Gå til innhold

Lammelår temperatur


Juggel

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle tilbrede og langtidssteke et helt lammelår for første gang. Leser de fleste steder at temperatur mellom 60 c og 70 c er å foretrekke. Eller egentlig så lavt som mulig. Ovnen min går ikke lavere enn til 80 c. Er det noen mulighet å få til lavere temp? Tenkte på å la døra stå litt på gløtt, men da vil vel endel fuktighet slippe ut så det er vel heller ikke lurt.

 

Noen som har noen forslag, eller må jeg trikse det til på 80 c?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du pakker'n inn med sølvfolie, så vil det reflektére litt av varmen, ta lenger tid, men du vil kunne kontrollére temperaturen bedre.

 

Ellers tenker jeg at med kun 10 grader over det du skal ha, er veldig lite. I stedet for 8 timer (estimat) vil det kanskje ta 7 timer og 45 minutter. Tror ikke du løper mye risiko for å ødelegge eller endre resultatet veldig.

 

Å la døra stå oppe er nok ikke så lurt nei, varmen blir vel ikke fordélt helt riktig, blir ikke jevn.

 

Ellers klarer jeg ikke å tenke ut noe annet smart gitt!

Lenke til kommentar

Som nemnt er det kjernetemperaturen som er viktig.

I stekeovn så får du det aldri 100% rett, men brukar du steiketermometer så får du bra resultat. Pass på at steiketermometeret står midt i den tjukkaste delen, og husk at kjernetemperaturen vil stige ca 10% under kvilinga. Dersom du vil servere lammelåret på 65 grader så bør du ta det ut av omnen litt før. Dei tynnare delane vil få høgare temperatur og vil kunne bli litt grått.

 

For garantert perfekt resultat så kan du bruke "sous de vide". Dette er litt krevande på eit heilt lammelår, men er supert på mindre kjøttstykker.

Då bruner du kjøttet fyrst, så legg du den i tett plastpose og legg den i vannbad på rett temperatur. Då er det enkelt å passe på at temperaturen i vannbadet held f.eks. 65 grader. Då det er det så enkelt som at du berre lar kjøttet ligge i vannbadet til temperaturen har gjennomvarma kjøttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...