Gå til innhold

Nå kan du endelig reinstallere Windows 10 fra nettskyen


Anbefalte innlegg

Fikk 1903 i august, vet ikke når du fikk dette problemet. De har utfordringer, de ønsker å utvikle ett OS som fungerer på tvers av enheter og formfaktorer, men det er en utfordring som krever nye grensesnitt, som ikke er lett når noen veldig høylytte går bananas ved hver minste endring. Og som også er mye av årsaken til at MS jobber med Windows Lite, et nytt OS for lette enheter basert på samme kjerne der de går bort fra live tiles. Et stort skritt tilbake om de erstattes av de statiske ikonene fra iOS og Android. UWP er ikke dødt, men folk har et annet bruksmønster på Pc, det er ikke like naturlig for folk å bruke en appstore, og MS klarer ikke kommunisere at den finnes, selv om det burde være naturlig nok. Like vel, MS Store vokser, og vil nok bli en mer naturlig del av Lite Os

 

Jeg fikk problemet fordi jeg IKKE hadde may 2019 update. Hadde den ganske nye driveren som kom for et par uker siden med masse ytelsesøkninger osv. Der fungerte Geforce Experince helt fint. Mindre enn en uke senere, så kom Game ready driveren for spillet Control (spillet jeg driver og spiller om dagen), og det var da det var umulig å få installert GFExperience. Måtte da tvinge igjennom oppdatering til May 2019 Update for Windows for å kunne få installert GFE igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bli murt inne i en helskjermsmeny virket truende for mange (windows 8). På PC er det rett og slett bedre å se at det man holdt på med fortsatt ligger der i en gjennomsiktig del slik som med Windows 10. Derfor var Windows 7-menyen trygg og bra til desktopbruk, imho.

 

Ja, jeg har hørt det argumentet før, men hvorfor er det bedre å se resten av skjermen når du skal inn i menyen? Hvor ofte har du i realiteten behov for å se noe på skjermen samtidig som du skal lete etter noe i menyen? Jeg har aldri hatt behov for å se det jeg har på skjermen samtidig som jeg skal inn i menyen.

 

Og, som regel når jeg skal starte noe klikker keg Windows tast, skriver "word" etc. og klikker enter. Dette fungerer like bra med begge. Om man av en eller annen grunn skal klikke på et ikon, fordi man ikke husker hva det het eller noe slikt, så er W7 menyen et herk å klikke seg gjennom. Og sleiver man litt må man også starte på nytt. Man kunne legge opp en hurtigliste, men denne fungerte ikke spesielt godt om man har mange applikasjoner.

 

Jeg har veldig mange verktøy og applikasjoner som jeg bruker, disse ligger som en tile på fullskjermmeny i W10, inndelt i kategorier. Jeg synes det er veldig mye lettere å klikke Windows tasten og så klikke på applikasjonene jeg vil bruke i fullskjermmenyen enn den hersens W7 menyen.

 

Samtidig har jeg en del ting som utnytter Live Tiles funksjonaliteten slik at jeg ved å klikke Windows tasten får en masse nyttig informasjon uten å egentlig måtte starte en app, eller ha apper kjørende på en annen skjerm eller noe slikt. Det er ekstremt nyttig, og jeg kan ikke fatte at folk var så jækla negativt til dette.

 

Nei, menyen er på ingen måte perfekt, men den er en million ganger bedre enn W7 menyen. Problemet er at powerbrukere ofte hadde bestemt seg for at det var skit, og vanlige brukere skjønte ikke hvordan de kunne dra nytte av det. En periode så jeg faktisk powerbrukere som skulle hjelpe vanlige brukere ikke forklarte hvordan de kunne utnytte funksjonaliteten, men heller installerte W7 classic menyen for dem og fortalte at det var mye bedre. W7 classic menyen var skit den også.

 

Ja, jeg er enig at det ikke fungerte optimat i W8.0, og ja dette ga en dårlig start for menyen. Men dette var i hovedsak også fordi de manglet startknapp, som var spesielt meningsløst på server og maskiner man kjørte RDP mot, ikke fordi menyen var fullskjerm.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har hørt det argumentet før, men hvorfor er det bedre å se resten av skjermen når du skal inn i menyen? Hvor ofte har du i realiteten behov for å se noe på skjermen samtidig som du skal lete etter noe i menyen? Jeg har aldri hatt behov for å se det jeg har på skjermen samtidig som jeg skal inn i menyen.

 

Jeg vil si at det er bedre på skrivebordsflaten, nettopp fordi du kan ta musepekeren som du allerede blar med i menyene tilbake til skrivebordsflaten og trykke der en gang så er du på skrivebordsflaten igjen.

 

Mens en helskjermsgreie blir som at det blir dratt nedover deg, og du må lære deg alternative krumspring for å komme deg ut igjen. Da hjelper det lite hvor lett det er å komme seg ut igjen, når det tar tid å vende seg til noe nytt. Jeg er glad for de protestene som kom, og at Microsoft var fornuftige som lyttet.

 

Men på mange andre ting av endringer så kan det nye ha blitt bedre her og der. Sier ikke det. Men hovedmenyen på startknappen er så sentral, og folk har vendt seg til at den henger på nettopp startknappen, og sånn sett er lett å nå dersom man har behov for den. Når jeg bruker PC så er det nettleservinduet og desktop som er viktigst til det meste, samt knappemenyen nede til de mest brukte tingene. Mens startknappen der har jeg en del apps som kalkulator, libreoffice og en del ting som jeg ikke bruker like hyppig.

 

Man kan vel konkludere med at et nettbrettsbrukergrensesnitt slik som flisene passet seg dårlig inn i en effektiv skrivebordsbrukers hverdag. Det var derfor det ble protester, fordi endringene også var så voldsomme.

 

Det ser ut til at vi er nokså enige om at Windows 10 har funnet en bra middelvei? Jeg vil ikke tilbake til Windows 7 og Aero (fysj) for noe tungrodd (bloated) piss. Men, nå har jeg ikke like svak hardware lengre, så da hadde maskinen sikkert klart å drasse rundt på Aero også  :)  (aner ikke hva Windows 10 har i så måte jeg) ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...