Gå til innhold

Sykemelding i læretiden etter fagprøve


Anbefalte innlegg

Hei! Dilemma her...håpa noen har gode råd og kan hjelpe.

Jeg har vært lærling i snart 2 år. Er på min siste plass og har bestått fagprøve før 2 uke siden. Lærekontrakt går ut den 31.08.2019 og jeg har tatt ut 5 uke ferie for å slippe denne arbeidsplassen pga arbeidsmiljø og trivsel. Det har vært tøft og tungt i perioder der du ikke bli sett og folk er sure og ikke sir hei, ikke snakk om å jobbe i et team. Føler meg utnyttet hele tiden.

Jeg har snakket med sjefen angående lønn, da jeg er ferdig utdannet helsefagarbeider men har fortsatt bare 80% lønn. Jeg mener, at det er feil av kommun å ikke gi meg full lønn i 5 uke etter fagprøven til jeg går på ferie bare fordi lærekontrakt enda ikke er ferdig.

Jeg synes det er forferdelig at ufaglærte får mer i lønn enn det jeg gjør etter å ha fått fagprøve.

Jeg har derfor tenkt å sykemelde meg pga dårlig arbeidsmiljø. Er det slik at jeg da må ta det igjen? Noen som har erfaring? Jeg går på ferie om 16 dager men kjenner jeg vil gråte når jeg skal på jobb og at sjefen min ikke sitter pris på meg og alle på jobb er frekke...

noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du må stå i jobben ut den 31.08.2019?

Typisk vil lærlingskontrakter være formulert omtrent slik "lærekontrakten utløper 31.08.2019 eller etter endt fagprøve".

Ved bestått fagprøve vil dei fleste lærlingar være frigjort frå lærlingavtalen, og eventuell vidare jobb må særskilt avtalast blant anna fordi du med fagbrev har andre lønnsforventningar og at det må avklarast kva type jobbe du eventuelt skal utføre. Skal du fortsatt være lærling sjølv om du er fagutdanna? Skal du ha ei fullverdig fagstilling? Eller skal du degraderast til å jobbe som assistent til tross for at du har fagbrev?

Dersom du er tilsett i ein kommune så følger kommunen heilt sikkert tariffavtale med garantilønn.

 

Lønnssatsen etter tariffavtalen med KS (kommunesektoren) er frå i går 01.07.2019; 350 800 kr i året for fagarbeidarstilling.

Merk at lokal konkurranse og lokale behov ofte vil bety at du får høgare lønn enn garantilønna.

Garantilønna er det aller minste kommunen kan tilby i lønn utan å bryte tariffavtalen. 

 

 

Mine konkrete råd til deg:

-Sjekk lærekontrakta di nøye, for å sjå kva som står der om avlagt fagprøve. Her kan du ta kontakt med personalavdelinga i kommunen eller med Fylkeskommunen for å få kopi av avtalen om du ikkje har den for handa.

-Ta opp saka med din tillitsvalgte (om du er fagoranisert, noke som du bør være).

 

Husk også at du kan kreve etterbetaling av lønn dersom du har blitt avlønna feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ofte med kommune særlig skoler\ grunnskole\videregående hvis man går læretid der, så velger disse lærlinger av en grunn fordi det er billigere, er ofte problemet at skoler ikke har råd med å ansette egne IT folk, så må spare penger, er ikke gøy å jobbe å fikse datamaskiner som burde være utdatert, men er jo slik verden er, har man ikke penger må man være kreativ for å fikse problemer.

 

Nå er vel ofte ikke lov å kjøpe brukt i det offentlige, men har man ikke penger er det eneste utvei.

tror vi får prøve å råde trådstarter å bytte jobb. Hvis det først er mistrivsel så er det nok vanskelig å løse det.

Hva å prøve å sjekke om noe kan gjøre anderledes? Hvis ikke er det nok å bytte jobb.

Lenke til kommentar

Jeg bytter jobb når jeg går på ferie om 3 uke. Fagprøven besto jeg før 2 uke siden og går fortsatt på lærlingelønn, men synes ikke noe om det. Jeg vil jo heller finne meg en annen jobb eller bare si opp? Er det lov? Jeg går jo turnus, men vil heller være hjemme enn å være på en arbeidsplass der jeg ikke trives og tjener mindre enn assistenter.

Lenke til kommentar

Arbeidsavtalen din vil også regulere kva oppsigelsestid du har.

 

Men som sagt så er det standardvilkår i lærlingkontrakter at avtalen utløper ved bestått fagprøve. Eventuelt vidare arbeid må eventuelt avtalast.

Disse detaljane må du sjekke opp i, då dette er heilt avgjerande for kva du bør gjere.

 

Dersom du har ei tidfesta avtale og tre måneders oppsigelsestid, så er du forplikta til å stå i jobben ut august måned. I så tilfelle har du mest sannsynleg krav om å få etterbetalt lønnsforskjellen mellom lærlinglønn og fagarbeidarlønn for dei 2,5 månedane du jobber med fagbrev.

 

Dersom avtalen gikk ut etter at du bestod fagbrevet, så er det eit spørsmål om du har muntleg samtykka til å fortsette å jobbe, og om eventuelt muntleg samtykke er basert på ei bristande forutsettning om at du fortsatt var avtaleforplikta til å jobbe ut august, samt at styrkeforholdet mellom deg som nyutdanna fagarbeidar og sjefen din var så stort at eit eventuelt samtykke ikkje er gyldig.

 

 

Det tredje alternativet, og det alternativet som du langt på veg sjølv foreslår er at du tek kontakt med fastlegen din for å legge fram situasjonen din, og sjå om legen er enig i at du bør sjukemeldast.

Og deretter rette krav om at lønna skal justerast til fagarbeidarlønn.

Lenke til kommentar

Problemet er ofte med kommune særlig skoler\ grunnskole\videregående hvis man går læretid der, så velger disse lærlinger av en grunn fordi det er billigere, er ofte problemet at skoler ikke har råd med å ansette egne IT folk, så må spare penger, er ikke gøy å jobbe å fikse datamaskiner som burde være utdatert, men er jo slik verden er, har man ikke penger må man være kreativ for å fikse problemer.

Du vet åpenbart ikke hva læringer lærer eller hvordan de jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet åpenbart ikke hva læringer lærer eller hvordan de jobber.

faktisk har jeg fagbrev i ikt driftsfag så vet jo noe om hvordan systemet funger.

Mange arbeidsplasser ansetter læringer for å spare penger og slippe å gjøre dritt oppgavene selv, særlig å fikse gamle maskiner for elever, reinstallere windows etc eventuelt fikse laserskriver hvis det ikke blir sendt på ekstern service.

Hvis man tror man får oppfølging og ha en lærer som hjelper deg videre har du valgt feil yrke. Man gjør samme jobben som faglærte bare man antar lærlinger bruker lengere tid per oppgave, derfor får man dårligere betingelser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Øh, det er vel greit å få sykmelding? Hvis prøva er bestått skulle vel ikke det være et problem. Beklager å ytre noe på usikkert grunnlag, men det hørtes jo ikke ut som du er i en trivelig jobbsituasjon. Det er ikke alltid lett å få sykemelding, men du har vel egenmeldingsdager du kan bruke. Godt jobba med å holde ut i to år på samme plassen! Gratulerer med bestått fagprøve.

Lenke til kommentar

Mange arbeidsplasser ansetter læringer for å spare penger og slippe å gjøre dritt oppgavene selv, særlig å fikse gamle maskiner for elever, reinstallere windows etc eventuelt fikse laserskriver hvis det ikke blir sendt på ekstern service.

Utgifter for ansatte er mer enn bare kroner i lønn. Arbeidsgiveren må betale sosiale utgifter og andre skatter og avgifter. I tillegg kommer utgifter for å lære opp lærlingen, herunder blant annet lønn (til den eller de som lærer de opp), teknisk utstyr og eventuelt kursmateriell. dessuten er det flere steder som ansetter lærlingen etterpå og har følgelig et utmerket utgangspunkt for å ansette vedkommende som fast ansatt etterpå. 

 

Alle må begynne et sted og det er bare naturlig at lærlinger tar typisk "junioroppgavene" som kanskje ferskt utdannede mennesker ville måtte gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...