Gå til innhold

Hvis en jobb telefon blir kjøpt opp fra en bedrift, så den blir til odel og eie for privat. Gjelder forbrukerkjøpsloven da?


Anbefalte innlegg

Jobben leide telefon fra komplett, som jeg da fikk som jobb telefon. Jobben bytter nå foretak eier, og navn. Leiekontrakten til komplett tilsier at de ikke kan overføre leieavtaler til andre. 

 

Så det ble to valg, enten kjøper jobben opp telefonen. Så den blir kjøpt opp og til eie, eller levere den tilbake. Så da fikk jeg valget fra sjefen, og valgte å betale selv resterende sum. Og da ifølge sjefen, var nå telefonen min og ikke noe i sammenheng med jobben lenger.

 

Uten å tenke over det, så kom jeg på at det kanskje var til ulempe for meg. For nå er jeg usikker på om denne telefonen nå gjelder som privat kjøp, eller bedrift?

 

Bortfaller forbrukerkjøpsloven for meg nå? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet antar jeg du har kjøpt telefonen direkte fra Komplett, noe som innebærer at forbrukerkjøpsloven gjelder, ettersom du ikke opptrer i næringsvirksomhet.

Ut ifra det jeg leste, så skrev TS at han betalte for telefonen, men at firmaet stod som kjøper

 

Hvem sitt navn står på kvitteringen, om noen sitt, og er den +moms?

Lenke til kommentar

Firmaet ditt kjøpte den av komplett, og du kjøpte den av firmaet ditt om jeg forstår det rett?

Strengt talt har du da reklamasjonsrett mot jobben din da ja.

 

 

Stemmer som du skriver, men er dette som forvirrer meg litt. For mobilen er kjøpt opp av "gamle" jobben/foretaket. Etter foretak navn og eierskifte. Så vil den bli borte, foretaket altså. 

 

Så det gamle foretaket, kjøper opp tlf. Som jeg kjøper av. Så blir det borte.

Kvitteringen står da på gamle foretak navn, men den kommer jo ikke til å eksistere

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke så mye klokere av å lese de paragrafene, er noe med formuleringen som jeg ikke helt tolker.

 

Kanskje jeg skal sette det i annet perspektiv.

 

La oss si at Bob, har gjort det som jeg har. Altså kjøpte opp sin jobb telefon, fra jobben siden han vil beholde telefonen. Jobben kjøper opp den telefonen fra komplett. Så betaler Bob jobben, jobben bytter da eier og navn. Så jobben på papir er ikke eksisterende.

 

To år senere, så selger Bob meg sin telefon med kvittering. 2 mnd etterpå skjer det noe med telefonen. Henvender jeg meg til Bob, eller komplett da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...