Gå til innhold

Kjøpe høyttalere og forsterker


Anbefalte innlegg

Dyre kabler er bare tull. Ta evt. en tur til div. lydstudio, og se hva proffene bruker.. Gode gummiere flertrådkabler på ca 2,5 kvadrat..

 

Hvis du har ambisjoner om å utvikle "golden ears" og et litt sært image, så kan du muligens klare å utvikle en hørsel som hører forskjell på gull eller teflon i pluggene, for de fleste av oss som har et liv, glem det! Hvertfall på et budsjett til 10000. Handle lampettledning, 2.5", og du blir fornøyd. Garantert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neivel, ikke hør på meg da.. Men hvorfor skriver alle seriøse og store blader ol slikt da?

 

Et blad skrev: Det er bedre med kabler til 100k og forsterker til 10k, enn omvendt..

 

Den er litt tvilsom men.. Du hører god forskjell på bra og dårlige kabler!

Det er nok ganske stor forskjell på analoge kabler ja, men på så korte strekk og til et slikt budsjett blir det du snakker om bare tull.

 

Kabler til ca. 150kr meteren burde holde i massevis

Lenke til kommentar

I et budsjett på 10 000,- er kabel til 2-400kr bra nok... Husk at i denne klassen gir nærmest alle pengene du legger i komponentene enten mer effekt eller funksjoner, noe som er mer hendig enn dyre kabler...

 

Dårlig lyd inn, gir dårlig lyd ut.... Ingen kabler gjør lyden noe bedre, selv om noen har egenskapene å farge lyden noe. Hovedpoenget med gode kabler, er å ikke får noe dårligere lyd i det lyden farer igjennom den lengste signalveien i anlegget...

 

At du trenger "golden ears" for å høre forskjell på kabler er bare vås...

 

At du får bedre lyd med en forsterker til 10 000,- med kabler til 100 000,- enn omvendt, er enda mer vås skrevet av en haug med grevlinger...

Lenke til kommentar
Vel, gå på hi-fi centeret og hør med de.. Kjøpte selv 2*3meter med kabel til mine proson reality63, meterprisen var på 225kr.. høyttalerne kosta 4k.. og hørte forskjell fra disse til kabler til 14k for 2*2meter, når alt annet var likt.. og jeg har ikke veltrente "hi-fi ører"..

Oppvokst på Hifi-Centeret så jeg vet det. Men å legge 10000 ekstra i elektronikk gir mer for pengene enn kabler...

Lenke til kommentar

Ant Produkt Pris

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

1 stk Denon PMA-1500 Stereoforsterker (Gold) kr 5.998,-

1 par B&W DM603 S3 høyttaler (Sort) kr 7.996,-

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sum: kr 13.994,-

 

Hmm ble litt over budsjettet ditt... men tror dette skulle være et annlegg som skulle duge skikkelig, prisene er tatt fra hi-fi klubben.

Lenke til kommentar
Vil ha høyttalere som kan skremme naboen viss dere skjønner. :)

Trenger ikke så j****** anlegg for å skremme naboer! Har selv en marantz sr5200 surround forsterker og proson reality63 fronter, dette kosta meg 9k.. Jeg får jevnlig høre fra naboer at de ikke liker at jeg hører så høyt på musikk, og anlegget står i en kjeller med gipsplater i taket...

Lenke til kommentar
Ant Produkt Pris 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

    1  stk    Denon PMA-1500 Stereoforsterker (Gold)      kr 5.998,-

    1  par    B&W DM603 S3 høyttaler (Sort)      kr 7.996,-

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sum:  kr 13.994,-

 

Hmm ble litt over budsjettet ditt... men tror dette skulle være et annlegg som skulle duge skikkelig, prisene er tatt fra hi-fi klubben.

Hva tror dere om dette?

(Kunne gjerne tenkt meg større høyttalere?)

Endret av Ultra_Fisk
Lenke til kommentar

Sett opp det mest fornuftige til den prisen da, og jeg vil gjerne vite om noen kan noe om det oppsettet jeg har har funnet frem til selv(NAD C350 Integrert forsterker + DALI AXS10K )

; om de er noe tess(eller om det fungerer i det hele tatt.

 

takk for svar btw

Endret av Ultra_Fisk
Lenke til kommentar

En rask titt på hifi-klubben sine sider gav meg dette forslaget.

 

Disse høytalerne

 

Denne forsterkeren

 

Høytalerne er satt ned 1000,- så da havner du på 9500,- med noen kraftige høytalere, som garantert spiller høyest i sin prisklasse, en strømsterk og god forsterker med masse dynamikk og spilleglede. Forsterken kan du også få i Gull for samme pris. Bruk resten av kronene på kabler....

Lenke til kommentar
Noen som nevnte slapp bass eller noe sånt med de høyttalerene(?) og hvorfor ikke kjøpe de som er hakk større(må jeg ha en annen forsterker da?)

Skal du ha alt må du høyere opp i pris.. Cerwin Vega ha noe "slapp" bass, spesielt hvis du velger 15", men det er nettopp derfor mange sverger til de.. dyyyyp, deilig bass som garantert rydder opp i glass-skapet til mor når de leker rundt 20-35hz..

 

Skal du ha strammere, mer eksagt bass vil du ikke få like "morsom" lyd. Eneste må være Klipsch som jeg nevnte lengre opp. Ikke like dypt, men masse morro og en enorm live-følelse pga de knallgode horndiskantene. Også like lettdrevne som Cerwin Vega`ene, slik at du slipper en formue på forsterkere....

 

Du spør hvorfor ikke 15"..... vel, 15" er unektlig mer kulere å se på, men de er dyrere, og hvor ofte spiller du så høyt at ørene ber om nåde? Sikkert ikke hver dag, og 12" gjør jobben godt nok i et normalt rom (15" vil faktisk låte dårligere i et for lite rom).

 

Og med 15" burde du absolutt tenke på en større forsterker, ellers vil mye av vitsen være borte... Da er du straks oppe i 5000,- ekstra for å få enda høyere lyd, i forhold til noen høytalere som allerede skremmer naboen...

 

Min mening er da, for 5000,- finnes det ting som garantert gir deg mer glede, enn kun å ha "et hakk" større høytalere/forsterker.

Lenke til kommentar
Noen som nevnte slapp bass eller noe sånt med de høyttalerene(?) og hvorfor ikke kjøpe de som er hakk større(må jeg ha en annen forsterker da?)

Har du ikke en passende forsterker vil du oppleve at bassen blir upresis og ukontrollert når du spiller høyt. Vet ikke om jeg vil kalle det slapp bass. Personlig synes jeg bassen fra mange CV høyttalere er alt for dominerende og masete. Du går fort lei av den. Tenk litt mer kvalitet enn kvantitet.

 

edit: Enig ned JohnnyKnoxwille. Klipsch sin RF serie har en utrolig stram og rask bass. Veldig morsom og engasjerende å høre på.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...