Gå til innhold

TEST: OnePlus 7T


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konklusjonen er at telefonen fullt ut støtter VoLTE, bare nettverksoperatøren låser opp for det. Så enkelt.

Det er ikke så enkelt. Hvorfor skulle ice ha interesse av å "låse opp funksjonaliteten" på selve telefonen (viser ikke koder du postet at det er på telefonen funksjonene aktiveres?) for konkurrerende nettverk? Og hvorfor må man slå inn kode på telefonen for å låse opp funksjonaliteten, hvorfor er det ikke slått på som standard?

 

En plausibel forklaring er at xiaomi med flere har valgt å ikke slå på disse funksjonene for operatører som ikke selger deres produkter, mens Apple, Samsung, Huawei og til dels Sony, som har en større tilstedeværelse i Norge har brukt ressurser på utvikling og verifisering.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Flere som har mistet gangsynet i denne tråden, kommer med tvilsomme, bastante utsagn uten belegg.

 

Jeg kan nå bekrefte at jeg har VoLTE på min Xiaomi Mi 9T i Telia sitt nettverk, og det helt uten noen programvareoppdatering. Der jeg før ikke kunne være på internett samtidig som jeg snakker i telefonen, så fungerer dette nå utmerket. Også med hotspot fra telefonen til PC og nettbrett. 

 

Dette er hva jeg slo inn via "dialer" (kun symblolene og tallene, ikke VoLTE og VoWIFI) :

 

VoLTE *#*#86583#*#*

VoWIFI *#*#869434#*#*

 

Dersom andre vil prøve, så gjøres dette på eget ansvar. Det er fint hvis en kommer med tilbakemelding her i tråden. 

Lenke til kommentar

Da er det klart at det er Xiaomi som har slått av funksjonen som standard og at de kan slå den på for alle kunder ved en programvareoppdatering.

 

 

Jeg er rimelig sikker på at du tar feil. Når jeg slår kodene, så slåes VoLTE og VoWIFI carrier check av. Det er mer sannsynlig at operatørene ikke har lagt til telefonen i sin liste over godkjente enheter, og at carrier check feiler av den grunn. Når telefonen ikke ber om carrier check, så går den rett igjennom uten å bli utestengt. Kodene fungerer forøvrig også på min Xiaomi Mi 8 Lite. Vil en slå på carrier check, så gjentar en bare kodene.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du tar feil. Når jeg slår kodene, så slåes VoLTE og VoWIFI carrier check av. Det er mer sannsynlig at operatørene ikke har lagt til telefonen i sin liste over godkjente enheter, og at carrier check feiler av den grunn. Når telefonen ikke ber om carrier check, så går den rett igjennom uten å bli utestengt. Kodene fungerer forøvrig også på min Xiaomi Mi 8 Lite. Vil en slå på carrier check, så gjentar en bare kodene.

Jeg er rimelig sikker på at du tar feil og forslår heller denne logikken: Xiaomi "carrier check": does the operator sell our phones? yes = enable volte, no = keep volte disabled, tilsvarende for Oneplus.

 

Har du tenkt gjennom hvordan en "carrier check" egentlig kan fungere?

Ingen telefon ber om en "carrier check" (hvorfor skulle den det, med mindre det gjelder f.eks. salgskanaler slik som i det tenkte eksemplet ovenfor) ved nettverksregistrering (i mobilnett er det nettverket som er sjefen, telefonen rapporterer sine "capabilties" og blir dirigert deretter), og så lenge user agent er "modellnavn-programvarenavn", som det er for Android telefoner, så har ikke telefonen en sjanse i havet til å "lure nettverket". Videre er det tvilsomt at en operatør som faser ut 3G bruker "liste over godkjente enheter" for volte.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg er også rimelig sikker på at du tar feil og forslår heller denne logikken: Xiaomi "carrier check": does the operator sell our phones? yes = enable volte, no = keep volte disabled

 

Deg om det. Jeg har ihvertfall VoLTE nå, uten at Xiaomi har endret hverken hardware eller software. Da er det nettverksoperatøren som legger begrensninger, ikke telefonprodusenten. Videre diskusjon med deg tenker jeg ikke å fortsette med. Forhåpentligvis kommer det et endelig svar på hva som er korrekt etter hvert.

Lenke til kommentar

Deg om det. Jeg har ihvertfall VoLTE nå, uten at Xiaomi har endret hverken hardware eller software. Da er det nettverksoperatøren som legger begrensninger, ikke telefonprodusenten. Videre diskusjon med deg tenker jeg ikke å fortsette med. Forhåpentligvis kommer det et endelig svar på hva som er korrekt etter hvert.

Hvis det å taste koder inn på telefonen for å slå på funksjoner ikke er å endre software, så foreslår jeg at utvider definisjonen av det å endre software. En programvareoppdatering gjør tilsvarende, bare automatisk for brukere.

Du vet ikke nok om emnet du snakker om, fremlegger falske utsagn og holder på ditt, kommer ikke lenger med en slik diskusjon da uansett :green:

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Videre er det tvilsomt at en operatør som faser ut 3G bruker "liste over godkjente enheter" for volte.

 

Hva med å markere hva du redigerer i ettertid? Både Telia, Telenor og Ice har liste over telefoner som støtter VoLTE i deres nettverk:

 

https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

https://www.telia.no/magasinet/4g-tale/

 

Sjekk også merknaden hos Telenor: Merk! For enkelte modeller er det kun støtte om mobilen er kjøpt fra Telenor.

 

Når 3G fases ut, faller en bare tilbake på 2G (som ikke fases ut med det første).

 

Å endre input verdier i et program er ikke å endre programmet.

Lenke til kommentar

Hvis det å taste koder inn på telefonen for å slå på funksjoner ikke er å endre software, så foreslår jeg at utvider definisjonen av det å endre software. En programvareoppdatering gjør tilsvarende, bare automatisk for brukere.

Du vet ikke nok om emnet du snakker om, fremlegger falske utsagn og holder på ditt, kommer ikke lenger med en slik diskusjon da uansett :green:

Du ser virkelig ikke skogen for bare trær. ?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må det og være støttet av telefonen de legger inn, men om de ikke konfigurerer en mobil for å bruke VoLTE så vil den mobilen aldri kunne bruke det heller.

 

Vel, jeg har nå VoLTE i Telia sitt nett på to telefoner som Telia offisielt ikke støtter. Om mine telefoner blir "blacklisted" etter hvert aner jeg ingenting om pr nå.

 

Edit:

Fra testen av Redmi Note 7: Ice som lånte ut telefonen har etter testen informert om at det var de som låste opp for VoLTE på Telia og Telenor, og at dette ikke normalt vil gjøres med Redmi-telefoner solgt i Norge.

 

Jeg tviler litt på at Ice har tilgang til endringer i Telenor og Telia sine systemer, så det opereres kanskje med både "whitelist" og "blacklist", i tillegg til ukjente som sikkert kan gis enten tilgang eller sperres ute. 

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Sjekk også merknaden hos Telenor: Merk! For enkelte modeller er det kun støtte om mobilen er kjøpt fra Telenor.

 

Når 3G fases ut, faller en bare tilbake på 2G (som ikke fases ut med det første).

Merknaden stammer fra introduksjonen av volte i Norge og for Samsung telefoner som tidligere ble solgt som Telenor brandet i tillegg til de "generiske".

 

Angående fallback til 3g vs 2g, så kan du selv prøve å først låse telefonen til 3g og bruke mobildata litt, for så å låse telefonen til 2g og gjenta forsøket.

 

2g gir svært dårlig brukeropplevelse i forhold til 3g som igjen er en stor nedgradering fra 4g, og mobiloperatørenes levebrød er nettopp brukeropplevelsen.

Lenke til kommentar

Angående fallback til 3g vs 2g, så kan du selv prøve å først låse telefonen til 3g og bruke mobildata litt, for så å låse telefonen til 2g og gjenta forsøket.

 

2g gir svært dårlig brukeropplevelse i forhold til 3g som igjen er en stor nedgradering fra 4g, og mobiloperatørenes levebrød er nettopp brukeropplevelsen.

 

Om 3G forsvinner, så har du fortsatt 4G data. Bare ikke VoLTE, dersom du ikke har riktig telefon. Altså ingen alvorlig konsekvens, bortsett fra litt dårligere samtalekvalitet og ikke samtidig data.

Lenke til kommentar

Om 3G forsvinner, så har du fortsatt 4G data. Bare ikke VoLTE, dersom du ikke har riktig telefon. Altså ingen alvorlig konsekvens, bortsett fra litt dårligere samtalekvalitet og ikke samtidig data.

Det er hele poenget, ved samtale er du praktisk talt uten mobildata hvis du ikke har wifi eller volte, samtale + mobildata er et svært vanlig bruksmønster.

 

Edit: ikke om 3G forsvinner, men når, neste år.

Hos Telia: https://www.telia.no/magasinet/utfasing-av-3g-nettet/

 

Telenor sin utfasing: https://www.telenor.no/privat/dekning/hvorfor-stenger-vi-3g-nettet/

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Wow, det er krise. Jeg er oppvokst i den tiden vi fortsatt hadde telefoner uten nummerskive. Med tresifrede nummer hvor vi måtte ringe sentralen for å bli satt videre. Jeg tror nok meg med flere skal overleve godt uten VoLTE, om så må være. Og jeg er fullt klar over utfasingen av 3G. Enn så lenge har jeg fortsatt VoLTE på to av mine "ikke godkjente" telefoner. Ha en fin helg

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at operatører ikke har noe å vinne på å blokkere kunder fra å bruke deres nye nett, både fra et direkte økonomisk og kundetilfredhet-perspektiv. Det er opp til de nevnte kinesiske produsentene å slå på støtte for volte og vowifi teknologiene på telefonene, men det virker som om de ikke gjør det for operatører som ikke selger produktene deres.
 
En volte registrering i nettverket følger spesifiksjonsbaserte prosedyrer som starter på telefonen (slik som en wifi-tilkobling). Ved å slå inn kodene på Xiaomi Mi 9T som eksempel i tråden, slås volte på og telefonen foretar da denne registrering mot nettverket, slik som understreket under.
 

3.2.1 VoLTE UE Attachment and IMS Registration
3.2.1.1General
A  VoLTE  UE,  under  LTE coverage,  shall  automatically  perform  an  LTE  Attach  followed  by an  IMS  registration  for  VoLTE,if  the  network  supports  VoLTE  (for  further  details  on  the conditions for IMS registration see section 2.2.1 of GSMA IR.92 [54]).  This ensures that the VoLTE  UE  shall  be  available  for  VoLTE  services  (i.e.  incoming  calls,  outgoing  calls  and supplementary   services)
 
https://www.gsma.com/futurenetworks/wp-content/uploads/2014/05/FCM.01-v1.1.pdf
https://www.gsma.com/newsroom/wp-content/uploads/IR.92-v11.0.pdf

The standard IMS procedure is shown in the following figure:

1.SIP:Register—The UE initiates a registration to authenticate IMS network and obtain the authentication parameters from IMS network.
2.SIP:401 Unauthorized—The UE hasn't passed the IMS authentication yet for it was rejected by the IMS, but there are anthentication parameters of UE(RAND and AUTN) in the message.
3.SIP:Register—The UE initiates registration request again (it carries authentication parameters that obtained from last step), it is the IMS authentication at this moment (verify whether the UE can call VoLTE and download the user’s subscription data from HSS).
4.SIP:200OK—UE anthenticates on the core network successfully and then registers to IMS.

https://forum.huawei.com/enterprise/en/volte-signaling-analysis-about-the-cause-of-the-called-ue-initiates-csfb/thread/539873-100305

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...