Gå til innhold

All verdens land v2


Scarvo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Scarvo skrev (1 minutt siden):

Spørsmål til @Morromann, @Nettels og @Laughing Man: Kan jeg spørre om tillatelse til å poste en video fra Kenya når den tid kommer? Kenya er et av fire afrikanske land jeg har vært så heldig å få besøke, og jeg har derfor mange gode minner, både i form av bilder og videoer.

Den er grei fra min side. Jeg lover å ikke poste video fra Kenya:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Republikken Kenya er et land ved ekvator i Øst-Afrika. En stor del av landet var britisk koloni fram til 1963 under navnet Britisk Øst-Afrika. Det grenser mot Tanzania i sør, Uganda i vest, Sør-Sudan i nordvest, Etiopia i nord, Somalia i nordøst og Indiahavet i sørøst.

Viktige importvarer er olje, jern, plast og maskiner. Viktige eksportvarer er kaffe, frukt, te og sement. De viktigste handelspartnerne er USA, Storbritannia, Tyskland, Japan og Uganda.

Kenya har et rikt dyreliv og en fantastisk natur, noe som har gjort at landet har utviklet seg som et turistmål.

Kart Kenya: Se de største byer og nasjonalparker i kenya på kart ...

Neste: Kenyas hovedstad

Scarvo skrev (16 minutter siden):

Spørsmål til @Morromann, @Nettels og @Laughing Man: Kan jeg spørre om tillatelse til å poste en video fra Kenya når den tid kommer? Kenya er et av fire afrikanske land jeg har vært så heldig å få besøke, og jeg har derfor mange gode minner, både i form av bilder og videoer.

Du har min tillatelse :)

Endret av Nettels
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den beryktede diktatoren Daniel arap Moi ledet Kenya fra i hele 24 år, fra 1978 til 2002 og etterfulgte nasjonalheten Jomo Kenyatta som hadde frigjort landet fra britene. Til tross for at han oppnådde stor populritet hos deler av befolkningen ble han utsatt for mye internasjonal kritikk for brudd på menneskerettighetene og korrupsjon. Den tidligere diktatoren døde ganske nylig, den 4.februar 2020, 95 år gammel.

Daniel_arap_Moi_1979b.jpg

Neste: funfacts om Kenya

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettels skrev (1 minutt siden):

Wangari Muta Maathai (født 1. april 1940 i Nyeri, Kenya, død 25. september 2011) var en kenyansk miljøvernforkjemper og politiker. Hun mottok Nobels fredspris i 2004.

Wangari Maathai, 2006 (cropped).jpg

Neste: Fun facts fra Kenya.

For sent. Jeg var der først. Du må ta funfacts om Kenya istedenfor. Og så kan Scarvo poste videoen,

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

KINA

Ja, da er vi jammen kommet til verdens største land, eller i det minste verdens mest folkerike land. Folkereoublikken Kina som dekker store deler av arealet til øst-Asia har 1,4 milliarder innbyggere og er en etpartistat hvor kommunistpartiet er det eneste lovlige. Det offisielle språket er kinesisk. Basisen for det kinesiske språket er mandarin som er morsmålet for 70% av befolkningen, men i det multietniske riket som Kina er eksiterer det rundt 300 forskjellige språk. Kina har offisielt også 55 etniske grupper. 92% er han-kinesere(som alle snakker mandarin). Blant de andre gruppene finner man  blant annet mandsjuer, mongoler, kirgisere og tibetanere. I 2017 passerte Kina USA som verdens største økonomi og har et BNP på 12,3 milliarder dollar. COVID 19-utbruddet som startet i Kina har vært en midlertidig set back men siden USA er enda hardere rammet og Kina er så godt som kvitt viruset ligger verdens mest folkerike land sterkt an til å lede i kampen om økonomiske verdenshegemoni.

china-map.gif

Neste: Kinas hovedstad

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...