Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil tro at hifisentralen har flere dyktige brukere når det kommer til LP spillere.

Ellers vil jeg nok referere til grupper på facebook når det kommer til spesifikke LP spillere fra gammelt av.

Hadde en lignende JVC spiller rundt 2000 men ble brukt relativt lite og ble aldri undersøkt og plukket fra hverandre for å forbedre noe. Brukte den som den var da den var ny og sendte den på "service" hos en liten "retro-sjappe-serviceverksted" som ikke eksisterer lenger. Tror eier har dannet ny "sjappe" men husker ikke navnet i forbifarten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 hours ago, Jalla21 said:

De aller fleste web-lesere har inkognito-modus hvis du ikke har oppdaget det.

Det er da ikke bare søkemotorer som samler informasjon. Alle web-sider du besøker gjør det i større eller mindre grad.

Husker jeg leste om zombie-cookies en tid tilbake, og at inkognito ikke alltid var effektive mot disse. Dette er en tid tilbake så mulig det er laget mottrekk.

Skrevet (endret)
Datata skrev (21 timer siden):

Anses JVC QL-L2 for å være en brukbar spiller?

IMG_3614.jpeg

Men hvorfor vil du ha en Vintage spiller som sikkert brukt har mye bugs og gremlins?

Er vel bedre å kjøpe en ny spiller som fungerer bra og ikke trenger overhaling og service?

Sony hadde en spiller i siste hifi bladet mitt, Samt Pro Ject E-12 fikk skryt i en test og koster 4000kr i Sverige.

Elektronisk utstyr er dyrere i Sverige enn i Norge btw, mut av kursen da.

En stor ulempe og utfordring med feks Jvc er at det sikkert er vanskelig å få nye deler, da jeg tror de har gitt seg med platespillere...

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Men hvorfor vil du ha en Vintage spiller som sikkert brukt har mye bugs og gremlins?

Er vel bedre å kjøpe en ny spiller som fungerer bra og ikke trenger overhaling og service?

Nostalgiker. «I am living in the past.» 😉

Skrevet
Datata skrev (46 minutter siden):

Nostalgiker. «I am living in the past.» 😉

Kult det, men da hadde jeg sjekket om det var deler å få tak på. 

Også ville jeg kjøpt det av en forhandler som har hatt service og tilbyr en kort garanti.

Jeg bruker denne butikken.. jeg vet ikke om det finnes lignende i Norge..

https://www.rehifi.se/category/skivspelare

Skrevet
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Kult det, men da hadde jeg sjekket om det var deler å få tak på. 

Også ville jeg kjøpt det av en forhandler som har hatt service og tilbyr en kort garanti.

Jeg bruker denne butikken.. jeg vet ikke om det finnes lignende i Norge..

https://www.rehifi.se/category/skivspelare

Jeg mekker også, reparerer selv! 😉

Skrevet (endret)
Datata skrev (6 minutter siden):

Men den platespilleren jeg la ut bilde av er til salgs for 400 kr på finn.no.

Hvilken da? jvc?

Jeg fant den, men den fungerer jo ikke?

Ville undersøke om det finnes deler til den først.

Om du er erfaren med Lp spillere og vet hvordan du skaffer reservedeler så er det vel ok.

Jeg ville gitt noen hundre mer og fått noe som fungerer.

Endret av Gouldfan
  • 3 uker senere...
Skrevet

Er det noen som har prøvd noen av disse produktene?

Nysgjerrig fordi det virker som å være mye byggekvalitet for pengene.

Galion TS A75 Power Amp forsterker fra Thomas og Stereo på YouTube 

Schiit Freya + forforsterker uten støy med masse tilkoblinger samt også balansert og flere funksjoner.

Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (På 24.7.2025 den 20.56):

Schiit Freya + forforsterker uten støy med masse tilkoblinger samt også balansert og flere funksjoner.

Når de dukker opp på Finn så forsvinner de fort. Duet Audio har hatt ute en sort modell med 6SN7 rør til nedsatt pris en stund.

Som alt annet i YouTube-pressen så får Freya stort sett skryt. Vet derimot at Amir i AudioScienceReview ikke var fornøyd med den. 

Endret av Styrmann Smisk
Skrevet
11 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Når de dukker opp på Finn så forsvinner de fort. Duet Audio har hatt ute en sort modell med 6SN7 rør til nedsatt pris en stund.

Som alt annet i YouTube-pressen så får Freya stort sett skryt. Vet derimot at Amir i AudioScienceReview ikke var fornøyd med den. 

Ser den har lite støy, som markedsføringen også sier. Men er det virkelig ønskelig med så mye forvregning?

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Er det dette som kalles harmonisk forvrengning? Det som rør-gjengen hyller så fælt?

Jo, men da helst andreharmonisk da det er en type forvregning som er forholdsvis behagelig. Men denne har nå akkurat like mye tredjeharmonisk, som er kjent for å være svært ubehagelig.IMG_2745.thumb.jpeg.2e22602d01466fb227a049b7198ed82c.jpeg

Den høye stolpen på 1k er testtonen. 2k er andreharmonisk, 3k tredje osv. Denne har først og fremst bare mye av alt, ikke den klassiske romantiserte "rørforvregningen".

Men støygulvet er lavt da, det skal de ha 

Endret av Smule8o
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Smule8o skrev (10 timer siden):

Jo, men da helst andreharmonisk da det er en type forvregning som er forholdsvis behagelig. Men denne har nå akkurat like mye tredjeharmonisk, som er kjent for å være svært ubehagelig.IMG_2745.thumb.jpeg.2e22602d01466fb227a049b7198ed82c.jpeg

Den høye stolpen på 1k er testtonen. 2k er andreharmonisk, 3k tredje osv. Denne har først og fremst bare mye av alt, ikke den klassiske romantiserte "rørforvregningen".

Men støygulvet er lavt da, det skal de ha 

Jeg tenkte på at folk sier Høytalere er helt stille ved null volum, altså ikke noe sus, selv på lettdrevet Klipsch Cornwall. Dette er ofte uvanlig med rør, selv på dyrere produkter.

Nesten alle rør produkter har harmonisk støy, er dette folk vil ha, såkalt holografi og lydbilde.

Den er tilgjengelig på Schiit EU side, men det er vel masse mva toll osv om man ikke bor i Sverige som jeg.

Dessuten er prisen mye dyrere enn i Usa trolig pga Trump.

En tredje del av 14-15000 istedenfor 9-10000 i usa.

Endret av Gouldfan
Skrevet
12 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg tenkte på at folk sier Høytalere er helt stille ved null volum, altså ikke noe sus, selv på lettdrevet Klipsch Cornwall. Dette er ofte uvanlig med rør, selv på dyrere produkter.

Joda, støygulvet er lavt på den. Spesielt mtp at det er rør.

12 minutes ago, Gouldfan said:

Nesten alle rør produkter har harmonisk støy, er dette folk vil ha, såkalt holografi og lydbilde.

Greia med rør skal liksom være at det er andreharmonisk forvregning som dominerer. Det er det ikke her. Denne forvrenger som hvilken som helst transistor-sak som blir kjørt alt for hardt.

Skrevet (endret)
Smule8o skrev (33 minutter siden):

Joda, støygulvet er lavt på den. Spesielt mtp at det er rør.

Greia med rør skal liksom være at det er andreharmonisk forvregning som dominerer. Det er det ikke her. Denne forvrenger som hvilken som helst transistor-sak som blir kjørt alt for hardt.

Forforsterker kjørt for hardt? Trodde bare det var gain med rør, samt passiv og solid state. Altså Freya+

Jeg kan omtrent null om rør da så det er sagt, men er det ikke effekt som blir kjørt? mens pre kun er in signal og gain, her med rør også da.

Jeg skrollet gjennom testen, det er rør lyd og kraftforsyning han kritiserer tror jeg.

Spesielt at han fortsatt tester lyd med hodetelefoner da...

Endret av Gouldfan
Skrevet
23 minutes ago, Gouldfan said:

Forforsterker kjørt for hardt? Trodde bare det var gain med rør, samt passiv og solid state. Altså Freya+

Alt som har gain kan kjøres så hardt at det begynner å forvrenge.

Jeg kan omtrent null om rør da så det er sagt, men er det ikke effekt som blir kjørt? mens pre kun er in signal og gain, her med rør også da.

Ja, men alle aktive komponenter tilfører noe forvregning. En forforsterker er dog veldig lett å lage med veldig lav forvregning. Men denne forvrenger mer enn de fleste effektforsterkere.

Jeg skrollet gjennom testen, det er rør lyd og kraftforsyning han kritiserer tror jeg.

Spesielt at han fortsatt tester lyd med hodetelefoner da...

Gode hodetelefoner er godt egnet til å høre eventuelle skavanker fra ting tidlig i signalkjeden da man slipper all maskeringen fra refleksjoner i et vanlig lytterom. Et vanlig rom kan "kamuflere" mye rusk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...