Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan styret i sameiet påtvinge meg inne i min egen leilighet?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et eierseksjonssameie. Etter at limfeller har blitt lagt ut er det blitt oppdaget skjeggkre i flere leiligheter i bygget og fellesareal, men ikke i min leilighet. Styret har bestemt med klart flertall at alle leiligheter skal behandles med gift. Ingen av vi som eier leilighet har nå muligheten til å si nei til dette iflg styret og en regning på mange tusen kroner vil komme i posten.

Utgiftene for å behandle leiligheten med gift følger ikke kostnadsfordelingen som er nedsatt i vedtektene. Det fører til at jeg må betale mye mer enn en som har 1kvm mindre leilighet, mens en som har en 10 kvm større leilighet betaler det samme som meg. Denne kostnadsfordelingen er ikke i tråd med andre fellesutgifter som internett, tv osv.

 

Så kort fortalt kan sameiet tvinge meg til å betale for at gift settes ut i leiligheten min selv om jeg ikke har skadedyr? Kan de kreve at denne utgiften ikke fordeles etter vanlig kostnadsfordeling? Kan jeg bare nekte å slippe skadedyrsfirmaet inn for å slippe utgiften?



Anonymous poster hash: d54c8...00e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS kan ha skjeggkre selv om TS ikke har oppdaget det enda. Dermed kan TS gjøre behandling i andre leiligheter meningsløs ettersom de har ett fristed i TS sin leilighet.

Man kan ha ganske mange i hus før man merker noe.

 

Man bør behandle hele bygget for å kunne ha ett håp om å fjerne de..

Lenke til kommentar

 

Utgiftene for å behandle leiligheten med gift følger ikke kostnadsfordelingen som er nedsatt i vedtektene. Det fører til at jeg må betale mye mer enn en som har 1kvm mindre leilighet, mens en som har en 10 kvm større leilighet betaler det samme som meg. Denne kostnadsfordelingen er ikke i tråd med andre fellesutgifter som internett, tv osv.

 

Kan du utdype denne ?

 

Eierseksjonsloven er relativt klar på dette området: https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§29

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/fellesutgifter/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...