Gå til innhold

Tur til USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LA - LV - SF går såvidt på 11 dager selv om det er litt knapt. Da ville jeg droppet LA bortsett fra Santa Monica og Hollywood. Det er ikke noen fin by. Bruk et par dager på Pacific Coast Highway og småbyene langs kysten, og også heller et par dager i SF enn LA. 

Lenke til kommentar

LA uten bil er håpløst, da blir det mye Uber. De fine byene ligger langs kysten, som Laguna Beach og Newport Beach i syd (i Orange County), og Santa Monica og Malibu i nord. Hollywood er delvis preget av forfall, ikke spesielt fint lenger (selv om en tur på Walk of Fame er obligatorisk). Bev Hills er flott, og en tur langs Mulholland Drive anbefales, med stopp på utkikkspunktet overfor Hollywood Bowl, hvor man ser mye av LA. 2 netter i LV er passe, med mindre man er mer enn gjennomsnittlig interessert i gambling. Biltur fra LV til San Francisco er ca 10-12 timer kjøring, via Bakersfield. Finere gjennom nasjonaparkene på grensen mellom NV og CA, men tar lenger tid. For opplevelser på sykkel er San Francisco mye bedre enn LA, en sykkeltur over Golde Gate til Sausalito anbefales. PCH fra Carmel til Morro Bay tar noen timer, men er fin tur. Legg inn en stopp i Big Sur. På vei tilbake til LA er byen Solvang verdt en besøk, og Santa Barbara er også en fin "småby". 

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du om noen bra hotell i san francisco til en grei pris?

Hotell i San Francisco er generelt dyrt. Spørs hvor du vil bo, og hvilken standard du ønsker. Jeg bor som regel i nærheten av Union Square / FiDi/Embarcadero når jeg er der. Unngå bydelen Tenderloin, mye hobos her. Jeg bestiller vanligvis gjennom hotwire.com, som ofte gir gode priser, men du får ikke vite hvilket hotell du får før du har betalt. Hotellparkering er dyrt, finn et parkeringshus med døgnpris, la bilen stå og bruk Uber når du skal bevege deg lokalt i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg legger ved en del rotete notater jeg gjorde ifbm min tur. Du får sortere litt selv og se om noe av det kan være interessant. Droppe det som ikke passer etc. Legger det i spoilers, for det er mye.

 

 

 

 

Punkter å stikke innom:
San Francisco
- Alcatraz
- Trikk
- Golde Gate Bridge
http://www.freetoursbyfoot.com/walking-the-golden-gate-bridge/
http://www.freetoursbyfoot.com/guide-visiting-sausalito/


Thank you for your bike reservation in San Francisco with Blazing Saddles​!
All San Francisco reservations must be redeemed at either our 2715 Hyde Street location in Fisherman's Wharf, our 433 Mason Street location in Union Square, or 2555 Powell Street near Pier 39. All locations open every day at 8am.
For electric bikes or children’s equipment, be sure to come to the 2715 Hyde Street location in Fisherman's Wharf. This is the best place to begin the Golden Gate Bridge ride! 
If you'd like to explore Golden Gate Park & Ocean Beach before heading to the Golden Gate Bridge, please come to the 433 Mason Street store.
When you arrive, please let our staff know that you reserved online at BlazingSaddles.com. At this point, you'll specify your bicycle preferences and make any necessary changes to your reservation. Please bring a credit card for security deposit. Payment will occur after your bike ride and may be done with cash or credit card. 20% discount is valid for the daily rate only.
Get the most out of your ride! Click here to download our free mobile App.
Blazing Saddles opens at 8am every single day! If you have any questions about your reservation, please call 415-202-8888 or e-mail [email protected].

https://www.chowhound.com/post/suggestions-amc1000-van-ness-18244


- Basketkamp
- Redwood skoger utenfor byn
- Gilroy + great mall
- Mission district (arts district)
Lucasfilm Studios has a location at the Presidio



Shopping:
Westfield, 865 market street
Union square shopping
Haight-ashbury
Embarcadero center




Monterrey
- Akvarium, parkering:
Take Wave Street which becomes Ocean View Blvd. You’ll pass the aquarium on your right side and the Tin Cannery Mall on your left. Drive just a couple of minutes. There will be FREE all day street parking after the parking signs end.

Located in Half Moon Bay, Sam's Chowder House is one of the most popular stops for food along the drive and it is pretty much always crowded. The go to item is the lobster roll which has been on a few "best sandwiches in America" lists
- McWay Falls
- Frokost på cowboys corner cafe
- Shark fin cove, evt ved solnedgang
- Point pinos lighthouse
- Monarch grove butterfly sanctuary
Driving into Point Lobos will cost you $10 per vehicle. Parking on the dirt shoulder off of Highway 1 and walking in is completely FREE and legal.
Many of the restaurants on the Wharf hand out free samples of their clam chowder to entice you to dine in.  I’d say it actually works. Our favorite clam chowder in the world is available on the Wharf at The Old Fisherman’s Grotto
Where to Catch the Trolley
Parking is available in the Downtown East Garage at 340 Tyler Street in Monterey for a flat fee of $7 for the entire day. There's a trolley pick-up point located just across from the garage on Tyler Street, and more in downtown Monterey


Carmel
-17 mile drive, innkjøring ved Pacific grove

 I like to go in through the Pacific Grove entrance and out through Carmel (or vice versa).
Even though it's written on the bottom of the 17-Mile Drive entry fee receipt, no one looks, so it's a little-known fact that you can get a refund. If you spend more than $25 at any of the Pebble Beach Company restaurants along the 17-Mile Drive, they'll deduct the fee from your bill. We recommend Roy's restaurant at the Inn at Spanish Bay for their great views and service.
https://www.tripsavvy.com/17-mile-drive-1478474


Big Sur* omkjøring
Caltrans today announced the opening of Pfeiffer Canyon Bridge to public travel and reopened it at 1:10 PM. This opens to the public 35 more miles of clear driving south of Carmel. You can now drive 62 miles south of Carmel on Highway 1. To drive "through" Big Sur travelers will have to take Nacimiento-Fergusson Road detour around Mud Creek slide, which is scheduled to reopen sometime next summer.

Fra
https://drive.google.com/open?id=17R3toKlpraivDeP9X8IH1v08JOo&usp=sharing

- Rocky bridge, etter rocky point restaurant, stopp på veiskulderen
- bixby bridge
- Mcway falls
- Hurricane point
- Point sur lighthouse
- Pfeiffer beach



Yosemite

- 42150 Highway 41, Oakhurst




San Simeon
(Hearst castle)
- Lunch på sebastian's

Morro Bay

- The waterfront
- Montana de oro state park
- Morro bay mural mile (most def)
- National estuary
- Morro bay state park
- Sandspit beach
- Morro rock


San Luis Obispo




Santa Barbara
- Funk zone?
- State street, kjøp en mcconnels is
- Mesa vista?
- Coronado butterfly preserve på vei til Solvang:
u can’t go to Santa Barbara without having at least one clam chowder sourdough bread bowl or a chill-out session on the pier, so why not kill two birds with one stone? The bread bowl at Santa Barbara Shellfish Company is probably the closest you’ll get to the real New England deal

Fra

LA
-Ontario mills outlet
Long Beach, Huntington Beach

San Diego
- USS Midway
- Dyrepark
Ihop
Sunrise deli
Cerritas
La posta


Several waterfalls can be seen in Yosemite Valley, depending on the season. Generally, the best time of year to view Yosemite's waterfalls is spring to early summer, when snow-melt and run-off are at their peak. The two most visited are Bridalveil Fall, which is located at the entrance to Yosemite Valley on Highway 41 (which becomes Wawona Road in the park) and Yosemite Falls which is located in the valley near Yosemite Lodge. Vernal and Nevada Falls can be seen from Glacier Point or by hiking the Mist Trail from Stop 16 of the valley shuttle bus system.
What are the main points of interest in Yosemite Park?
Main points of interest include waterfalls, Half Dome, Mirror Lake, El Capitan, Glacier Point, Tuolomne Meadow, Wawona, Tunnel View, Olmstead Point, Tenaya Lake, Hetch Hetchy and three groves of Giant Sequoias. Some attractions are seasonal.
Where are the Giant Sequoias?
Mariposa Grove near the park's south entrance on Highway 41 is closed for renovation and will reopen summer 2017.  In Yosemite, two other groves are Tuolumne Grove, near Crane Flat off Highway 120, and the Merced Grove, west of Crane Flat and also off Highway 120. These groves require some hiking ability, as the first Giant Sequoias are a mile from the parking area.  For more Giant Sequoia information in Yosemite - follow this link:  https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/sequoias.htm.

Nelder Grove, off Highway 41 just south of Oakhurst, is another area to see Giant Sequoias.  This grove is located 7 miles up Road 632/Sky Ranch Road.  For more informaiton on Nelder Grove of Giant Sequoia, follow this link:  http://www.neldergrove.org/.

Another place to see Giant Sequoias, including the largest tree in the world, is in Sequoia and Kings Canyon National Parks about 2.5 hours south of Oakhurst.  For more information on Sequoia & Kings Canyon follow this link:  http://www.nps.gov/seki.

Where is the famous Wawona Tunnel Tree?
The most famous tunnel (drive-through) tree is located in the Mariposa Grove (currently closed), just up from the southern entrance to Yosemite. This tree fell during the heavy snow winter of 1968-1969. It is shown at right.
Is GPS a good way to get directions in the area?
No, GPS is not the most effective method, especially in the mountain areas. Consult maps or come to the Visitor Center to get the best directions. You can actually get lost using GPS.
Can I drive my car in to the Valley?
Yes, but we recommend you use the FREE Yosemite Valley shuttle system while you are in Yosemite Valley.
When do I need tire chains?
There are 3 levels of chain restrictions in California: R1, R2, and R3.

R1: Chains, traction devices, or snow tires required on the drive axle of all vehicles, except 4WD or AWD
R2: Chains, traction devices required for all vehicles except 4WD/AWD with snow tires.
R3: Chains or traction devices required for all vehicles.

“Snow Tires” includes all season radial tires (most autos come with them). That means that most autos need only put chains on in R2 conditions, and most AWD/4WD autos need only put chains on in R3 conditions. However, this is the legal minimum. It is a good idea to put them on anyway. Remember that 4WD/AWD does little or nothing to help you stop.

R3 conditions are rare. The CHP typically closes the road when conditions reach that point.

The speed limit under R1, R2, or R3 conditions is never more than 35 MPH. Even if you are on dry pavement, if you are going 35+ MPH under chain restrictions, you are risking a ticket.

You are advised to carry chains in your vehicle when entering the Sierra Nevada foothills and mountains from November 1st through May 1st.

Fra

 

 

 

 

 

EDIT: Notatene angående Big Sur er foreldet. Den er nå åpen igjen, så da følger du bare route 1, hele veien. Støtter også forslaget ovenfor om å ikke betale for parkering i San Fran. Det er gratis gateparkering i bydelen Sunset f eks (der pleier jeg å bo). Derfra er det ca 40 min fra sentrum med bane. Du kan da parkere bilen der (eller annet lignende sted) og så bestille en uber x eller noe til hotellet. Blir du da i 3 dager f eks har du gjerne spart deg for 180$ i parkering, og betalt 30-50$ for uberen t/r. Tar du kollektivt hele eller deler av veien, kan du sikkert slippe unna med 10-15$.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Mye bra her, Neonex. Hwy1 (CPH) forbi Big Sur er som regel åpen, men sjekk værrapporter. Sist jeg kjørte der, var det flere skogbranner i området, og veien kunne bli stengt uten forvarsel. Hvis man er i feil ende av stengningen, får man en lang omvei. De andre gangene jeg har kjørt der på vei til eller fra San Francisco har det vært uproblematisk.

 

For San Francisco: Når jeg starter eller avslutter reisen i San Francisco, har jeg ikke leiebil, men dersom jeg er innom på veien beholder jeg bilen under oppholdet for enkelhets skyld. Parkering på hotellet er ca $ 75-90 pr døgn (da kan du hente/levere bilen så ofte du vil), eller ca $ 30-35 i parkeringshus (da betaler du hver gang du kjører ut). Enkelte steder er det gratis gateparkering på natten, men mellom 7 og 19 må du flytte bilen hver 2. time, og på dagtid er det ikke lette å finne ny plass. Jeg har kjørt noen timer rundt og rundt hotellet når jeg ikke har forhåndsbestilt parkering der. Gateparkering er heller ikke å anbefale i enkelte strøk, da det er mye innbrudd i biler der. Spesielt utsatt er du hvis du får en leiebil med plates fra en annen stat. Får du CA-skilter, og tømmer hele bilen før du forlater den, og lar alle luker i bilen stå åpne, har du grei sjanse til å finne bilen i like god stand neste morgen, men jeg betrakter gateparkering som siste utvei.

 

Jeg velger å bo i sentrum når jeg har få dager der, og ikke vil bruke tiden på transport. Trafikken er til tider treg, masse køer, og da går det like sakte med Uber som med egen bil. Betaler derfor gjerne en del ekstra for å ha det praktisk og greit, og bor sentralt. Hvis man velger å bo utenfor sentrum, anbefales å finne et hotell som ligger langs BART, så man kan kjøre den til og fra sentrum. Den er omtrent like pålitelig og "komfortabel" som T-banen i Oslo, og er stort sett raskeste alternativ for å komme seg mellom SFO og downtown. 

 

Vær oppmerksom på at det er litt andre trafikkregler der enn her i Europa, og ikke alt er like opplagt. Noen regler er forskjellige fra stat til stat. I tillegg er kjørestilen svært forskjellig, spesielt på motorveier. Lurt å lese seg opp på dette før første tur. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ville tatt med Getty senteret i LA... gjerne så man får med seg utsikten før og etter solnedgang.

 

Klarte meg uten bil der i februar, men det var ikke akkurat enkelt. Bodde ved Marina Del Rey og fikk der lett med meg kanalområdet i Venice og Santa Monica. De fleste blir antagelig overerasket over hvor store avstandene i LA er og hvordan mye som er lav og ganske slitt småbybebyggelse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var en innholdsrik tur selv om det bare var 10 dager. Hollywood var ikke spesielt bra nei, mat hadde vi somregel på Melrose som var noe finere. Fikk tatt tour gjennom beverly hills, mulholland, men også kjørt selv. Fikk med bla Griffith, Santa Monica, Venice, Malibu, Santa Barbara,Las Vegas, Hoover Dam, Grand Canyon og Rachel i Nevada ?

Samt Disneyland og Universal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...