Gå til innhold

Diskfeil på server


Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere her: IKKE kjør endringer i RAID oppsettet uten å vite hva du gjør!!!

 

Meldingen du får antyder at du kanskje må oppdatere firmware på kontrolleren for å få disken til å fungere. Men så er spørsmålet om disken faktisk er rett eller om du har fått feil/kjøpt feil etc.

 

Er det ingen tjangs for deg å få leid inn en konsulent som faktisk kan dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere her: IKKE kjør endringer i RAID oppsettet uten å vite hva du gjør!!!


 


Vi har ikke gjort noe med RAID-oppsettet og kommer nok ikke til å gjøre noe. Kun testet ut en ny disk. 


 


Meldingen du får antyder at du kanskje må oppdatere firmware på kontrolleren for å få disken til å fungere. Men så er spørsmålet om disken faktisk er rett eller om du har fått feil/kjøpt feil etc.


 


Refererte til RAID controller-versjon vi har i dag. Og spørsmålet var egentlig om den disken fra Ebay (som vi ikke har bestilt) var komfortabel med vår RAID controller. Det står firmwire A3 på den disken. Vil det fungere?


 


Er det ingen tjangs for deg å få leid inn en konsulent som faktisk kan dette?


 


Skulle gjerne det. Har du noen forslag til flinke folk innen dette området?


Lenke til kommentar

Dersom dere har en bedrift dere kjøper tjenester av som og har konsulenter, ta kontakt med de. Fortell de hva som skjer og hva som er problemet og spør om de har konsulenter som har kompetanse innen feltet. Ut over det må en nesten vite hvor dere er i landet for å anbefale et konsulentselskap. Hjelper lite å anbefale noen som ikke er i nærheten av dere :)

 

Når jeg nevnte endringer så mener jeg og det å sette inn/fjerne disker fra kontrolleren. Og det har dere gjort. I prinsippet vil dette gå fint - om en vet hva en gjør. Men om en ikke vet hva en gjør har jeg erfart at en klarer å kødde til veldig mye. Så _ingen_ endringer.

Lenke til kommentar

Når jeg nevnte endringer så mener jeg og det å sette inn/fjerne disker fra kontrolleren. Og det har dere gjort. I prinsippet vil dette gå fint - om en vet hva en gjør. Men om en ikke vet hva en gjør har jeg erfart at en klarer å kødde til veldig mye. Så _ingen_ endringer.

Så lenge disken er støttet av RAID-kontrolleren skal det litt til å kødde det til når man tar ut den defekte disken og setter inn en ny. Når det er sagt er det viktig å sette inn en mest mulig lik disk iht det som stod der før. Jeg hadde i alle fall ikke turt noe annet.

Lenke til kommentar

Enig - men når det nå engang er en kritisk server så bør en være ytterst forsiktig. Trådstarter viser jo her at han ikke vet hva dette går i, og det er helt ok(!), men da må en heller ikke tukle med dette.

 

Mulig det kan virke litt amatørmessig i denne tråden, siden jeg spør om tekniske ting som jeg ikke har erfaring med, men prosessen har ikke vært ren gjetting og synsing.

 

  • Vi har vært i dialog med Dell kunde-support hele tiden. De har prøvd å finne løsninger, selv om de ikke selger slike disker lengre. Det var de som anbefalte disken fra EET. At den vil fungere på Dell Power Edge 1800. Vi hadde aldri bare valgt ut en disk og så montert den. 
  • Vi har serveren på et datasenter. De har teknikkere som bistår oss med montering og rådgiving...osv. De tipset oss om disken fra Ebay som vi vurderer å bestille. Vi hadde aldri montert selv. 

 

Vi har hele tiden vært bevisst på å få bekreftelse fra folk med kompetanse, før man gjør endringer på serveren. 

 

"Er det ingen tjangs for deg å få leid inn en konsulent som faktisk kan dette?" - Skrev "gjerne det" i forhold til kompetanse med gamle servere. Jo flere ressurser innen dette, jo betryggende for vår del. 

 

Fikk ikke svar på om disken fra Ebay (https://www.ebay.com/itm/222080338471) er komfortabel med vår CERC SATA 6-channel RAID controller firmware 4.1.0.7401?

Endret av jappadu
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kjøp en ny server, installer en hypervisor og kjør P2V. (Physical to virtual). Da får du en virtuell klone av den gamle serveren din. Både server og operativsystem burde vært pensjonert for lenge siden, men da kommer du deg i hvert fall over på ny hardware.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...