Gå til innhold

Spørsmål feriepenger ved oppsigelse


madox1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sa opp jobben og hadde siste dag for oppmøte på jobb den 30. april 2019. Jeg avtalte med sjefen at jeg tar ferien i oppsigelsestiden (etter siste dag for oppmøte på jobben).

 

Hva skal jeg få utbetalt de siste månedene utenom feriepenger fra 2018 og opptjent hittil i 2019? Jeg får utbetalt lønn på forskudd. Vil dette være korrekt oppstilling av hva jeg skal få utbetalt?

 

15. januar (januarlønn) - lønn for januar måned

15. februar (februarlønn) - lønn for februar måned

15. mars (marslønn) - lønn for mars måned

15. april (aprillønn) - lønn for april måned

15. mai (sluttoppgjør) - feriepenger opptjent i 2018 og feriepenger opptjent i 2019

 

Eller er det sånn at jeg også skal ha vanlig lønn for mai også hvor jeg tar ut ferien (la oss si at jeg har fire uker ferie, at mai har fire uker med arbeidsdager uten helligdager)

 

Er litt forvirrende med forskuddslønn og alt dette, så fint om dere kan si hva jeg eventuelt misforstår

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var litt rar ordning. Da du ikke på tidspunktet ved oppsigelse var trukket for ferie(antagelse fra min side da det normalt gjøres ved feriepenge utbetaling).

 

Du jobber ut april og får selvfølgelig lønn for dette og månedene før. 

Du tar så ferie, altså ulønnet arbeid. Mai lønning blir da:

feriepenger - antall dager ferie. 

Lenke til kommentar

Dette var litt rar ordning. Da du ikke på tidspunktet ved oppsigelse var trukket for ferie(antagelse fra min side da det normalt gjøres ved feriepenge utbetaling).

 

Du jobber ut april og får selvfølgelig lønn for dette og månedene før. 

Du tar så ferie, altså ulønnet arbeid. Mai lønning blir da:

feriepenger - antall dager ferie. 

Takk!

 

Når du skriver "Mai lønning blir da: feriepenger - antall dager ferie", hva mener du med at det skal trekkes for antall dager ferie? 

 

Sett at du har en årslønn på kr 600 000 og feriepengesats er 10,2 %, så vil du jo få kr 50 000 (før forskuddstrekk) alle måneder, men kr 61 200 (etter forskuddstrekk, 10,2 % * kr 600 000), uten at det trekkes noe fra de 10,2 prosentene av fjorårets lønn?

Lenke til kommentar

Takk!

 

Når du skriver "Mai lønning blir da: feriepenger - antall dager ferie", hva mener du med at det skal trekkes for antall dager ferie? 

 

Sett at du har en årslønn på kr 600 000 og feriepengesats er 10,2 %, så vil du jo få kr 50 000 (før forskuddstrekk) alle måneder, men kr 61 200 (etter forskuddstrekk, 10,2 % * kr 600 000), uten at det trekkes noe fra de 10,2 prosentene av fjorårets lønn?

 

Normalt sett får en ikke betalt for ferie nei, det er derfor en har feriepenger. 

Lenke til kommentar

Ferie er ulønnet.

Feriepenger trekkes ikke av lønnen men beregnes i tillegg basert på lønnen du hadde ifjor.

 

Tjente du 600000 ifjor så var 544464,6 kroner ordinærlønn og 55535,4 kroner feriepenger.

 

Har du 5 ferieuker då er den ordinære lønnen basert på 47 arbeidsuker, som tilsvarer ca 11584 kroner i uken og 48654 kroner i måneder.

 

For mai måned vil du da få utbetalt en ordinær månedslønn minus trekk for antall feriedager pluss feriepenger opptjent i 2018

-> 48654 - 48654 + 55535,4

= 55535,4

 

 

Feriepenger opptjent i 2019 vil du ikke ha nå.

 

Hvorfor ikke, spør du ? For skattereglene er slik at når en arbeidstaker slutter kan en velge å få utbetalt opptjente feriepenger umiddelbart. Vil du ha feriepenger utbetalt samme år som du har tjent de må du skatte av de som ordinær lønn. Venter du til 2020 med å få utbetalt de blir du ikke trekt i skatt for de. Av den grunn er det vanlig blant arbeidsgivere at feriepenger som er opptjent det året en arbeidstaker slutter blir utbetalt i januar neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feriepenger opptjent i 2019 vil du ikke ha nå.

 

Hvorfor ikke, spør du ? For skattereglene er slik at når en arbeidstaker slutter kan en velge å få utbetalt opptjente feriepenger umiddelbart. Vil du ha feriepenger utbetalt samme år som du har tjent de må du skatte av de som ordinær lønn. Venter du til 2020 med å få utbetalt de blir du ikke trekt i skatt for de. Av den grunn er det vanlig blant arbeidsgivere at feriepenger som er opptjent det året en arbeidstaker slutter blir utbetalt i januar neste år.

Du skatter for feriepenger uansett. Men om de blir utbetalt i opptjeningsåret så blir skatten trekt fra feriepengene før utbetaling. Blir de utbetalt i året etter opptjeningsåret så er selve utbetalingen trekkfri, men du skattet for de året før.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ferie er ulønnet.

Feriepenger trekkes ikke av lønnen men beregnes i tillegg basert på lønnen du hadde ifjor.

 

Tjente du 600000 ifjor så var 544464,6 kroner ordinærlønn og 55535,4 kroner feriepenger.

 

Har du 5 ferieuker då er den ordinære lønnen basert på 47 arbeidsuker, som tilsvarer ca 11584 kroner i uken og 48654 kroner i måneder.

 

For mai måned vil du da få utbetalt en ordinær månedslønn minus trekk for antall feriedager pluss feriepenger opptjent i 2018

-> 48654 - 48654 + 55535,4

= 55535,4

 

 

Feriepenger opptjent i 2019 vil du ikke ha nå.

 

Hvorfor ikke, spør du ? For skattereglene er slik at når en arbeidstaker slutter kan en velge å få utbetalt opptjente feriepenger umiddelbart. Vil du ha feriepenger utbetalt samme år som du har tjent de må du skatte av de som ordinær lønn. Venter du til 2020 med å få utbetalt de blir du ikke trekt i skatt for de. Av den grunn er det vanlig blant arbeidsgivere at feriepenger som er opptjent det året en arbeidstaker slutter blir utbetalt i januar neste år.

 

Du kan heller ikke velge om du vil ha årets feriepenger når du slutter.  De aller fleste vil nok ha deg ut av sine systemer og ikke trekke deg med et helt år til.  Arbeidsgiver har full rett til å utbetale årets feriepenger når noen slutter, men du kan selvsagt spørre :-)

Endret av tvv
Lenke til kommentar

Feriepenger opptjent i 2019 vil du ikke ha nå.

 

Hvorfor ikke, spør du ? For skattereglene er slik at når en arbeidstaker slutter kan en velge å få utbetalt opptjente feriepenger umiddelbart. Vil du ha feriepenger utbetalt samme år som du har tjent de må du skatte av de som ordinær lønn. Venter du til 2020 med å få utbetalt de blir du ikke trekt i skatt for de. Av den grunn er det vanlig blant arbeidsgivere at feriepenger som er opptjent det året en arbeidstaker slutter blir utbetalt i januar neste år.

 

Du blander forskuddstrekk og skatt. 

 

Hvis man får utbetalt feriepenger samme år er arbeidsgiver pliktig til å også trekke forskuddstrekk til skatt fra denne utbetalingen. 

Men når skattetrekket utregnes i skattemeldingen året etter, har man betalt like mye i skatt og vil da få tilbakebetalt det man evt hadde betalt for mye i forskuddstrekk av feriepengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...