Gå til innhold

Hvor mange kan gå sammen om et boliglån?


Anbefalte innlegg

Siden jeg og 3 kompiser alle sliter med å komme inn på boligmarkedet har vi vurdert å gå sammen om å kjøpe noe. Vi fant et objekt til 7 mill, enebolig på 250 kvadrat. Tenkte vi kunne lage kollektiv for oss i hoveddelen som har 5 soverom, leie ut tre overflødige soverom samt leie ut 1 hybelleilighet. De to som er i forhold ville bli å bo på resterende to hybelleiligheter.

Ser på 20k i mulige leieinntekter for to rom og en hybelleilighet i det området og 30k i lånekostnader med 10 års fastrente. Altså 2500 hver i måneden, pluss 7000 hver årlig i kommunale avgifter. Hvordan det skal argumenteres for at vi ikke skal klare den utgiften er jeg spent på.

Inntekter er ca. 60k (ikke fast, 2 jobber)/50-60k (ikke fast, varierende inntekt på havet)/35k (fast) og 30k (fast), så til sammen rundt 2.1mill i året. Har dessverre bare egenkapital til sammen på rundt en mill og hvis vi skal dele likt, 800k.

 

Spørsmålet blir jo da om det er mulig å gå 4 stykk sammen om et boliglån? Har aldri hørt om noe lignende, virker som det vanligvis bare er to som tar lån sammen. Og er det realistisk at en bank ville kunne innvilge et slikt lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare 7000 i kommunale avgifter vil jeg tro. Det hørtes ganske lavt ut. Både feiing, søppel, vann og kloakk... 

I tillegg kommer 6-10'000 i husforsikring i året, en tusenlapp eller to i innboforsikring. Og rundt 15-20'000 i strøm og ved. 

 

Dere vil trenge en kausjonist på det dere mangler i egenkapital. 

Også må dere sette dere sammen, antagelig med en advokat, for å lage en sameieavtale for å lage juridiske regler for hva som skjer når den ene av dere lager kvalm og de andre ønsker å kaste den ut. Eller om en frivillig vil flytte. Med banklån, tinglysninger og store mengder penger er det viktig å gjøre ting riktig. 

 

Og så må dere være enige om hva som skal gjøres av bygningsmessig innsats. Er det greit å snike seg unna dugnader? Hva blir straffen? Store hus med mange mennesker medfører ekstraordinær slitasje, og dertil vesentlig større behov for vedlikehold. 

 

Men en bank vil nok kunne spille på lag, så lenge dere lager en skikkelig finansieringsplan, antatte leiekontrakter basert på reell markedsverdi osv. 

Lenke til kommentar

Det er ikke bare 7000 i kommunale avgifter vil jeg tro. Det hørtes ganske lavt ut. Både feiing, søppel, vann og kloakk... 

I tillegg kommer 6-10'000 i husforsikring i året, en tusenlapp eller to i innboforsikring. Og rundt 15-20'000 i strøm og ved. 

 

Dere vil trenge en kausjonist på det dere mangler i egenkapital. 

Også må dere sette dere sammen, antagelig med en advokat, for å lage en sameieavtale for å lage juridiske regler for hva som skjer når den ene av dere lager kvalm og de andre ønsker å kaste den ut. Eller om en frivillig vil flytte. Med banklån, tinglysninger og store mengder penger er det viktig å gjøre ting riktig. 

 

Og så må dere være enige om hva som skal gjøres av bygningsmessig innsats. Er det greit å snike seg unna dugnader? Hva blir straffen? Store hus med mange mennesker medfører ekstraordinær slitasje, og dertil vesentlig større behov for vedlikehold. 

 

Men en bank vil nok kunne spille på lag, så lenge dere lager en skikkelig finansieringsplan, antatte leiekontrakter basert på reell markedsverdi osv. 

 

Boligen har 28k i kommunale avgifter (delte det på fire), strøm og forsikring kommer selvfølgelig i tillegg. Kausjonist kan bli litt vanskelig siden vi går fire sammen, tviler på at mine foreldre har lyst å pante for noe slikt selv om de har sagt seg villig til det hvis jeg kjøper alene. Resten av gjengen har ikke samme mulighet med kausjon fra foreldre.

Måtte selvfølgelig lage en sameieavtale for den tiden vi blir å bo i boligen. På sikt tenker vi på den som et brukbart investeringsobjekt. Det er potensiale for å bygge enda en hybelleilighet i sokkelen samt legge til et soverom i hoveddelen (har to bad i hoveddel så bør tåle 6 soverom). Per dags dato fullt utleid ville den da hatt en leie på 69,000/mnd før skatt og strøm. Rom i bofellesskap i området går generelt for rundt 5500 og hybelleiligheter med eget kjøkken og bad for rundt 9000.

Lenke til kommentar

Om en har timelønn eller fastlønn har ikke så mye å si, men fast jobb.

 

Jeg har ikke fast jobb en gang da, er på kontrakt med timelønn. Han med 50-60k er på provisjon, og kontrakt. De to med lavest lønn har fastlønn og fast jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fast jobb en gang da, er på kontrakt med timelønn. Han med 50-60k er på provisjon, og kontrakt. De to med lavest lønn har fastlønn og fast jobb.

Men det er jo poenget, kontrakten går ut og provisjoner kan "forsvinne". Å miste en fastjobb er så og si "umulig" i Norge og veldig trygt.

 

Få dere fast arbeid og prøv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo poenget, kontrakten går ut og provisjoner kan "forsvinne". Å miste en fastjobb er så og si "umulig" i Norge og veldig trygt.

 

Få dere fast arbeid og prøv.

Det kan være lettere sagt enn gjort. Jeg har jobba som vikar diverse steder helt siden 2014, og pga. en villet politikk har det vist seg praktisk talt umulig å gjøre noe med. Har gjort det svært bra de tre stedene jeg har jobba og fått mye skryt hele veien, men ovenfra (altså over nærmeste sjef) er det en enorm motstand mot å ansette fast. Mange firmaer, særlig store, ønsker helst ikke ansvaret det medfører selv om det ville vært mye mer lønnsomt i kroner og øre.

Endret av Dellers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det er jo poenget, kontrakten går ut og provisjoner kan "forsvinne". Å miste en fastjobb er så og si "umulig" i Norge og veldig trygt.

 

Få dere fast arbeid og prøv.

 

Er jo egentlig litt hull i hodet at det skulle være enklere for de med 30-35k i måneden å få lån enn oss som tjener 50-60k. Går kontrakten ut så finner jeg en ny oppdragsgiver, mister jeg ekstrajobben så begynner jeg å kjøre taxi på si, går maks ned 10k i lønn av det. Han som er på havet finner alltids en ny båt som trenger mannskap. Har aldri vært arbeidsledig utenom da jeg var student, skjønner ikke hvorfor dette fokuset på "fast jobb" fra bankene. En person med fast jobb kan jo fortsatt få sparken hvis han gjør noe alvorlig feil.

Lenke til kommentar

Det kan være lettere sagt enn gjort. Jeg har jobba som vikar diverse steder helt siden 2014, og pga. en villet politikk har det vist seg praktisk talt umulig å gjøre noe med. Har gjort det svært bra de tre stedene jeg har jobba og fått mye skryt hele veien, men ovenfra (altså over nærmeste sjef) er det en enorm motstand mot å ansette fast. Mange firmaer, særlig store, ønsker helst ikke ansvaret det medfører selv om det ville vært mye mer lønnsomt i kroner og øre.

Absolutt, men det er verdt å prøve:)

Lenke til kommentar

Er jo egentlig litt hull i hodet at det skulle være enklere for de med 30-35k i måneden å få lån enn oss som tjener 50-60k. Går kontrakten ut så finner jeg en ny oppdragsgiver, mister jeg ekstrajobben så begynner jeg å kjøre taxi på si, går maks ned 10k i lønn av det. Han som er på havet finner alltids en ny båt som trenger mannskap. Har aldri vært arbeidsledig utenom da jeg var student, skjønner ikke hvorfor dette fokuset på "fast jobb" fra bankene. En person med fast jobb kan jo fortsatt få sparken hvis han gjør noe alvorlig feil.

Nei det er ikke hull i hode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jo egentlig litt hull i hodet at det skulle være enklere for de med 30-35k i måneden å få lån enn oss som tjener 50-60k. Går kontrakten ut så finner jeg en ny oppdragsgiver

 

Tja men det er et usikkerhetsmoment og hvor mye det betyr avhenger også av hvilken bransje det er snakk om.  Som mangeårig konsulent i IT-bransjen uten noen fastlønn var jeg usikker på om det ville bli et problem, men banken var trygg på at jeg altid vil kunne finne oppdrag i en den bransjen så det var overhodet ikke et issue for de.  

Lenke til kommentar

Kan bare fortelle om min personlige erfaring. Men slik gjorde vi det hos danske bank

 

 

Da vi fylte 21 hadde vi 6 stk venner alle fagbrev og fast jobb.. Alle med lik inntekt i samme firma faktisk.

 

Men vi kom til banken etter 4 mnd med lønn etter fagbrev som tilsa at vi ville ha 500k i årslønn.

 

Altså 3 mill inntekt.. Vi var relativt heldige og fant en firemannsbolig/ 4 leiligheter á 2 etasjer

som var tidligere brukt på utleie.. Men var nå til salgs for 8Mnok  dette var tilbake i 2013.

 

Vi hadde 1M i egenkapital. Fikk lånet og kjøpte hele bygget.. Leide ut de 2 nederste leiligheten mens vi slo sammen de 2 øverste..Der vi alle bodde.

 

Hadde nå leieinntekter på 19k og alle betalte 15k på lånet hver mnd..

 

Hver mnd i 2 år betalte vi altså 100k ned på lånet.. Banken var veldig velvillige til å fortsette å låne oss penger når vi spurte om mer da nabobygget begynte å selge. Dette var 4 selveier leiligheter men helt likt bygg som oss.

 

Kjøpte en leilighet der for 2.4. Til utleie dette altså.  Siden vi alle jobbet sammen og var på samme byggefelt begynte vi å kjøre nattevakter da denne mulighteten åpnet seg. 6 stk pengekåte karer som nå tjener 100% hver dag.

 

Økte innbetalingen på gjelda vår til 200k i mnd totalt i 8 mnd ( prosjektet stoppet her ). Gikk ned til 140k i mnd på nedbetalingen . Da kom naboleiligheten til den andre vi kjøpte i 2015 for salgs og vi fikk bevilget lån på denne også.

 

Nå i 2019 har 3 av oss fått dame og vi vurderer å selge alt Begynner å bli lei av polakk tilværelsen med å bo sammen tett i tett. Men historien vår viser at det absolutt er mulig. Nå hadde vi moren til ene i gjengen som var regnskapsfører og la frem et nazi budsjett for banken og de tok det veldig positivt..

Samtidig var vi inne hos banken 3-4 ganger i året for å se om mulighet for å senke renta eller betale mer..Alt ettersom hva som ville lønne seg etter "planen" vår.. Noe som var å egentlig eie 2 slike bygg der alle enheter skulle leies ut og betale seg selv.

 

Rådgiverne her hadde aldri sett noe lignende så dette var første gang for dem også..Så helt klart noe som sikkert ikke skjer ofte.

 

Men til gjengjeld..Så kan du jo lure på hvordan våre kjære landsmenn har råd til å kjøpe seg leiligheter på Sørenga til 12Mnok og oppover...og det ser ut som det bor 10 stk i leilighetene der..

Så kanskje det er mer utbredt blant de enn hva vi nordmenn er vandt med.

 

Lykke til ihvertfall! Sørg for å ha kontrakter på alt..alle mulige scenarioer også er greit å ha noe på siden du vet aldri hva som skjer når du kjøper med venner/familie:

 

 



Anonymous poster hash: b5849...a93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...