Gå til innhold

[Løst] Designfeil på billige, hydrauliske vedkløvere


Anbefalte innlegg

Jeg eier og er medeier i to billige, hydrauliske vedkløyvere. En fra Clas Ohlson, står på hytta – husker ikke merke, og en fra Jula – Scheppach HL 650. Begge i prisklasse 2000,-, - 3000,-. Clas Ohlson har sluttet å selge vedkløyvere akkurat nå, får jeg opplyst og akkurat nå leter de etter en bedre modell.

 

Etter endel innledende forklaringer har jeg et teknisk spørsmål til alle med teknisk erfaring, sveiseerfaring og vedkløyvererfaring.

 

Jeg er meget fornøyd med begge kløyverne når det gjelder kraft, driftsvarighet uten problemer og alt annet enn det praktiske designet. Sammenliknet med profesjonelle, hydrauliske vedkløyvere har de et signifikant problem: Stempelet som skal presse vedkubben gjennom øksehodet stanser relativt langt fra øksehodet, slik at alle kubber som har kvister som binder kubben sammen ikke blir kløyvd. På bilde 1 ser dere kløyveren.

 

1: post-277503-0-47232900-1560587691_thumb.jpg ,

2: specs: post-277503-0-40292300-1560587705_thumb.jpg

 

 

Jeg tror problemet har oppstått, fordi de ønsker å tilby en kløyver som kan kløyve relativt lange kubber, opptil 52 cm, men de har kompromisset med størrelsen på kløyveren. For å få et stempel som kan bevege seg fra 0 til 52 cm, trenger du minimum et 52 cm langt stempel. For å oppnå dette trenger du også et minimum 52 cm langt stempelhus for stempelgangen samt endel gods og hydraulikk. Da ender du med en vedkløyver som er lengre enn selgerne kanskje ønsker. Resultatet er dette:

 

3: post-277503-0-18295200-1560587733_thumb.jpg

 

Vi ser at kubben ikke i nærheten er ferdig kløyvd, selv om stempelet er i maksimal ytre posisjon. Akkurat denne kubben hadde ikke gjennomgående kvist, så den lot seg kløyve lett, men en hvilken som helst gjenstridig kubbe ville bare ha satt seg fast, så man må banke den løs og prøve igjen eller legge en kubbe på tvers for å forlenge presslengden:

 

4: post-277503-0-58676200-1560587741_thumb.jpg

 

Dette går bra 99 av 100 ganger, bare man er observant og stanser umiddelbart hvis begge kubbene løfter seg. Setter du noe under press fra 5 tonn og det plutselig benytter all kraft vertikalt istedet for horisontalt, så kan det skje at kubben flyr i en eller annen retning og skader noen. Feks slik:

 

5: post-277503-0-17650600-1560587750_thumb.jpg

 

Selvsagt vil bare en idiot legge en kubbe i mellom for å få et elendig teknisk design til å fungere slik det burde ha fungert, men jeg er nå engang en slik idiot og jeg hadde nok ikke skrevet dette, hvis ikke jeg var en slik idiot som måtte på legevakta, fordi jeg insisterte på at kubben SKULLE bli kløyvd selv om den prøvde seg på å løfte seg litt opp. Kubben og kløyveren vant. Jeg kunne ha mistet et øye eller alle fortenna, men det ble bare et kutt og en erfaring.

 

Spørsmålet mitt nå er på hvilken måte jeg selv kan forbedre det elendige designet til Clas Ohlson og Jula. Enten ønsker jeg å sveise fast et øksehode nærmere stempelet, som på neste bilde eller sveise fast en forlenger til stempelet. Begge deler medfører at jeg mister de 15,5 cm som det vil ta å få stempelet til å presse hele veien gjennom. Makslengde på kubber blir da 36,5cm og det er ok for meg. Utfordringen med å sveise fast nytt øksehode er at oljen flyter rett under der den skal sveises fast, så olja må ut først og så bør det være tett etterpå.

 

6: post-277503-0-76067900-1560587757_thumb.jpg

 

7: Plassen for å sveise fast: post-277503-0-79169800-1560587767_thumb.jpg

 

8: Alternativt sveise på forlenger på stempeltuppen: post-277503-0-33732000-1560587776_thumb.jpg

 

Jeg setter pris på gode råd og tekniske innspill og vet at jeg kan være en idiot, så det trenger vi ikke å diskutere:-)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan ikke jeg noe spesielt om dette, men er dette en grei og fungerende løsning?:

Skjær et kutt i "øksa" og bor et hull for en låsepinne for sikkerhets skyld.

 

post-389336-0-23673300-1560596457_thumb.png

 

Kapp og slip til en ny egg av 3 stk flattjern

 

post-389336-0-06857500-1560596494_thumb.png

 

post-389336-0-66004800-1560596587_thumb.png

 

Så får du dette:
 

 

post-389336-0-84367800-1560596601_thumb.png

 

 

Eller får du da ikke plass til å legge inn kubber?

 

 

Så går du til clas ohlson og selger adapteren :p

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke en idé å sveise på et slags "spor" på stempelsiden, slik at du kan montere et (trygt!) mellomstykke som kan tas av dersom du har lengre kubber som skal kløyves?

 

Nøyaktig hvordan det kan løses i praksis er jeg usikker på.

 

Jeg lo for øvrig lett av hele dette innlegget. Litt fordi det er morsomt skrevet, litt fordi jeg kjenner meg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Er det ikke en idé å sveise på et slags "spor" på stempelsiden, slik at du kan montere et (trygt!) mellomstykke som kan tas av dersom du har lengre kubber som skal kløyves?"

 

Jo, jeg tenkte slik, men vil ha noe permanent, for 36,5 cm er nok for meg for alltid.

 

"Jeg lo for øvrig lett av hele dette innlegget. Litt fordi det er morsomt skrevet, litt fordi jeg kjenner meg igjen."

 

Det blir ofte litt morsomt når vi gjør slikt, for vi er mange som kanskje hadde gjort akkurat det samme, ja:-) Jeg kan smile, siden jeg ikke mistet et øye eller tenner:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg i en kubbe og kjør helt ut.

Dra stempelet helt tilbake så neste kubbe passer.

repiter.

Det kunne ha vært løsningen, men har du mye kvist, så står du der med en bråte mindre biter, der du må flytte rundt på biter hele tiden. Jeg har prøvd det, men det er en av de løsningene som ikke fungerer for meg. Og når du får kubber som går greit, så tar stemplet mye lenger tid, for du har satt stopperen mye lenger bak.

 

Jeg vil ha en permanent, optimal løsning, lik den de har på proffmaskinene, der stempelet kjører hele veien til økseeggen. Det blir sveising, spørs bare om det blir eggen som flyttes eller skjøte på stempelet.

Lenke til kommentar

 

"Eller får du da ikke plass til å legge inn kubber?"

 

Du er rå til å tegne:-)

 

Problemet er de manglende 15,5 cm. Med din løsning bygger vi kanskje3-4 cm, jeg må bygge ca 15 cm.

 

 

 

Sånn jeg ser det kan du bygge så mye du ønsker på den måten. Skarpere vinkel, større godstykkelse og evt en kraftig skrue for å sikre at ingenting vrir seg. Evt sette på et par kraftige tvinger og varme stålet forsiktig mens en gir et første press for å se til at kreftene styrer stålet innover og ikke utover over tid.

 

Det sagt, så har jo ikke jeg peiling på dette verktøyet så jeg bare synser :D

 

Takk, forresten :)

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det kan du bygge så mye du ønsker på den måten. Skarpere vinkel, større godstykkelse og evt en kraftig skrue for å sikre at ingenting vrir seg. Evt sette på et par kraftige tvinger og varme stålet forsiktig mens en gir et første press for å se til at kreftene styrer stålet innover og ikke utover over tid.

 

Det sagt, så har jo ikke jeg peiling på dette verktøyet så jeg bare synser :D

 

Takk, forresten :)

Sikkert ikke dumt å ta utgangspunkt i eksisterende konstruksjon, men jeg er en enkel mann og for meg fremstår det som enklest å simpelthen sveise på Clas sin eksterne splitter:-) Fort og gæli, bare tryggere enn før:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sånn jeg ser det kan du bygge så mye du ønsker på den måten.

Jeg vurderer fortsatt ideen din, men flatstål er ekstremt dyrt.

 

https://www.staalbutikken.no/shop/fladstaal-10mm-20721p.html

 

Bare den midtre biten på 10xH180xD150 koster kr 450,-, så må jeg ha to vinger også.

 

Hvis jeg får kjøpt 10mm flatstål "i bulk", så blir det sikkert billigere, for jeg kan kappe selv, men hvem har slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer fortsatt ideen din, men flatstål er ekstremt dyrt.

 

https://www.staalbutikken.no/shop/fladstaal-10mm-20721p.html

 

Bare den midtre biten på 10xH180xD150 koster kr 450,-, så må jeg ha to vinger også.

 

Hvis jeg får kjøpt 10mm flatstål "i bulk", så blir det sikkert billigere, for jeg kan kappe selv, men hvem har slikt?

Jeg ville tatt turen innom et lokalt mekanisk verksted. De har alltid en skrapkasse og en ansamling av kapp som brukes til diverse.

 

Jeg ville da spurt om jeg kunne plukke noe kapp og gi noen kroner i neven.

 

De små verkstedene pleier nok å være greiere enn de store, siden det ofte er adgangskontroll og folk som ikke tør ta selv så små avgjørelser.

 

Det kom i ny og ne privatpersoner og banket på blikkverstedet vårt og jeg lar dem gjerne både plukke litt kapp og bruke maskinene våre.

 

Min far driver et lite mek. Verksted og der kommer de lokale bøndene innom støtt og stadig for bittesmå jobber og en kaffe for et par hundrelapper.

 

De fleste er nok veldig greie med sånne småting.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt turen innom et lokalt mekanisk verksted. De har alltid en skrapkasse og en ansamling av kapp som brukes til diverse.

 

Jeg ville da spurt om jeg kunne plukke noe kapp og gi noen kroner i neven.

 

De små verkstedene pleier nok å være greiere enn de store, siden det ofte er adgangskontroll og folk som ikke tør ta selv så små avgjørelser.

 

Det kom i ny og ne privatpersoner og banket på blikkverstedet vårt og jeg lar dem gjerne både plukke litt kapp og bruke maskinene våre.

 

Min far driver et lite mek. Verksted og der kommer de lokale bøndene innom støtt og stadig for bittesmå jobber og en kaffe for et par hundrelapper.

 

De fleste er nok veldig greie med sånne småting.

Takk, jeg prøver:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...