Gå til innhold

Teknisk Ukeblad i 1969 om månebragden: «Det er ikke skeptikerne som bringer verden fremover»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TU er i mine på ville veier når de prøver å kommentere økonomiske problemstillinger. I makroøkonomi er det mennesker, ikke penger, som er ressursen. Dersom man velger å bruke arbeidskraften på romfart istedenfor andre ting vil velferden på kort sikt bli lavere. Så kan man selvsagt argumentere for at romforskning kommer samfunnet til gode gjennom utvikling av ny teknologi.

Lenke til kommentar

TU er i mine på ville veier når de prøver å kommentere økonomiske problemstillinger. I makroøkonomi er det mennesker, ikke penger, som er ressursen. Dersom man velger å bruke arbeidskraften på romfart istedenfor andre ting vil velferden på kort sikt bli lavere. Så kan man selvsagt argumentere for at romforskning kommer samfunnet til gode gjennom utvikling av ny teknologi.

 

Tror ikke helt på argumentet ditt. Hvis myndighetene ønsker å gjøre et gigaprosjekt så skaper det etterspørsel etter menneskelige ressurser. Dette fører til lønnsvekst (som er en omfordeling av makt - fordi pengesekken til de rike effektivt sett blir mindre når lønninger øker) og økt sysselsetting på kort sikt....dersom landet er et overproduksjonsland.

 

Penger = menneskelig arbeidskraft. Det er samme sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fremtredende folk i Europa beviste for 4-5 år siden at geostasjonære satelitter ville være ustabile og dessuten ubrukbare for talesamband"

Dette gir ingen mening. Kan du forklare nærmere? Edit: Geostasjonære satelitter har vel eksistert siden 60-tallet (kringkasting), og geostasjonære kommuninkasjonssattelitter siden 90-taller (inmarsat) etter det jeg kan se på wiki.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

"Fremtredende folk i Europa beviste for 4-5 år siden at geostasjonære satelitter ville være ustabile og dessuten ubrukbare for talesamband"

Dette gir ingen mening. Kan du forklare nærmere? Edit: Geostasjonære satelitter har vel eksistert siden 60-tallet (kringkasting), og geostasjonære kommuninkasjonssattelitter siden 90-taller (inmarsat) etter det jeg kan se på wiki.

 

 

Jeg vet ikke om forfatteren av denne gamle artikkelen fortsatt lever i dag og kan svare på dette.

 

Geostasjonære kommunikasjonsatellitter ble forøvrig først omtalt i en artikkel Wireless World i 1945 av engelskmannen Arthur C. Clarke.

 

Posisjonen til disse satellittene er ustabile, men vi har klart å leve med det:

There are two other, less serious, problems with geostationary satellites. First, the exact position of a geostationary satellite, relative to the surface, varies slightly over the course of each 24-hour period because of gravitational interaction among the satellite, the earth, the sun, the moon, and the non-terrestrial planets. As observed from the surface, the satellite wanders within a rectangular region in the sky called the box. The box is small, but it limits the sharpness of the directional pattern, and therefore the power gain, that earth-based antennas can be designed to have.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fremtredende folk i Europa beviste for 4-5 år siden at geostasjonære satelitter ville være ustabile og dessuten ubrukbare for talesamband"

Dette gir ingen mening. Kan du forklare nærmere? Edit: Geostasjonære satelitter har vel eksistert siden 60-tallet (kringkasting), og geostasjonære kommuninkasjonssattelitter siden 90-taller (inmarsat) etter det jeg kan se på wiki.

Stemmer ikke 60-tallet bra med når artikkelen var skrevet da?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

"Fremtredende folk i Europa beviste for 4-5 år siden at geostasjonære satelitter ville være ustabile og dessuten ubrukbare for talesamband"

Dette gir ingen mening. Kan du forklare nærmere? Edit: Geostasjonære satelitter har vel eksistert siden 60-tallet (kringkasting), og geostasjonære kommuninkasjonssattelitter siden 90-taller (inmarsat) etter det jeg kan se på wiki.

Geostasjonær kommunikasjonssatellitt iallefall så tidlig som 1972.

 

5b6a04da5c8a7f63f869284e3aa2f028.png

 

Det som er uthevet ble skrevet i TU i 1969.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Fremtredende folk i Europa beviste for 4-5 år siden at geostasjonære satelitter ville være ustabile og dessuten ubrukbare for talesamband"

Dette gir ingen mening. Kan du forklare nærmere? Edit: Geostasjonære satelitter har vel eksistert siden 60-tallet (kringkasting), og geostasjonære kommuninkasjonssattelitter siden 90-taller (inmarsat) etter det jeg kan se på wiki.

Stemmer ikke 60-tallet bra med når artikkelen var skrevet da?

Jeg fikk ikke med meg at hele greia var skrevet i 1969:-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...