Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål omkring spinalpunksjon


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en time til spinalpunksjon imorgen kl.13.00.

 

Dessverre så hadde jeg glemt å slutte med Aspirin i forkant av dette. Man skal helst slutte med den en uke i forkant, har jeg blitt fortalt.

 

De ringte meg forrige uke for å flytte på timen fra onsdag neste uke til imorgen. Tidligere har jeg flyttet på timen selv ettersom legen min ønsket at jeg skulle gjøre MR av hodet først for å utelukke tumor som ville ha gjort at spinalpunksjon var kontraindikert.

 

Jeg har i utgangspunktet noe blødningstendens. Får blåmerker som varer flere uker hver gang jeg tar blodprøve. En gang fikk jeg en kul med blod under huden. Når jeg tar blodtrykk så får jeg små underhudsblødninger; petecchiae/petekkier.

 

Jeg er derfor ikke fornøyd med å ta spinalpunksjon uten å ha sluttet på Aspirin. Selv om risikoen for hematom etter spinalpunksjon er lav, så har jeg forstått det slik at det kan føre til betydningsfulle symptomer dersom man får det.

 

Er det noen som har kjennskap til hvor mange ganger man kan flytte på timen før de sier at man må få en ny henvisning?

 

Skal ta spinalpunksjon på grunn av smerter som jeg har hatt i 2 år nå. Jeg vil helst ikke utsette prøven, men venter heller en måned til enn å utsette meg for unødig risiko.

 

Skal snakke med dem imorgen og høre hva de sier. Dersom de sier at jeg må vente, så gjør jeg det. Dersom de sier at jeg kan ta den likevel, så må jeg tenke på det. De kjenner ikke til at jeg har litt blødningstendens i utgangspunktet og jeg er redd for at de prioriterer å få ting gjort raskt.

 

 



Anonymous poster hash: e86e4...948
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny henvising blir gjort når behandlinga er/ blir registrert som "avslutta".( Slik eg har opplevd det) Så lenge den pågår så kan du flytte timen uten å vere redd for å måtte gå gjennom heile opplegget på nytt. Forklar kva situasjonen er så tenkjer eg dei er villige til å hjelpe deg. 

Endret av 9900K
Lenke til kommentar

Var til spinalpunksjon på Drammen sykehus. Klarte ikke å be dem sjekke åpningstrykket. Har litt vansker med å snakke med leger og skulle liksom minne dem på det selv. Er det vanlig at det ikke gjøres rutinemessig ved spinalpunksjon?

 

Er det også vanlig at man ikke trenger å slutte på Aspirin i forkant og at man får beskjed om å bare reise seg å gå med en gang (altså ikke ligge noe etterpå)?

 

Anonymous poster hash: 4d3a0...cec

Lenke til kommentar

Klarte ikke å be dem sjekke åpningstrykket. Er det vanlig at det ikke gjøres rutinemessig ved spinalpunksjon?

 

Er det også vanlig at man ikke trenger å slutte på Aspirin i forkant.

 

..og at man får beskjed om å bare reise seg å gå med en gang (altså ikke ligge noe etterpå)?

 

Nei, det er ikke automatikk i å undersøke åpningstrykket ved spinalpunksjon.

 

Man skal egentlig ikke bruke blodfortynnende medisiner noen døgn i forkant, men det finnes et rom for skjønn. Så lenge du sa fra, så er det legens vurdering der og da som gjelder.

 

De lærde strides om det er nødvendig å ligge. Hvis man har overtrykk i spinalkanalen, det vil si at det regelrett spruter ut spinalvæske, da må man holde seg i ro, helst en god time etterpå. Men hvis alt er normalt, er det ingen grunn til å ligge. Man skal bare unngå tunge løft det nærmeste døgnet. 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har stoppet på Asprin kan du høre med behandlingsstedet om de kan anbelfale og evt gi deg en resept på koagulasjonsfaktor som du kan ta før du kommer, men forsikre deg om at de vet om situasjonsbildet ditt.

 

Det går ikke, Aspirin er en platehemmer og ikke antikoagulant.

 

For øvrig til TS: man skal ha stoppet med Aspirin noen dager i forveien (avhenger fra sykehus til sykehus), så din oppgave blir å informere i morgen om at du ikke stoppet med Aspirin, så vurderer dem om de skal vente med lumbalpunkturen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...