Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda civic


Gentlemanful

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg har fått et tilbud om å kjøpe en Honda civic 2015 modell som har kjørt 64000-, for 80000kr. Dette er da en kjøreskolebil. Har 2 spørsmål til dere bilekspert.

1. Er det ille at det er kjøreskolebil? Kommer jeg til å drite på draget om jeg kjøpern?

 

2. Er det en bra vinterbil? Klarer den seg i glatte oppoverbakker på vinterføre?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å være ein veldig bra pris om det ikkje er noke spesielle ting som er gale med bilen.

 

Bilen har også køyrd ganske kort for å være lærekøyrebil, typisk vil yrkesbilar ha høg kilometerstand.

 

Største problemet med at det er ein lærekøyrebil er at den kan ha litt ekstra clutchslitasje, men samtidig har bilen berre blitt køyrd med bilkyndig person i bilen.

 

Er dette ein vennepris? Lærekøyrebilar er fritatt for moms og er derfor fritatt for moms, så det kan forklare prisen. Vanligvis blir slike bilar solgt til markedspris med større profitt til selgaren som har betalt mindre for bilen i utgangspunktet.

 

 

Ein ulempe som er verdt å nevne er at med dobbelt pedalsett så må du vøre bevist på kven som får sitte i passasjersetet (eller du kan fjerne pedalsettet).

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være ein veldig bra pris om det ikkje er noke spesielle ting som er gale med bilen.

 

Bilen har også køyrd ganske kort for å være lærekøyrebil, typisk vil yrkesbilar ha høg kilometerstand.

 

Største problemet med at det er ein lærekøyrebil er at den kan ha litt ekstra clutchslitasje, men samtidig har bilen berre blitt køyrd med bilkyndig person i bilen.

 

Er dette ein vennepris? Lærekøyrebilar er fritatt for moms og er derfor fritatt for moms, så det kan forklare prisen. Vanligvis blir slike bilar solgt til markedspris med større profitt til selgaren som har betalt mindre for bilen i utgangspunktet.

 

 

Ein ulempe som er verdt å nevne er at med dobbelt pedalsett så må du vøre bevist på kven som får sitte i passasjersetet (eller du kan fjerne pedalsettet).

Hei du!

Prisen er ganske grei, ja! Bilen var nettopp på EU godkjenning og service.

Grunnen til at jeg får den så billig er fordi det er kompis til pappa som selgern - han skal pensjonere seg.

Jeg har null peiling på bil - Så det med clutchen osv vet jeg ikke noe om - er det mulig å teste dette på noen måte?

Pedalene osv må jeg få fjerna!

 

Vet du om civic er en god vinterbil? Alternativet er å kjøpe en Suzuki swift 2014 modell kjørt 20000 til 120000 - noe som er en god del dyrere...

Lenke til kommentar

Virker å være en fin pris

 

Ta en NAF test, eller få et verksted du stoler på til å gå over bilen. Dette gjelder ved alle bruktbilkjøp. De få tusenlappene det koster er ingenting mot å oppdage masse greier i etterkant.

 

Hvordan er det med garanti på bilen, hadde Honda 5 år? Sånn at det er igjen fabrikkgaranti? En skikkelig gjennomgang før garantiutløp kan også spare en for masse kroner.

 

Når det gjelder vinterføre, så er dette formelen for om bilen er god på vinterføre.

4x4 > gode dekk > fremhjulstrekk > bakhjulstrekk

 

Med mindre man har en "bruk vett, ligg bredt" mentalitet :)

828c46cd249600b624b0c5be61b82644.jpeg

Lenke til kommentar

Virker å være en fin pris

 

Ta en NAF test, eller få et verksted du stoler på til å gå over bilen. Dette gjelder ved alle bruktbilkjøp. De få tusenlappene det koster er ingenting mot å oppdage masse greier i etterkant.

 

Hvordan er det med garanti på bilen, hadde Honda 5 år? Sånn at det er igjen fabrikkgaranti? En skikkelig gjennomgang før garantiutløp kan også spare en for masse kroner.

 

Når det gjelder vinterføre, så er dette formelen for om bilen er god på vinterføre.

4x4 > gode dekk > fremhjulstrekk > bakhjulstrekk

 

Med mindre man har en "bruk vett, ligg bredt" mentalitet :)

828c46cd249600b624b0c5be61b82644.jpeg

Takk for svar!

Han hadde den nettopp på service og EU godkjenning - eneste som gjør meg nervøs er tanken av hvordan bilen blir behandlet under glattkjøring osv.

I tillegg til clutchen ofc

Lenke til kommentar

Det som har absolutt mest å si er nissen som sitter bak rattet.

 

Jeg har kjørt opp isete bakker med en bakhjulsdreven BMW på 1500kg med piggfrie vinterdekk. Rett etterpå kom det ikke mindre enn to (2) SUV-er med piggdekk og 4WD som måtte gi opp.

 

Skulle være snill og hjelpe ei dame som hadde kjørt seg fast opp en bakke. Etter mye stress fikk vi nesa på bilen opp mot bakken igjen. Og hva er det første damen gjør? Bånn gass og rett ut med clutchen, og så stå og spinne til bilen stod på tverke igjen. Dytta nesa nedover bakken og ba henne finne en annen vei. Jeg kjørte videre opp bakken. Og jeg hadde nøyaktig samme bil som henne. :p

 

Poenget er ikke at jeg liksom er så flink. Tror jeg er ganske gjennomsnittlig. Men at det er mange som kjører rundt på glatta som aldri skulle hatt lov til å kjøre på glatta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som har absolutt mest å si er nissen som sitter bak rattet.

 

Jeg har kjørt opp isete bakker med en bakhjulsdreven BMW på 1500kg med piggfrie vinterdekk. Rett etterpå kom det ikke mindre enn to (2) SUV-er med piggdekk og 4WD som måtte gi opp.

 

Skulle være snill og hjelpe ei dame som hadde kjørt seg fast opp en bakke. Etter mye stress fikk vi nesa på bilen opp mot bakken igjen. Og hva er det første damen gjør? Bånn gass og rett ut med clutchen, og så stå og spinne til bilen stod på tverke igjen. Dytta nesa nedover bakken og ba henne finne en annen vei. Jeg kjørte videre opp bakken. Og jeg hadde nøyaktig samme bil som henne. :p

 

Poenget er ikke at jeg liksom er så flink. Tror jeg er ganske gjennomsnittlig. Men at det er mange som kjører rundt på glatta som aldri skulle hatt lov til å kjøre på glatta.

Nesten jeg får lyst til å be deg om å beskrive ossen du kjører i en oppoverbakke med is, på vintern? Jeg pleier å få så mye fart som mulig slik at bilen kommer i 3 gir og når den begynner å slite halveis i oppoverbakken så girer jeg ned til 2... det gikk greit sist vinter var en del ganger jeg faila. Problemet er når det går barn nedover i bakken og man må kjøre forsiktig, da klarte ikke min gamle bil det i det hele tatt.

 

Samma gjelder når det kom bil imot og jeg måtte stoppe opp i bakken og gi plass til andre bilen, da driter man og på draget.. derfor en god vinterbil er ganske viktig for meg.

Lenke til kommentar

Må man stoppe så må man bare rygge ned og prøve igjen. Noe av cluet er å prøve å holde like mye gass som man har fart. For mye gass så begynner man å spinne og da er det gjort. For lite gass så mister man for mye fart. Mange tror tydeligvis at 4WD og/eller piggdekk er noe magisk så de kan bare gi full gass overalt.

 

Og prøve å holde dekka borte fra de blankpolerte spora midt i veien. I veikanten er det ofte mye grovere is og det kan være nok til at man klarer å stabbe seg opp.

 

Men jeg vet noen bor på steder hvor det rett og slett er nyttesløst uten piggdekk og må helst ha 4WD også.

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er å ha skikkelige vinterdekk. I videoen under har bilen med 4x4 sommerdekk, hadde den hatt dårlige vinterdekk isteden hadde forskjellen vert mindre, men den bilen med fwd ville fortsatt vunnet i brems og sving. I akselerasjon og bakkestart kommer det an på hvor dårlige dekk de hadde testet. Hadde 4x4 bilen hatt slitte billige vinterdekk ville jeg satt pengene mine på fwd bilen, hadde 4x4 bilen hatt nye midt-på-treet dekk kan det godt være den hadde dratt fra

 

https://m.youtube.com/watch?v=atayHQYqA3g

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...