Gå til innhold

Lite AS velge vekk revisor


Anbefalte innlegg

Hei

Eier et bittelite aksjeselskap sammen med et familiemedlem. Vi tjener lite men holder hodet over vann. Desverre ser det ut til at det er nesten kun det vi gjør og et meget stort problem er utgiftene til regnskapskontoret. Ble enige med regnsk.f. om å bruke poweroffice go der vi har et slags samarbeid slik st vi prøver å gjøre så mye som mulig selv. De er vanvittig flinke, jeg lager faktura og fører bilag som kommer inn automatisk fra leverandører osv i systemet. De gjør resten (avstemming og momsoppgaver osv årsregnskap og revidert årsregnskap etc). Men flinke ja, og dyre.. vi får regninger på tusenvis og jeg tror årsregnskap er verst. Nylig revidert årsregnskap. Tror det er rundt 10-11 tusen for slik.

Så til det egentlige spørsmålet om revisor. Små aksjeselskap som tjener under 1 million kan bestemme at de ikke trenger revisor. Lest på nett at dette faktisk er lurt og t.o.m en professor som sa at det ikke var noe dumt. Man kan spare utgifter og alle profesjonelle godkjente regnskapskontor vil uansett ha like god kvalitet på regnskapsføringen selv om selskapet ikke skal ha revisor.

 

Det jeg ikke har forstått enda er hvilke utgifter sparer vi? Har dette noe med de dyre tingene vi betaler for som årsregnskap og revidert årsregnskap osv?

 

Jeg har lyst til å undersøke hva det egentlig kan bety i praksis FØR jeg sier til regnskapsføreren at vi skal velge å ikke ha revisor da jeg er redd de sier vi ikke sparer noe på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En regnskapsfører kan fort spare deg for tusenvis av kroner med å foreslå skattefradrag du ikke visste om. Jeg fører regnskapet selv med Fiken, har ingen revisor også har jeg regnskapsvenner som hjelper meg av og til. Fiken fungerer stort sett greit, men det er hull i innlevering til Altinn, så det er ekstra viktig å følge godt med på tallene der. De andre regnskapsprogrammene skal stort sett være veldig bra på det, men er langt i fra like brukervennlige.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Du sparer noen tusen på å velge bort revisor, akkurat hvor mye regnskapsfører koster vel av regnskapet ditt?

 

Min personlige mening er at revisor er overkill for et lite selskap som allerede har ekstern regnskapsfører.

Jeg tror regnskapskontoret gjør alt og har tatt jobben som revisor og "baket det inn" inn i arbeidet sitt. Kan jo be om spesifikasjon da på tjenestene.

Vet du om det er årsrapport og revidert årsrapport som har med revisor å gjøre? Eller må alle levere inn årsrapport?

Lenke til kommentar

Jeg tror regnskapskontoret gjør alt og har tatt jobben som revisor og "baket det inn" inn i arbeidet sitt. Kan jo be om spesifikasjon da på tjenestene.

Vet du om det er årsrapport og revidert årsrapport som har med revisor å gjøre? Eller må alle levere inn årsrapport?

 

Betalte 8500 for "Årsoppgjør med ligningspapirer fastpris" i juni. Det er det jeg ikke vet om de der har gjort revisor-arbeid og at det da ligger inne i fastprisen.

Lenke til kommentar

Jeg tror regnskapskontoret gjør alt og har tatt jobben som revisor og "baket det inn" inn i arbeidet sitt. Kan jo be om spesifikasjon da på tjenestene.

 

Jeg trodde man brukte tredjepart for revisjon, for å kontollere regnskapet. Føles uryddig at regnskapsfører gjør revisjon - men kan godt hende det er normalt, jeg kan ikke så mye.

 

Vet du om det er årsrapport og revidert årsrapport som har med revisor å gjøre? Eller må alle levere inn årsrapport?

Årsrapport er det samme som årsberetning? Det er kun for selskaper som ikke er "små". Hvis jeg ikke husker feil så er du "liten" til du har 70 mill omsetning eller noe sånt.

 

Årsregnskap må du ha om du er et as og så vidt jeg vet er det årsregnskapet man reviderer med en revisor. Med mindre du har 6 mill i inntekt eller har 10 ansatte trenger du ikke det reviderte årsregnskapet.

 

Betalte 8500 for "Årsoppgjør med ligningspapirer fastpris" i juni. Det er det jeg ikke vet om de der har gjort revisor-arbeid og at det da ligger inne i fastprisen.

Er jo bare å høre med dem, ser ikke det store poenget med at de reviderer sitt eget regnskap - særlig ikke i en så liten bedrift.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Regnskapsfører kan ikke være revisor for sitt eget arbeid, jf. revisorloven § 4-5 og revisorforskriften § 4-4.

 

"Årsoppgjør med ligningspapirer" til 8500,- kr høres ut som normal pris for årsregnskap.

 

 

Regnskapsfører kan strengt tatt ikke være revisor for noens arbeid. Man må være registrert eller statsautorisert revisor for å kunne være (ekstern)  revisor.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg hvis selskapet ikke lenger skal ha revisor?

 

Skal du melde fravalg for et selskap som allerede har registrert revisor, må du legge ved generalforsamlingsprotokoll i inneværende år som viser at selskapet har vedtatt fravalg av revisjon. Fravalg av revisjon melder du i Samordnet registermelding.

 

Ref https://www.brreg.no/aksjeselskap/stiftelse-av-aksjeselskap/fravalg-av-revisjon/ Ser derfor ut som du må ha en ekstraordinær generalforsamling for å vedta dette for i år.

 

Sikkert lurt å gi beskjed til regnrskapsfører/revisor i tillegg til brreg.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...