Gå til innhold

Se norske F-35 trene på å avlede varmesøkende missiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har sikkert en "chaff" dispenser også, som fyller lufta med radar reflekterende strimler. Militær versjonen av konfetti :-)

Også har jo flyene veldig lav radar refleks i seg selv, så det hjelper jo også.

Husker ikke om de har innebygde jammere, slik som f-16 kunne ha med i ekstern pods de kan vel brukes til å hindre radar lock i utgangspunktet

Lenke til kommentar

Det er ulike typer "flares" mot ulike varmesøkende missiler. Noen typer er "imaging infra red(iir) som ser etter konturer av målet fremfor kun det varmeste punktet. Disse blir i utgangspunktet ikke avledet av flares. Mot radarer så brukes chaff (aluminiumsstrimler) i ulike slipp-intervaller avhengig av hvilke type radar som belyser flyet. I tillegg har F35 innebygget ECM (jammer) som sender ut forstyrrende signaler for fiendens radar og missiler. Dette medfører ofte at flyene som angriper må Fly nærmere for avfyre missiler eller finne flyets eksakte posisjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen som vet hvor effektive disse motmidlene er? Så vidt jeg har forstått brukes de mot sraam med varmesøker. Noen som vet hva som brukes mot radarsøkende missiler og hva f-35 kan stille opp med mot slike?

8f6577c6f2702a50e7b66439257921fa.jpg

Lenke til kommentar

Dette er noe som er hemmemighetstemplet og det er også stor forskjell mellom generasjonene på missilene. Flares bruket mot kortholds varmesøkende missiler mens chaff brukes mot radarsøkende missiler. Effektiviteten på motmidlene er én ting og taktikk og riktig bruk av motmidler er en annen. Det som gjør f35 overlegen mot de andre maskinene i aktiv tjeneste er kombinasjonen av radar/aktive og passive mottiltak og ikke minst situasjonsforsåelse samt lav radarsignstur.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvor effektivt flares egentlig er i en moderne krig. Jeg vil tro at alle teknologisk avanserte nasjoner allerede har rakettsystemer som tracker med AI, eller som på andre måter gjør sanntidsanalyser på termiske og visuelle signaturer, hvor de enkelt klarer å skille mellom fly og utskutte avledningsobjekter.

 

Jeg tror ikke jeg ville ha satt meg i en F35 over en høyteknologisk fiende hvis flares var det eneste jeg hadde på baklomma til å forsvare meg med. Jeg tipper kanskje at fly, i en eventuell fremtidig storkonflikt, vil kunne vise seg å spille en mindre rolle, og at droner og ubemannet luftskyts vil spille en større rolle.

Lenke til kommentar

Den egentlige årsaken til at vi kommer så seint i gang operativt i forhold til sammenlignbare allierte med samme innkjøp, er at vi betaler mer for flyene enn alle andre? Eller? Har vi rett og slett bare tungt for det? Forklar det gjerne dere som vet så mye.

 

Vi er ikke så langt bak de andre. Det er bare USA, Israel og Italia som er før ute med A-utgaven som Norge har. I tillegg så har Norge også bremseskjerm noe som ikke andre land har. Nå har Norge først fått 15 fly som tilsvarer en skvadron. Jeg mener å huske at dette er et krav i IOC. Grunnen til at vi har fått flyene først nå har noe med innkjøpsstrategi å gjøre. Flyene som blir produsert i senere slot, er billigere enn de første, så det er nok fornuftig å vente til prisen er billigere.

Lenke til kommentar

Grunnen til at flares fungerer er at de avgir en intens stråling som overbelaster sensorene. Det blir litt som å peke et speilrefleks kamera mot solen, alt går i hvitt fordi sensoren er maksa ut.

 

Da hjelper det ikke med regnekraft ller AI.

 

En sannhet med modifikasjoner. Tradisjonelle flares har begrenset effekt mot nyere, billedbasert søkerteknologi, som stirrer eller filmer målet og gjenkjenner signaturen til f.eks. en flymaskin.

Lenke til kommentar

Vi er ikke så langt bak de andre. Det er bare USA, Israel og Italia som er før ute med A-utgaven som Norge har. I tillegg så har Norge også bremseskjerm noe som ikke andre land har. Nå har Norge først fått 15 fly som tilsvarer en skvadron. Jeg mener å huske at dette er et krav i IOC. Grunnen til at vi har fått flyene først nå har noe med innkjøpsstrategi å gjøre. Flyene som blir produsert i senere slot, er billigere enn de første, så det er nok fornuftig å vente til prisen er billigere.

 

Som du er inne på er det rett og slett ulike krav og prioriteringer fra land til land. Norge har valgt en mer trinnvis innfasing og krav til både antall maskiner, støtteorganisasjon og oppdrag F-35 skal kunne løse.

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...