er det vel for langt tid til at en evt garanti kan dekke batteribytte?

 

Sendte en mail til Asus for å høre om evt batteribytte, da jeg ikke fant typebetegnelsen på min pc hos noen av batterileverandørene.

Lenke til kommentar

Enklaste måten å sjekke laderen på er ved å låne ein anna lader.

Alternativt kan du prøve å ta ut batteriet og starte laptoppen berre på nettstraum (om du har av typen med utskiftbart batteri).

 

Ta også ein visuell sjekk av ladaren, typisk har den ledninga komt i klem eller har blitt tygd på, eller at det er ledningsbrudd ved kontakta etter hardhendt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok ut batteriet og forsøkte å starte pc'en med bare nettstrøm, med da er det ikke noe liv i den. Helt død pc.

 

Då er det nok ladaren som har tatt kvelden.

Dei aller fleste laptoppar er konstruert slik at dei fungerer også når batteriet er tatt ut, og om du er i tvil så kan du søke opp din modell for å få bekreftelse på det.

 

Fordelen er at dersom det er ladaren så slepp du billig unna, berre pass på at du kjøper orginal ladar eller i det minste ein ladar med eksakt lik output.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...