Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 11 Pro Max


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Men han har jo ett godt poeng.. 17000 for en iPhone? Spiller den FLAC filer eller er det aac som gjelder enda igjennom iTunes? Man er låst til ett økosystem som ikke står i samsvar med prisen..

 

Selvfølgelig velger du da den dyreste av alle modellene, og en funksjon som 2% av verden har hørt om...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Imponerende at Apple lanserer en telefon som begynner på 8490 kr og ikke engang har en full HD 1080p skjerm, den har lille 1792 x 828 piksler

 

 

Når Xiaomis Mi A2, som koster 1800 kr, ikke engang en fjerdedel av prisen, har skjermoppløsning på 1080x2160 piksler.

 

Så til de grader r*vkjøring av sine egne, spec-ignorante kunder.  Bra gjort av et av verdens største teknologiselskap. 

 

Begynner å bli for dumt å fortsatt nevne dette, i blindtest er Xr klart bedre en andre "billig" telefoner med høyere oppløsninger. Billig telefoner tviholder på tilsynelatende gode specs, uten at de nødvendigvis fungerer bra i praksis. Når det er sagt så frister skjermen til 11 Pro mye mer :p

Lenke til kommentar

Begynner å bli for dumt å fortsatt nevne dette, i blindtest er Xr klart bedre en andre "billig" telefoner med høyere oppløsninger. Billig telefoner tviholder på tilsynelatende gode specs, uten at de nødvendigvis fungerer bra i praksis. Når det er sagt så frister skjermen til 11 Pro mye mer :p

 

Å kalle XR en billigtelefon blir i overkant generøst for min smak, da den koster mer enn langt nyere flaggskip til andre produsenter. 

 

Å sammenlikne XR og en ekte billigtelefon blir litt for dumt etter min mening. 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Arg... og jeg som var helt sikker på at det var Samsung (galaxy note plus) som hadde det beste kameraet nå. Noe som forøvrig dxomark bekrefter. Men var vel viktig for skribenten å feire hemningsløst at nattmodus endelig er å finne på iphone. Og at tek.no har fått låne en ip11promaxsuperduper før alle andre.

iPhone 11 og 11 Pro/Pro Max er ikke ferdigtestet av DXOMark så vidt jeg kan se? Blir jo litt vanskelig å benytte det som referanse for sammenligning når de kun har tall for den ene telefonen.

Blir også dumt å bruke resultater fra et firma som forandrer testene sine for at Apple skal gjøre det bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt mer info om andre kretser på en SoC i frohold til å måle ren CPU ytelse som eksempelvis Geekbench gjør:

 

146477-phones-feature-qualcomm-snapdrago

 

 

Dette er fra en SD855, og den ser selvfølgelig ikke slik ut ut, blokkene er ikke perfekte firkanter som vist, men det er likevel en tilnærming av størrelsesforhold. Kryo 485 er CPU og Adreno 640 er GPU.

 

Hexagon 690 er en DSP (Digital signal processing), men Spectra er en ISP (Image signal processor).  Apple er langt mer hemmelighetsfulle med deres oppbygging. Og den er ikke lik, det er den ikke. De har større andel til CPU og GPU en vist her hvertfall. Og modem synes jeg å huske de har separat. 

 

Likevel likt for alle som lager SoCer så er det at den totale ytelsen for alle type oppgaver er det viktige. Det vil si at slike enkle tester som kun tester rent på CPU med små enkle operasjoner ikke egentlig reflekterer noen form for realistisk ytelse. Grunnen til at de har andre kretser er ikke at CPU ikke kan gjøre det, men at CPU ikke er like god til alle oppgaver. Det å ha en del spesialkretser er bedre enn en stor som kan gjøre alt, men ingenting veldig bra.

 

Et eksempel på dette vil være at min desktop CPU bruker mye CPU for en del 1080p60 fps video i nettleser. Likevel kan mobilen min enkelt kjøre samme video, i Chrome, uten engang å bli varm. Det er fordi den har og bruker spesialkrets for video for å gjøre dette langt mer effektivt enn å kjøre det rett på CPU. Da hadde ikke mobilen klart det. Bruker du da dette som test vil min desktop Intel CPU faktisk være bak mobilen min i CPU ytelse. Selv om det ikke er tilfellet. Så med dagens raske mobil CPUer og antallet spesialkretser vi har fått så føler jeg ikke tester som Geekbench egentlig gir oss så veldig mye. Må heller teste spill, videoredigering osv direkte.

 

Veldig mye av dette med kamera som er det det knives mye om nå er jo slikt behandling som skjer på ISP og DSP enhetene på SoCene. For Apple og Huawei har de jo maskinlæringskretser separat som de bruker og (hos QC er de i Hexagon). Så ytelsen og hva de støtter har blitt mye viktigere på disse kretsene. De tar stadig større plass, men testes sjeldent.

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Går det an å ringe med den? Hvordan er kvalitet på samtalen? Bestandig når jeg ringer noen med iPhone, så er det som å høre de i enden av et avløpsrør. Er dette fikset nå?

Lenke til kommentar

Et utseende bare en mor kan elske. Et datert -utdatert- design. Latterlig høy pris. Svekket kontroll av Apple ved lansering av os oppdateringer som gang på gang kommer med feil og mangler.

Hva skjedde med Apple? Disse modellene er selve essensen av hvor galt det gikk. Dette er bare krampetrekninger i en tid hvor Apple er mer opptatt av å lansere kredittkort i aluminium og bygge et luftslott av tjenester fremfor fysiske gjenstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men han har jo ett godt poeng.. 17000 for en iPhone? Spiller den FLAC filer eller er det aac som gjelder enda igjennom iTunes? Man er låst til ett økosystem som ikke står i samsvar med prisen..

 

Selvfølgelig velger du da den dyreste av alle modellene, og en funksjon som 2% av verden har hørt om...

Det er nok betydelig fler enn 2% som kjenner til FLAC.

ALAC derimot ....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg ser på nattmodusen til Huawei så ligger de foran enda. Se på venstresiden av bildet som er tatt, Huawei er det eneste kameraet som klarer å utfylle hele bildet i nattmodus. Det er helt rått, og apple henger langt bak der.

 

Dessuten syntes jeg det er teit å sammenligne Apple sin helt nye telefon med Huawei sine gamle når Huawei lanserer ny telefon i morgen, gir litt galt inntrykk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Personlig så likte jeg faktisk "Note 10 (Plus)" sine bilder best i denne testen/artikkelen.

 

Samsung "fyller ut" farger (saturation) , det ser bra ut, men skal man editere bildet i etterkant så finner man fort ut at det er mye lettere hvis bildet hadde vært uten dette filteret i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Personlig så likte jeg faktisk "Note 10 (Plus)" sine bilder best i denne testen/artikkelen.

 

 

 

 

Samsung "fyller ut" farger (saturation) , det ser bra ut, men skal man editere bildet i etterkant så finner man fort ut at det er mye lettere hvis bildet hadde vært uten dette filteret i utgangspunktet.

 

 

 

- Mulig det...

Men "iPhone 11 Pro Max" gav etter min mening for mye lys og i så måte ser litt mer utvasket ut og taper detalijer, særlig når det kom til Natt-Modus.

 

Altså ut i fra denne testen/artikkelen å bedømme...

Med litt tweaking så blir sikkert resultatet bedre.

Lenke til kommentar

Litt underlig at det ikke påpekes at telefonen kommer uten 5G. Ja, jeg vet at 5G ikke er nødvendig i dag, men skal man bla opp fra 13 til 17000 kr på en telefon man kanskje kan forvente å ha 3-4-5 år fram i tid hadde det vel vært greit om telefonen faktisk hadde viktig teknologi som er rett rundt hjørnet. Jeg tenker at det er et viktig minus som burde komme frem i en vurdering for og imot om telefonen faktisk er verdt pengene.

 

En mer rasjonell avslutning av artikkelen ville være å holde på pengene et år til og kjøpe neste års modell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor du drar frem Sony som en vinner i videokameradiskusjonen fatter jeg virkelig ikke da de fleste sammenligninger jeg har sett viser at Sony ligger langt bak de beste på videoopptak. Opptakene fra Sony eier ikke flyt, men er hakkete og utydelige. De har bra farger og detaljnivå, men jeg har ikke lyst å se på videopptak som ligner på 15 fps.

 

Det er faktisk ganske mange av oss som mener at Samsung, Apple og Pixelmodellene er klart bedre enn Sony på videoopptak.

 

Apple var først med 4K opptak i 60 fps. Om ikke det kan kalles å være ledende, da vet ikke jeg. Spesielt når de ofte blir omtalt som å ha de beste telefonene for akkurat videoppptak.

 

Ut ifra hele innlegget mitt var det kun det du valgte å fokusere på?

 

Se sammenligningsvideoer på f.eks Vimeo eller Youtube. Spesielt i mørket. XZ2 Premium er jo markant mye bedre enn Iphone 10. Og jeg har ikke nevnt med et ord at Sony er bedre enn de andre.

 

Kjekt om Apple hevder seg på noe som er 4K 60fps, men for 99% av brukerne er 30fps mer enn godt nok.Men hvor er det du ser dette? Du kan jo ikke se det på telefonen? Så det er veldig kjekt med 4K når du må ut med 10 000-vis av ekstra kroner for å faktisk få nytte av det, ikke sant? For såvidt jeg vet har ikke Apple 4k skjerm på sine telefoner? Så da blir vel IMAC, Apple 4K boks + 4k TV det rimeligste alternativet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen, se hvor lite utvikling det egentlig har vært på kameradelen, allikevel er det det TEK fokuserer på hver eneste gang:

Sony Xperia Z1 (2013):
Plassér i innlegg

Samsung Galaxy S6 (2015):
Plassér i innlegg

Apple Iphone 11Max (2019):
Plassér i innlegg

Til og med med dårligere oppløsning (Z1 og S6-filene er på skarve 50 og 100kb, mens Iphone 11 er på 1,5 GB) er forskjellene minimale til dagligdags bruk.

Alle bildene er fra TEK.no sine egne tester.

post-381725-0-73503200-1568797121_thumb.jpg

post-381725-0-20519900-1568797132_thumb.jpg

post-381725-0-20860000-1568797141_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...