Gå til innhold

Spørsmål om jording


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner nå til iallefall 2 husstander med POE løsninger, ingen av disse har skjermet kabel innendørs - og der har det vært installatører og montert opp.

 

Skjermet kabel skal kun være nødvendig dersom det er mye signalstøy i området der kabelen skal monteres. Skjermet kabel har jo naturligvis også en liten fordel mhp den er stivere og antakelig er noe mer motstandsdyktig mot mekaniske påkjenninger.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Takk for svar, testet litt nå inne med uskjermet Cat 5 og uten jordet stikkontakt. Alt fungerer tilsynelatende, nå må jeg bare finne passende utendørskabel med drain / ground wire. Ikke funnet noe eget navn på slike kabler. Jeg har utstyr for å terminere (?) nettverkskabler, men har aldri terminert kabler med jording. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Alt fungerer tilsynelatende, nå må jeg bare finne passende utendørskabel med drain / ground wire. Ikke funnet noe eget navn på slike kabler. Jeg har utstyr for å terminere (?) nettverkskabler, men har aldri terminert kabler med jording. 

 

Hvorfor trenger du jording på nettverkskabel? Du trenger ikke dette, ihvertfall ikke etter mine erfaringer. Men det er greit å ha en svart nettverkskabel ute, da det beskytter mot UV-stråling. 

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du jording på nettverkskabel? Du trenger ikke dette, ihvertfall ikke etter mine erfaringer. Men det er greit å ha en svart nettverkskabel ute, da det beskytter mot UV-stråling. 

 

Beskyttelsesjording kan vel være en fin ting å ha, på utstyr montert ute? Skjermen på en nettverkskabel vil neppe hjelpe om det kommer et stort lyn. Men det er veldig mange små elektriske utladninger for hvert lyn.

I den tiden da internnett var et 28800-modem på telefonlinjen, måtte jeg reparere modemet flere ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Beskyttelsesjording kan vel være en fin ting å ha, på utstyr montert ute? Skjermen på en nettverkskabel vil neppe hjelpe om det kommer et stort lyn. Men det er veldig mange små elektriske utladninger for hvert lyn.

I den tiden da internnett var et 28800-modem på telefonlinjen, måtte jeg reparere modemet flere ganger.

Den ser jeg absolutt. Men har ikke hørt at folk har hatt problemer med lyn når det kommer til cat. kabler. Har jobbet litt innenfor telekommunikasjon (hjelpearbeider) og dette temaet har aldri kommet opp.

Lenke til kommentar

Den ser jeg absolutt. Men har ikke hørt at folk har hatt problemer med lyn når det kommer til cat. kabler. Har jobbet litt innenfor telekommunikasjon (hjelpearbeider) og dette temaet har aldri kommet opp.

 

Det kan ikke jeg forklare hvorfor. Men det er ikke noe spesielt med uskjermet cat. kabel i forhold til elektriske utladninger. Telefonlinjen er vel cat 3, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...