Gå til innhold

Ville en vogn med batteri fungere som rekkeviddeutvider?


dragz

Anbefalte innlegg

Et åpenbart hinder er at de fleste elbiler ikke har hengerfeste, men er det noen andre hindre? Man kunne se for seg at man leide en henger med batterier for helgeturen og kunne bytte til en fulladet henger på turen på samme måte som man fyller drivstoff eller stopper på en ladestasjon i dag. I det daglige jo ikke nødvendig med 400 km rekkevidde og det ville spare miljø og penger med mindre interne batteripakker i bilene. Hvis en slik infrastruktur ble etablert ville det holde med en rekkevidde på 100 km (eller enda mindre) og el-bilene ville bli lettere og billigere.

 

Siden jeg ikke regner meg som en særlig original tenker lurer jeg på hva det er jeg har oversett? Problemer med teknisk implementasjon? Er det for lite behov for langturer slik at det ikke vil være økonomisk lønnsomt å etablere et nettverk av batterivognutleiere?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et åpenbart hinder er at de fleste elbiler ikke har hengerfeste, men er det noen andre hindre? Man kunne se for seg at man leide en henger med batterier for helgeturen og kunne bytte til en fulladet henger på turen på samme måte som man fyller drivstoff eller stopper på en ladestasjon i dag. I det daglige jo ikke nødvendig med 400 km rekkevidde og det ville spare miljø og penger med mindre interne batteripakker i bilene. Hvis en slik infrastruktur ble etablert ville det holde med en rekkevidde på 100 km (eller enda mindre) og el-bilene ville bli lettere og billigere.

 

Siden jeg ikke regner meg som en særlig original tenker lurer jeg på hva det er jeg har oversett? Problemer med teknisk implementasjon? Er det for lite behov for langturer slik at det ikke vil være økonomisk lønnsomt å etablere et nettverk av batterivognutleiere?

Ideen er god. For mange som ikke er vant til henger vil nok rygging på parkeringsplasser og garasjeanlegg bli et problem.

Løsningen må være at enten hengeren har el styring ved rygging. Dette burde kunne være mulig. Ev må parkerings funksjon på bil være inkludert henger.

 

For de aller leste er ikke kjøring med henger noe problem. Det er helt idiotisk å kjøre rundt med en bil som veier 400kg mere enn hva den burde fordi man vil besøke tante Olga i Trondheim en gang i året uten å måtte lade.

 

En lett elbil kan klare under 100Watth PR kilometer mens de vi kjøper ofte bruker det doble. Det betyr at vi kunne kjørt to biler i stedet for en. Hadde bensinstasjoner hatt hengere med oppladede batterier kunne stoptiden vert mye kortere. Det tar ikke lenger tid å skifte batteri enn det tar å fylle bensin.

 

At bilen bruker mere strøm på langtur med hengeren etter er en lav pris å betale i forhold til å ha høyt forbruk hele året.

 

Fly gjør dette hele tiden. Det fyller så lite fuel som mulig for å klare turen fra a til b. De drasser ikke mere fuel enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for linken, den dukket ikke opp i søkene jeg gjorde. Det ser ut til at du har rett i at dette har løpt ut i sanden, linken til nomadic-power.com er død.

 

Jeg synes dette hadde vært et godt konsept, plukk opp en batteripakke når man trenger det, lad opp bilens interne batteri mens man kjører og sett vogna fra deg på en stasjon når du nærmer deg destinasjonen så slipper du å rygge med vogn etc.

 

(Jeg har ikke entret elbil-verdenen selv, men vurderer å droppe dieseldroget (VW Sharan) til fordel for en brukt Leaf. De går jo for en slikk og ingenting på finn.no for tiden. 5 mil rekkevidde vil dekke mer enn 90% av transportbehovet mitt, så kan jeg heller bruke nabobil.no for langturene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...