Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp VLAN over flere switcher


Anbefalte innlegg

Det høres for meg som om switchen har dynamic trunk støtte, og dersom en port da ikke er satt til noe spesifikt så vil den enten bli access port, eller så vil den bli en trunk port dersom andre enden også støtter det.

 

For at dette skal fungere så sendes det pakker mellom enhetene som heter DTP pakker(dynamic trunk protocoll) pakker. Dersom en slik pakke kommer inn på en port som er satt som trunk(noe som på nyere modeller er default) så går den i trunk modus. Det jeg har sett ved et par tilfeller er at selv om utstyret du kobler til IKKE støtter DTP og IKKE er Cisco utstyr - så kan det være videresendte DTP-pakker fra annet utstyr som faktisk støtter det. Og da blir det naturligvis feil.

 

Så anbefalingen er å alltid konfigurere alle porter slik du faktisk vil at de skal være. Ikke stol på default eller dynamisk oppsett med mindre du har kontroll på hva som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er det jeg tenker også. Foretrekker å slå av sånne funksjoner som gjør ting uforutsigbare. Men siden dette er ting som er i drift så er jeg ikke så giret på å gamble på å gjøre endringer jeg ikke er sikker på konsekvensen av heller. Må eksperimentere litt noen seine ettermiddager, bare for å bli klok på hva de forskjellige tingene gjør og hva jeg kan slå av.

Lenke til kommentar

Er riktig slik nomore sier med DTP. Det er også en del annet som kommer som default hvertfall på cisco switchene som du bør finne ut av og lese deg opp til i forhold til L2 switch og L3 switch

 

Det er defor viktig å finne ut av slikt før slike switcher blir satt i drift, eller ha 1 slik switch som tilhører i et lab av switcher og router(e).

Jeg kan ikke nok om DTP heller til å uttale meg om det, men vil jo tru det er best å ha en static trunk  istedenfor DTP. Du har STP og BPDU og port security som kommer som default som gjør at du kan bare koble til 1 pc med MAC adresse før hele porten går offline hvis du kobler til en klient seinere.

Sett deg ned med et labb enten om det er fysisk eller gns3/PacketTracer

 

Kjøp deg CCENT og CCNA R&S bøker og lær deg en del basic om R&S eller hvis du bare er ute etter å konfigurere VLAN så sjekk ut danscourses videoer på YT,artikler på nett, vlan info hos cisco.com 

 

Mener egentlig godt med det jeg skriver, selv om det kanskje ikke oppfattes slik:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er gode råd (på lengre sikt :lol: ). Jeg har en CCNA-bok, men den er sikkert 15 år gammel nå og kanskje ikke den beste i utgangspunktet heller. Jeg må nok overtale "ledelsen" til å få fylle på kompetansen litt.

Ikke så fryktelig mye nytt de siste 15 årene, når man ser på teorien.

Om dere skal bruke IPv6, så er det noe nytt, men ellers er teorien den samme.

Lenke til kommentar

Har riktignok ikke lest den fra perm til perm, og det er en stund siden jeg bladde i den, men husker svært lite om disse tingene. Og uansett så er den ikke mye til hjelp når det kommer til konfigurering av disse switchene tipper jeg. Med tanke på spesifikk funksjoner og hva de blir kalt og brukergrensesnittet og denslags. Mye av dette er vel forskjellig fra produsent til produsent og til og med fra produkt til produkt har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har riktignok ikke lest den fra perm til perm, og det er en stund siden jeg bladde i den, men husker svært lite om disse tingene. Og uansett så er den ikke mye til hjelp når det kommer til konfigurering av disse switchene tipper jeg. Med tanke på spesifikk funksjoner og hva de blir kalt og brukergrensesnittet og denslags. Mye av dette er vel forskjellig fra produsent til produsent og til og med fra produkt til produkt har jeg inntrykk av.

Jeg tok det i 2003 og igjen i fjor. Det kom fort tilbake det å confe switcher og slikt.

enable

configure terminal

så kom det bare flommende på igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...