Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utrolig mange Passat GTE til salgs..


Aijfi

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en ny bruktbil og har foreløpig Passat GTE som min favoritt etter litt frem og tilbake. God pris, passer mitt kjøremønster (småkjøring), og generelt mye for pengene. Det som også er fint er at ute på Finn ligger det over 200 slike biler til salgs - altså absolutt kjøpers marked. Men så blir jeg litt skeptisk også. Hvorfor ligger det nettopp så mange Passat GTE til salgs? Jeg vet mange valgte det som leasingbil i 2016, men er et den eneste forklaringen? Noen formeninger?

 

En annen ting som jeg også stusser over er at Kia Optima phev, som var en rimeligere konkurrent til Passat GTE selges mye dyrere brukt nå, og det er nesten ingen liggende ute på Finn...

Endret av Aijfi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå endte jeg rett nok opp med en 2018-modell og ikke en 2016, men den hadde gått som leiebil, 44.500 km, 365.000 kroner

2016-modellene jeg kikket på, hadde gått mellom 27.000 og 40.000 og kostet 300 - 330.000 kroner

Trodde de hadde produksjonsstopp i 2018?

Lenke til kommentar

Jeg har en Passat GTE 2016 mod. Kjørt 82000km. Ingen feil, fantastisk bra bil å kjøre. Veldig god hybridmotor, kan kjøre på el selv om det er minus 30 grader. Morsomt med GTE-modus hvor bilen blir veldig sprek. God kraft også ved elmotor alene. Om du finner en med adaptive fjernlys får du også noen av de beste fjernlysene som finnes.

 

Grunnen til at veldig mange er til salgs er nok at det ble solgt veldig mye nybil av denne i 2015/2016 og at mange leasingavtaler nå går ut samt at mange ønsker seg en ny bil. Mange av de som kjøpte Passat GTE går nok nå over til ren elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint å høre en med erfaring med GTE. Takk for tips. Har du andre tips hva angår ekstrautstyr? Er også enig i dine betrakninger. Har snakket med et par og de ønsker å gå over til ren EL.

Jeg har en Passat GTE 2016 mod. Kjørt 82000km. Ingen feil, fantastisk bra bil å kjøre. Veldig god hybridmotor, kan kjøre på el selv om det er minus 30 grader. Morsomt med GTE-modus hvor bilen blir veldig sprek. God kraft også ved elmotor alene. Om du finner en med adaptive fjernlys får du også noen av de beste fjernlysene som finnes.

 

Grunnen til at veldig mange er til salgs er nok at det ble solgt veldig mye nybil av denne i 2015/2016 og at mange leasingavtaler nå går ut samt at mange ønsker seg en ny bil. Mange av de som kjøpte Passat GTE går nok nå over til ren elbil.

Fint å høre en med erfaring med GTE. Adaptiv fjernlys, mener du da fjernlysassistent? Takk for tips. Har du andre tips hva angår ekstrautstyr? Er også enig i dine betrakninger. Har snakket med et par og de ønsker å gå over til ren EL. Endret av Aijfi
Lenke til kommentar

Da er også de fantastiske fjernlysene noe av det fæleste jeg møter på vinterstid. VW-lysene av nyere type på Skoda og VW blender meg mer enn andre biler. Men de er sikkert gode når man sitter i bilen selv.

Jeg har ikke fått ett eneste blink mot meg når jeg bruker disse fjernlysene. Mulig forskjell på dem? Fikk et par blink i starten ved kjørelys da noen kanskje trodde at C-ledlysene var tåkelys.

Lenke til kommentar

Fint å høre en med erfaring med GTE. Adaptiv fjernlys, mener du da fjernlysassistent? Takk for tips. Har du andre tips hva angår ekstrautstyr? Er også enig i dine betrakninger. Har snakket med et par og de ønsker å gå over til ren EL.

Anbefaler headup display. Veldig greit med speedometer rett foran deg. Active info display gjør også at bilen fremstår langt mer moderne. I tillegg mediaversjonen med carplay/Android auto. Gjør navigasjonen og mediaopplevelsen mye bedre. Får jo da også Siri/Google Assistant i bilen. Webasto er greit til vinteren da elektrisk forvarming ikke er noe tess ved mange minus. Adaptiv cruise control er must og fungerer veldig bra, men dette er vel kanskje standard.

Lenke til kommentar

Anbefaler headup display. Veldig greit med speedometer rett foran deg. Active info display gjør også at bilen fremstår langt mer moderne. I tillegg mediaversjonen med carplay/Android auto. Gjør navigasjonen og mediaopplevelsen mye bedre. Får jo da også Siri/Google Assistant i bilen. Webasto er greit til vinteren da elektrisk forvarming ikke er noe tess ved mange minus. Adaptiv cruise control er must og fungerer veldig bra, men dette er vel kanskje standard.

Takk for tipsene. Skal ta med meg det videre! Ligger veldig mange ute på Finn nå, så burde være mulig å gjøre et godt kjøp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen til at det er så mange til salgs er jo at det har vært solgt så mange av den, og som du selv sier, det er mange som nå går ut av leasingavtaler.

 

Faren min er veldig fornøyd, tror det er 2016 han har. Han har antydet at den muligens ikke er den beste ift. fremkommelighet på vinterføre. I tillegg skal den ha oftere service (årlig) ift. en vanlig Passat. Men ellers har han kjørt den rimeligere på langturer 20 mil enn den forrige han hadde med diesel. På en slik tur kjører han den elektriske rekkevidden to ganger i vanlig hybridmodus. Men han må da selv switche over til el-drift når batteriet er ladet nok under turen. På 50-mils turer har han kjørt på under 0,6.

 

Nå må jeg vel legge til at han er litt eldre og det går nok litt sport i hvor lavt forbruk han kan klare å få...

Lenke til kommentar

Han har antydet at den muligens ikke er den beste ift. fremkommelighet på vinterføre.

 

Har hatt Passat GTE selv, og dette henger sammen med at bilen er kraftig i el-modus (ca. 400Nm mener jeg å huske, og det fra 0rpm), slik at den spinner veldig lett. Mye bedre fremkommelighet når bensinmotoren går. 

 

10-mils-tur med 50/50 motorvei og landevei går ned mot 0.35 på sommerføre hvis den er fulladet ved start. 20 mil kanskje ned mot 0.5. 

Svært rimelige driftskostnader hvis man lader aktivt hjemme og ikke kjører for langt hver dag. 

Jeg hadde et snitt over 3 år på rett over 0.3 liter på mila. 

Lenke til kommentar

Har hatt Passat GTE selv, og dette henger sammen med at bilen er kraftig i el-modus (ca. 400Nm mener jeg å huske, og det fra 0rpm), slik at den spinner veldig lett. Mye bedre fremkommelighet når bensinmotoren går. 

 

10-mils-tur med 50/50 motorvei og landevei går ned mot 0.35 på sommerføre hvis den er fulladet ved start. 20 mil kanskje ned mot 0.5. 

Svært rimelige driftskostnader hvis man lader aktivt hjemme og ikke kjører for langt hver dag. 

Jeg hadde et snitt over 3 år på rett over 0.3 liter på mila. 

Jeg har en mistanke om at det er vektfordelingen som ikke er ideell, men det du nevner kan selvsagt ha noe å si for en som ikke er vant til bilen. De vanlige Passat'ene med forhjulstrekk er heller ikke veldig bra akkurat der. Jeg vet heller ikke om dette har vært i el-modus, ettersom den til faren min kun har et par mils rekkevidde på vinteren.

 

Men det er en fin bil med god plass som passer for mange. 

Lenke til kommentar

Årsaken til at det er så mange til salgs er vel rett og slett fordi det er solgt så mange av dem, og at de første begynner å nærme seg 3 år. Mange som bytter til ny bil etter 2-3 års bruk.

 

Har selv noen tusen kilometer i en Passat GTE, og det er en helt grei bil. Billig i drift om du har mulighet til å lade og ikke kjører mer enn 4-5 mil om dagen. Tror jeg brukte i snitt 0.2l/mil inkludert noe langkjøring. God plass til 4 + bagasje, men med en femte person i baksetet kan det bli litt trangt om plassen.

 

Det negative med denne bilen er hvor lite fremkommelighet den har. Om det er et snev av fuktighet på veien så spinner forhjulene. Man må være forsiktig meg gassen, spesielt i el-modus. På vinterføre har jeg opplevd problemer med å kjøre opp bakker, og i enkelte tilfeller måtte jeg snu bilen så jeg kunne rygge opp bakken. Mye bedre veigrep på den måten.

 

Anbefales om du får en god deal, men vit om begrensningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...