Gå til innhold

Kjøpe høyttalere og forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil du anbefale det oppsettet du satte opp da?

hører mest trance og rock btw. Enn DALI 8008 da?(viss den, hvilken forsterker?) Husk på at jeg ikke kan mye om dette så når jeg for n'te gang kommer med en ny høyttaler og spør "denne da?" , si "nei!" viss det er et dumt forslag.

 

Takk for hjelpen!

Dali 8008 har bedre/dyrere element enn AXS10K. Vet ikke åssen 8008 spiller med Nad C350, har bare hørt den på Nad 218. Nad 218 er mye kraftigere, 2x200 hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Bare husk at det er viktig med bra kabler også! Det koster fort 2-4k for 2*3meter med bra kabler..

Kabler til 4000,- er vel kanskje litt overkill i et budsjett på 10000....

Kabler i den prisklassen er overkill ja.

Eg har 2.5 kvadrat monster eit eller anna billig... (8 meter for 600 kr) (2x3m og 1x2m til center) og det fønker heilt greit, dvs har ikkje tenkt over og kjøpe nye i allefall. Men kjøp litt gode kabler når du først kjøper! Kjøp slik at du blir fornøyd første gangen! du sparer ein del penger på det!

 

Anbefaller deg til og stikke innom den lokale hifi sjappa og sei kor mykje peing du vil bruke, så finn dei det beste til den prisen. Der kan du også få lytte før du kjøper! Det er ein stor fordel.

 

Eg kjøpte Klipsch RF-3, vis du er heldig så finner du eit par av dei igjen ein eller anna plass. Dei er ein utgått serie, og derfor meget billige, men det er vel og håpe på for masse at det er slike i salg lengre. Sjekk siggen og nederst på den sida for bilder av rf3 eller så har du www.klipsch.com

 

Betalte ca 11000 kr for rf3 og rc3 centern... men du skal vel ikkje ha center, men forsterker....

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Når du spør om høytallere som skremmer naboen, er ikke Dali og B&W det første som dukker opp i hodet mitt, men 8008 klarer absolut å spille høyt. Men husk at 8" elemter har en del mer begrensing når det kommer til bass. Mange av de nye 8" spiller dypt og tøft, og vanvittig presist, men bare ikke så høyt. Dali spiller riktignok pent, og du vil mest sannsynlig ble mer glad i disse høytalerne på sikt. Samme gjelder Klipsch som jeg kanskje ville ha satt som et kompromiss mellom Dali og Cerwin... (ja, jeg liker klipsch i den prisklassen :) )

 

8008 har ikke den beste følsomheten heller, ergo du må ha en kraftig forsterker for å virkelig kunne kontrolere de på høyere volum. Som nevnt ovenfor er nok den samme Denon et godt valg, da Denon er kjent for litt varmere all-round lyd som passer Dali bra. Husk jeg kun anbefaler ting fra Hifi-klubben for å gjøre det enkelt for deg. Det er drøssevis av gode ting ute på markedet, og mye dårlig. Kan sikkert komme på 20 andre forsterkere som spiller ok på 8008, men mitt tips akkurat nå er Denon. Noen ville kanskje sagt NAD, som også er et godt valg. For litt tøff lyd, med god punch ville jeg kanskje også snust litt på H/K forsterkere som gir masse morro for pengene..

 

MEN, dette er bare tips.... Alt koker ned på deg og DINE ører! Du vil alltid finne noen som har en annen mening. Alltid noen som sverger til et eller annet merke, en eller annen type lyd. Derfor, hvis du har muligheten anbefaler jeg på det sterkeste at du tar deg en runde i div. butikker. Ofte selgeren kan lage en pakkepris hvis han har litt å gå på (og det har de som regel nok av), i tillegg til at du kan vurdere flere alternativ. Ta med deg egen musikk du VET du kommer til å lytte på... En hvem som helst butikk kan imponere deg grenseløst med riktig musikk på en god høytaler, men det hjelper lite når du kommer hjem og denne høytaleren spiller matt og kjedlig på din musikk..

Ring gjerne å si fra på forhånd at du skal komme å lytte, og unngå lørdager hvis du kan. Og ikke vær redd for å si hvilke andre pakke-"tilbud" du tenker på... Du styrer kjøpet, ikke selgeren. Og husk at i hi-fi-bransjen er det som så mye annet, en god grunnregel er: Virker det for godt til å være sant, så er det garantert det.

Er du usikker, hold deg til kjente merker...

 

Spør gjerne hvis det er noe mer du lurer på... :)

Lenke til kommentar

Jeg har CV V-12F og driver dem med NAD 218 (2x200, 8 ohm kontinuerlig), og kjøpte dem kun for ett formål. Spille høyt på fest.

Bassen slapp..? Jo, ja, om man sammenligner med lyden på nattklubber så er jeg enig, men V-12F koster bare 5000! Dessuten er jeg veldig fornøyd selv med både volum og basstrykk - man vet jo sånn noenlunde hva man får før man kjøper det.

 

B&W er helt topp når man er alene og spiller lavt, det spiller sikkert høyt også, men skal du ha plagsomt høyt volum og bra trykk, og i tillegg vil ha anlegg som er "ment til å skremme naboene" med, så ville iallfall ikke jeg kjøpt det. Ikke Dali heller, kanskje med unntak av AXS10K.

 

Ser en foreslår en Denon på 2x65 Watt her, og vet ikke helt om jeg ville hatt det heller til disse høyttalerene.. Ja, jeg er klar over at watt ikke har alt å si, "man må kjenne på vekten", strømstyrken og slikt (min NAD 218 veier f.eks 24 kilo, så fikk jeg skrytt litt av det også...), men er du redd for slapp bass er det iallfall ikke et sjakktrekk å kjøpe en svak forsterker. Men for all del, sikkert en helt topp forsterker om man har mer delikate høyttalere ;)

 

Er så mange som nedsabler Cerwin Vega, men en skulle tro de glemte hva høyttalerene er bygget for. Spille høyt, ikke pent! Og når sant skal sies så er ikke V-serien så aller verst når det gjelder lydkvalitet heller, iallfall ikke sammenlignet med andre festhøyttalere jeg har hørt, og iallfall ikke sammenlignet med eldre CV-modeller. Blir det for mye dundring og for masse bass, ja, da skruer du bassen ned på forsterkeren. Er diskanten for skingrende, ja, da skruer du den ned også.

 

Ser du heller vil ha V-15F. Tja, har du et rom på 100++ kvadratmeter, så kjøp i vei.

Har du noe mindre, så anbefaler jeg at du glemmer dem. De ser jo unektelig ganske tøffe ut, men jeg lover deg at V-12F duger i massevis.

 

Når det gjelder kabler, ikke ruiner deg på slikt. Jeg har høyttalerkabler til 50 kroner meteren og signalkabler til omtrent 1500 totalt. Tviler på at jeg ville hørt forskjell hadde jeg hatt signalkabler til halve prisen, men nuvel...

Så lenge anlegget ikke er High-End, så trenger man ikke svinedyre kabler.

Lenke til kommentar

Hmm :)

Er også litt vansklig å stikke ned på "den lokale hifibutikken" siden jeg bor i en knøtt liten by. En mulighet er da å stikke til Hifiklubben på lillehammer en gang på nyåret å se litt der.Men det oppsette som du ,JohnnyKnoxwille, satte opp:

Vil dette være et bra annlegg? Lurer litt på å gå for dette nemlig.

Lenke til kommentar
Hmm :)

Er også litt vansklig å stikke ned på "den lokale hifibutikken" siden jeg bor i en knøtt liten by. En mulighet er da å stikke til Hifiklubben på lillehammer en gang på nyåret å se litt der.Men det oppsette som du ,JohnnyKnoxwille, satte opp:

Vil dette være et bra annlegg? Lurer litt på å gå for dette nemlig.

Dette vil garantert gi deg mest MORRO for pengene. Denon forsterkeren spiller også pent, hvis du senere ønsker å bytte høytalere til noe "snillere".

 

Misforstå meg riktig, Cervin Vega er ikke helt håpløs på annen musikk. Hadde selv DC-15 i et par år før jeg tok helt av... De spiller greit på vanlig musikk, men de vil bare ikke gi deg de "store" lytteopplevelsene med gåsehud på ryggen...

 

Altså, søker du etter et anlegg som spiller HØYT, masse dynamikk og en enorm morsom bass så er dette det garantert beste du kommer over. Har kun hørt et sett høytalere som klarer å provosere frem like dyp/høy bass der det er nødvendig, og SAMTIDIG spille high-end.... Og det er toppmodellene til JBL med 15" til 250 000,-

 

Svaret blir da: For 9500,- er dette et knall anlegg.

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe Klipsch RF3 så pass på å få mk2. Dette er pga at mellomtonen i den orginale utgaven kan være plagsom. De gir flott lyd med en rørforsterker, men er ikke å anbefale med feks NAD (som jeg brukte mine med).

 

Ville satset på Dali, men hvis du skal gå for CV så ikke velg 15". Større er ikke alltid bedre.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe Klipsch RF-3 II. Leter du litt er det sikkert en som selger sine til en rundt 6000. Denne spiller ikke diskohøyt men så lenge du ikke har større rom enn 40 kvadrat så tror jeg ørene dine sier stopp før høyttaleren (Forutsetter kraftig forsterker da). Klipsch`en spiller veldig dynamisk og har en lyd som mange faller for, ihvertfall jeg. Det finnes mange gode forsterkere tildags men jeg tror ikke du gjør noe dumt kjøp hvis en Rotel får i oppgave å drive disse høyttalerne. Men du trenger ikke primakraft for å drive RF-3 men jo mer jo bedre. Spessielt bassen holder koken til det blir høyt hvis den er kraftig.

Lenke til kommentar

Dali sine høytalere vil jeg si er ganske bra og dali asx er vanvittig bra. Har selv forgjengeren 909, som jeg har hatt siden 96, og disse har jeg aldri villet bytte ut.

Funker bra selv i surround oppsett. Og de som klager på diskanten på dali høytalerne er meget sære personer. Og dessuten hvis du er ute etter høytallere med mye dynamikk så vil jeg anbefale dali asx. Cerwin Vega sine høytalere duger ikke til annet enn å spille høyt og sært. Hvis du absolutt vil ha cerwin vega`s bass, ville jeg anbefalt deg heller å kjøpe en cerwin vega subwoofer senere hvis du ikke liker bassen.

 

Takk for meg og skååål

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å kjøpe Klipsch RF-3 II. Leter du litt er det sikkert en som selger sine til en rundt 6000. Denne spiller ikke diskohøyt men så lenge du ikke har større rom enn 40 kvadrat så tror jeg ørene dine sier stopp før høyttaleren (Forutsetter kraftig forsterker da). Klipsch`en spiller veldig dynamisk og har en lyd som mange faller for, ihvertfall jeg. Det finnes mange gode forsterkere tildags men jeg tror ikke du gjør noe dumt kjøp hvis en Rotel får i oppgave å drive disse høyttalerne. Men du trenger ikke primakraft for å drive RF-3 men jo mer jo bedre. Spessielt bassen holder koken til det blir høyt hvis den er kraftig.

auuh ja! øyra mine sa stopp først på mine klipsch rf3, da spess etter eg satte inn subwoffern fra klipsch rw-10 (10") så frontene slapp og spele så masse låge frekvensa... då blei det bra høg lyd.

 

Forsterkern min er Yamaha Rxv1300 og "skal" yte 6x100 watt rms.

Lenke til kommentar

For å kunne drive en CV høyttaler som er laget for å spille høyt trenger du en like agressiv forsterker. Tenker da på noe lignende nad c372. Prima forsterker til CV høyttaleren iallefall. Det som er synd med den kombinasjonen er at anlegget stort sett bare funker til Rock og techno, men setter du på mer rolig og detaljert musikk blir lydbildet rotete og klarer ikke å få frem detaljer godt. Synd hvis du plutselig mister lysten på dunk, dunk musikk.

 

Som du sier er du ute etter et anlegg som får naboen til å skvette og til det budsjettet får du ikke bedre. Vil tro at anlegget kan spille en ca. 120dB. Det er høyt!!

 

Kombinasjonen av CV og NAD er som skapt for hverandre!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...