Gå til innhold

4G router med bridge mode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke koblet ut fra B818-260 og inn på ruteren Asus RT-N66U slik at jeg får internett på den.
Dette gikk tidligere uten problemer med ICE.net sitt mobile bredbåndsmodem/router og alle andre kombinert modem/routere jeg har hatt fra homenet etc.
Er dette pga manglende bridge mulighet?

Lenke til kommentar
Ingar82 skrev (1 time siden):

Jeg får ikke koblet ut fra B818-260 og inn på ruteren Asus RT-N66U slik at jeg får internett på den.

Ikke helt sikker på hva du mener med dette? 

Hvis du ønsker å isteden bruke Asusen som ruter, bør egentlig Telenor sin settes i Bridge først, noe som ikke er mulig. 

Kanskje det funker OK hvis du:

1: Endrer APN på Telenor sin ruter til internet.public 

2: Setter Asusen sin IP i DMZ

I utgangspunktet ville jeg ha droppet asusen som ruter, og heller brukt den som et aksesspunkt for WiFi, siden jeg tviler på at workarounden over egentlig funker bra nok

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med det. Hverken Telenor eller Huawei sin helpdesk kunne forstå hvorfor jeg ikke fikk det til å virke. Mitt eneste problem med b818 er egentlig mangel på innganger til rj45 og range på wifi, men med Netgear range extender ordnet det seg.
Nå dukket et nytt problem opp, jeg får ikke brukt NordVPN på b818, da NordVPN ikke støtter L2TP/IPsec og PPTP.

Noen gode forslag annet enn å bytte VPN leverandør? ? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg holder også på med å finne ut av (noe) av det dere har nevnt her. Jeg ønsker å benytte meg av mitt asus mesh nettverk og ble litt satt ut når jeg fant ut at denne ikke kunne settes i bridge mode. I første omgang ble løsningen en ethernet kabel til asusen og manuelt endre IP, som nevnt over, på asusen slik at begge ruterne ikke har 192.168.1.1 som er standard. Da får jeg ihvertfall internett i hele huset og unga ble mer medgjørlig :D. Jeg har også utstyr som jeg tidligere fikk kontakt med utenfra via portvidereformidlingsregler, men dette har jeg ikke sett noe på enda. Noen som vet om den kan det i det hele tatt? Får ikke sjekket før om et par uker så fint hvis det er noen som vet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Morty951 skrev (På 5.4.2020 den 16.39):

Jeg har også utstyr som jeg tidligere fikk kontakt med utenfra via portvidereformidlingsregler, men dette har jeg ikke sett noe på enda. Noen som vet om den kan det i det hele tatt? Får ikke sjekket før om et par uker så fint hvis det er noen som vet.

1: Sørg for at APN er internet.public eller telenor.fwa

2: Legg inn portviderekoblingsreglene under "Virituell server" i innstillingene på ruteren

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fulgt denne tråden, bestilte nettopp denne B818 4G routeren og oppdaget fort som dere at det er vansklig å bruke denne i bridge mode for å benytte seg av eksisterende Wireless infrastruktur og ethernet porter. Jeg bruker en dmarthus funksjonalitet og liker ha disse "hub"ene connected via Ethernet. Samt at funksjonliteten på denne B818 er rel begrenset. Vurderer å sende den tilbake. Håpløst produkt.

Skal ringe Telenor først, men tviler på at de har noe godt svar som sagt ovenfor.

Fredrik

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har det samme problemet. Kjører fullt nettverk med segmentering i vlan osv. Hadde Ice før og den ruteren hadde bridge mode. Alt fungerte som det skulle. Fikk telenor hjemmebredbånd rundt juletider og kan ikke bruke bridge mode lenger. Ting er ikke så greit lenger.

Prøvde med Ice-ruteren med Telenor sitt APN, men ICE-ruteren mangler et frekvensbånd som telenor-ruteren har. Tror det er det som gjorde at den ikke fikk tilkobling.

Hadde en huawei b618 før som jeg gjorde mange forsøk med å få til bytte av firmware slik at jeg kunne få bridge mode, men måtte gi opp. Tror ikke B818 er noe lettere å få til, så eneste muligheten her er å vente på at Huawei og Telenor frigir dette. Da tror jeg vi kan vente lenge for Det er noen år siden B618 kom ut og de har lovet bridge mode på denne men det har altså aldri skjedd. Vil derfor ikke skje på B818 heller.

Men er det mulig å bruke en annen ruter som har de samme frekvensbåndene som B818? Er det noen som har fått til dette?

Jeg har ikke lyst til å kjøpe en ny LTE-ruter for å teste dette fordi jeg kjøpte en ny ASUS ruter i fjor sommer som jeg nå bruker kun som aksesspunkt. Blir dumt hvis det ikke fungerer, får da enda en ruter som ikke kan brukes til sitt fulle potensial.

 

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, dagern2 said:

Men er det mulig å bruke en annen ruter som har de samme frekvensbåndene som B818? Er det noen som har fått til dette?

Basert på hva andre har prøvd og skrevet om Telenor FWA så er det nok slik at Telenor hvitelister modem sånn at kunde ikke skal bruke modem som er totalt søppel. 

*hosthost* ice ;)

Lenke til kommentar
Janvik skrev (16 minutter siden):

Basert på hva andre har prøvd og skrevet om Telenor FWA så er det nok slik at Telenor hvitelister modem sånn at kunde ikke skal bruke modem som er totalt søppel. 

*hosthost* ice ;)

Vel, nå er det slik at ICE-modemet fungerte helt perfekt. Jeg gikk over til Telenor for å få 1TB nedlasting og sparte til og med en hundrings på det i måneden. Nedsiden her er at jeg ble nødt til å kjøpe modemet fra Telenor for 2700 kroner som betyr at jeg bruker 27 måneder før jeg begynner å få igjen for investeringen min, hvis man ser bort fra verdien med 1TB kontra 300GB da.

Hvis man  snakker om søppelmodem, så vil uansett telenormodemet komme høyt opp på lista, med referanse til hva denne tråden handler om, nemlig fravær av bridge mode. I tillegg kommer det neddumma brukergrensesnittet og den håpløse formfaktoren. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, dagern2 said:

Hvis man  snakker om søppelmodem, så vil uansett telenormodemet komme høyt opp på lista

Nja egentlig ikke. 

Du får plass til flere B818 kunder enn Ice A1 per sektor for å si det sånn. 

Er prisen et problem så kan du spørre Telenor om å få det billigere mot bindingstid. 

Evt gå tilbake til Ice og få ubegrenset data noe billigere enn Telenor ;)

Lenke til kommentar
Janvik skrev (7 minutter siden):

Liten detalj til de som savner bridge:

B818 uten Telenor firmware har en bryter i webui for å skru på Bridge. Virker altså som dette er fjernet av Telenor. 

Dette er jo flotte nyheter, kunne kanskje fått tak i den firmwaren da og forsøkt å legge den inn. Noen som har prøvd det? Eller har du en link til denne?

Janvik skrev (26 minutter siden):

Nja egentlig ikke. 

Du får plass til flere B818 kunder enn Ice A1 per sektor for å si det sånn. 

Er prisen et problem så kan du spørre Telenor om å få det billigere mot bindingstid. 

Evt gå tilbake til Ice og få ubegrenset data noe billigere enn Telenor ;)

Du synes modemet er flott, men det gjør ikke jeg. Tror vi skal være enige om at vi er uenige.

Uansett hvilken bredbåndsleverandør man bruker så er man nødt til å kjøpe noe utstyr av dem så det er dessverre en del av kosten med å bytte.

Ice har bare fri data på mobilabonnementene sine og jeg skal ha mobilt bredbånd så det er dessverre ikke en opsjon. I tillegg har de en cap på 10mbps og det begynner å bli lite når man har et par tenåringer i huset og all tv foregår via streaming. Man må også ha tilgang til Ice+ og det virker ikke her jeg bor enda(på landet) :)

Lenke til kommentar
3 hours ago, dagern2 said:

Man må også ha tilgang til Ice+ og det virker ikke her jeg bor enda(på landet)

Helt sikker på at du ikke har det?

Har du dekning med A1 modem så er det sannsynligvis også 800 mhz dekning i området. (Blå indikasjon på dekning?)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...