Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Digital signatur - Må sende dokumenter til utlandet


Qardasim

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine stiller med tilleggssikkerhet i form av pant på bolig slik at jeg kan kjøpe meg en leilighet uten egenkapital.

 

Problemet er at de dro til utlandet. Jeg lurer derfor på om det er mulig å sende dokumenter via mail og få dem signert, så tilsendt tilbake via mail. Spiller det noe om signaturen har blitt skannet med kopimaskin? 

 

Hovedproblemet er at moren min har ikke BankID  :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene mine stiller med tilleggssikkerhet i form av pant på bolig slik at jeg kan kjøpe meg en leilighet uten egenkapital.

 

Problemet er at de dro til utlandet. Jeg lurer derfor på om det er mulig å sende dokumenter via mail og få dem signert, så tilsendt tilbake via mail. Spiller det noe om signaturen har blitt skannet med kopimaskin? 

 

Hovedproblemet er at moren min har ikke BankID  :confused:

Nei, pant må signeres i original for å kunne tinglyses. Enkelte avtaler vil banken muligens kunne akseptere å motta i scannet stand, men ikke pant.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene mine stiller med tilleggssikkerhet i form av pant på bolig slik at jeg kan kjøpe meg en leilighet uten egenkapital.

 

Problemet er at de dro til utlandet. Jeg lurer derfor på om det er mulig å sende dokumenter via mail og få dem signert, så tilsendt tilbake via mail. Spiller det noe om signaturen har blitt skannet med kopimaskin? 

 

Hovedproblemet er at moren min har ikke BankID  :confused:

Om jeg ikke husker feil kan du få dokumentene på mali, print dem ut.

Mor og far skriver under, scan dem og send dem til motaker :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, pant må signeres i original for å kunne tinglyses. Enkelte avtaler vil banken muligens kunne akseptere å motta i scannet stand, men ikke pant.

Godtas ikke verifisert digital signatur heller, slik som Adobe sign? Dette har jeg brukt i en stor mengde papirer hos bank og kommune hvertfall, dog akkurat pant er jeg ikke sikker på er et av dem.

Lenke til kommentar

Godtas ikke verifisert digital signatur heller, slik som Adobe sign? Dette har jeg brukt i en stor mengde papirer hos bank og kommune hvertfall, dog akkurat pant er jeg ikke sikker på er et av dem.

Kartverket har en digital løsning som skal være teknologinøytral, men om det er koblet opp med noen andre enn bankID vet jeg ikke. (Om noen har tatt seg bryet med å implementere)

 

Men her er jo problemet at den som skal signere ikke har noen slik løsning tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skriver du ikke hvilket land de har reist til, men hvis dette haster kan dere vurdere å sende dokumentene per e-post for utskrift og signering, og så få dem returnert med Fedex, UPS eller DHL. Det tar som oftest bare en dag eller to, og koster godt under 100 euro når jeg sjekket fra feriefavoritten Spania. 

 

Husk også på å sjekke eventuelle legitimasjonskrav utover bare en signatur på et papir. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...