Gå til innhold

Blizzard saksøker utvikler for å ha kopiert Warcraft


Anbefalte innlegg

Dette er ikke et tema som gjelder kun wow, så bare fordi jeg ikke har spilt wow betyr det ikke at jeg ikke har noe å si her. Opphavsrett er et stort tema og gjelder mange områder. Jeg har mer peiling og holdninger til opphavsrett enn WoW spesifikt. 

 

Hvorfor tror du at du har greie på hva du snakker om kun fordi du har spilt WoW?

Men du sier jo ingenting av substans her..

 

Dine poster i denne tråden tilsvarer høflighetsfraser og fyllord i det muntlige språk, i alle fall frem til du ble konfrontert med det. Du sier du har mer peiling på opphavsrett enn World of Warcaft, men utsagn som "om de har kopiert burde de straffes", "ser ekstremt generisk ut" og "håper de treffer rett avgjørelse" vitner ikke om et ønske om å løfte diskusjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du sier jo ingenting av substans her..

 

Dine poster i denne tråden tilsvarer høflighetsfraser og fyllord i det muntlige språk, i alle fall frem til du ble konfrontert med det. Du sier du har mer peiling på opphavsrett enn World of Warcaft, men utsagn som "om de har kopiert burde de straffes", "ser ekstremt generisk ut" og "håper de treffer rett avgjørelse" vitner ikke om et ønske om å løfte diskusjonen.

Bare fordi jeg ikke kom med bastante uttalelser om de kopierte eller ei vil ikke si at det er ingenting av substans.

 

Poenget mitt i første innlegget var at det så ekstremt generisk ut og jeg håper at de kun ble dømt hvis det faktisk var direkte brudd av opphavsrett og ikke fordi stilen var for lik. Det må da være et helt greit innspill det. Veldig mange prøver å saksøke på for vagt grunnlag. Jeg er i mot de som prøver å saksøke andre eller beholde patenter på alt for svake grunnlag. Sikkert noen som ville tatt patent på hele MMORPG-sjangeren hvis de kunne. Det er derfor hadde mine reservasjoner i starten.

 

Som svar ble det jo heldigvis postet konkrete bilder som viser hvordan de har kopiert arbeidet, og da blir jo saken mye mer klar.

 

et ønske om å løfte diskusjonen.

Nå var jo mitt innlegg et av de som faktisk fikk XmasB til å poste eksempler på hvor de har stjelt. Våre innlegg i diskusjonen gjorde at det for meg og alle andre ble mye mer klar over hvordan situasjonen var. Jeg vil påstå at det gjorde diskusjonen mye bedre.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg ikke kom med bastante uttalelser om de kopierte eller ei vil ikke si at det er ingenting av substans.

 

Poenget mitt i første innlegget var at det så ekstremt generisk ut og jeg håper at de kun ble dømt hvis det faktisk var direkte brudd av opphavsrett og ikke fordi stilen var for lik. Det må da være et helt greit innspill det. Veldig mange prøver å saksøke på for vagt grunnlag. Jeg er i mot de som prøver å saksøke andre eller beholde patenter på alt for svake grunnlag. Sikkert noen som ville tatt patent på hele MMORPG-sjangeren hvis de kunne. Det er derfor hadde mine reservasjoner i starten.

 

Som svar ble det jo heldigvis postet konkrete bilder som viser hvordan de har kopiert arbeidet, og da blir jo saken mye mer klar.

 

 

Nå var jo mitt innlegg et av de som faktisk fikk XmasB til å poste eksempler på hvor de har stjelt. Våre innlegg i diskusjonen gjorde at det for meg og alle andre ble mye mer klar over hvordan situasjonen var. Jeg vil påstå at det gjorde diskusjonen mye bedre.

Jeg har forståelse for at spillet kan se generisk ut for en utenforstående. Og wow er jo i grafikkstilen nokså generisk fantasy, selv om det er svært velutført. Men når man kopierer karakterdesign, fargepalett og fantasynavn man ikke finner andre steder, på flere wow-figurer, er det ingenting generisk med det. Jeg har vanligvis ikke så stor sympati med varemerkesøksmål, men dette er en klar sak.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for at spillet kan se generisk ut for en utenforstående. Og wow er jo i grafikkstilen nokså generisk fantasy, selv om det er svært velutført. Men når man kopierer karakterdesign, fargepalett og fantasynavn man ikke finner andre steder på flere wow-figurer, er det ingenting generisk med det. Jeg har vanligvis ikke så sympati med varemerkesaksøkinger, men dette er en klar sak.

Er helt enig nå, etter at det ble lagt fram eksempler på hva som er stjelt. Artikkelen gjorde en særdeles dårlig jobb på å legge fram eksempler. Det burde ikke forventes at de som leser artikkelen har sett klare eksempler fra begge spill. Kanskje hvis det var et foruminnlegg på et WoW-forum da hadde det vært greit, men ikke på forsiden av Gamer.no.

Lenke til kommentar

Er helt enig nå, etter at det ble lagt fram eksempler på hva som er stjelt. Artikkelen gjorde en særdeles dårlig jobb på å legge fram eksempler. Det burde ikke forventes at de som leser artikkelen har sett klare eksempler fra begge spill. Kanskje hvis det var et foruminnlegg på et WoW-forum da hadde det vært greit, men ikke på forsiden av Gamer.no.

 

Det tok meg cirka 20 sekunder å finne det eksemplet. Det var linket til fra artikkelen til Polygon, som gamer.no igjen har sakset fra. Synes i grunn de kunne tatt med samme info i denne artikkelen, for det er selvsagt ikke alle som kjenner hverken Warcraft-universet eller dette mobilspillet som nå er årsak til søksmål.

 

For ordens skyld, jeg mener ikke at alle som leser saken skulle funnet eksempelet selv. Gamer.no burde vist likhetene, eller i det minste linket direkte til kilden hvor man kan se hvor likt det er.

 

Saken hos Polygon er forøvrig nå oppdatert:

 

Update (Aug. 30): Sina Games’ Glorious Saga went offline on Aug. 29. “All servers will be closed,” a representative wrote on the game’s Facebook page. The developer cited “irresistible reasons” for the closure, but did not mention the lawsuit.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg ikke kom med bastante uttalelser om de kopierte eller ei vil ikke si at det er ingenting av substans.Poenget mitt i første innlegget var at det så ekstremt generisk ut og jeg håper at de kun ble dømt hvis det faktisk var direkte brudd av opphavsrett og ikke fordi stilen var for lik. Det må da være et helt greit innspill det. Veldig mange prøver å saksøke på for vagt grunnlag. Jeg er i mot de som prøver å saksøke andre eller beholde patenter på alt for svake grunnlag. Sikkert noen som ville tatt patent på hele MMORPG-sjangeren hvis de kunne. Det er derfor hadde mine reservasjoner i starten.Som svar ble det jo heldigvis postet konkrete bilder som viser hvordan de har kopiert arbeidet, og da blir jo saken mye mer klar.Nå var jo mitt innlegg et av de som faktisk fikk XmasB til å poste eksempler på hvor de har stjelt. Våre innlegg i diskusjonen gjorde at det for meg og alle andre ble mye mer klar over hvordan situasjonen var. Jeg vil påstå at det gjorde diskusjonen mye bedre.

Jeg var også med på å løfte opp saken. :yes: Hvis det ikke var for oss to, da hadde denne saken vært noe helt annet. Det jeg mener, er at jeg er helt enig i noe av det du sier der Comma Chameleon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...