Gå til innhold

Outlook, blir sendt til track.nuxues.com


Anbefalte innlegg

Hovedpc-en min har pådratt seg noe merkelig. Når jeg går inn  på outlook og åpner en melding så blir jeg nærmest umiddelbart sendt videre til siden i tittelen. Skjer med gamle meldinger og.

 

Jeg har scannet med malwarebytes uten å finne noe relevant. Jeg kan ikke huske å ha installert noe mistenkelig de siste dagene. Dette er noe som jeg oppdaget i kveld for første gang.

 

Bruker Firefox 67.0 og W7.

 

Noen som har noen gode forslag til videre tiltak? Alt mottas med takk!

 

Steinar

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant noe på google.

 

Se link. Innlegg fra "Sunday, April 21, 2019 3:18 PM" og nedover er mitt problem.

 

Dette bildet fikk jeg også opp, se bilde i post av "Friday, April 26, 2019 9:02 PM"

 

 

Men det er ikke alt i den tråden jeg helt forstår. Hvis noen har lyst å oversette... :)

 

Edit: Glemte link til google. https://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/2e0adc26-4c75-4945-88c0-aceecf1cecfd/ad-banner-opens-browser-tab-without-user-input?forum=aiasdk

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Dersom jeg forstår det jeg leser i social.msdn tråden jeg linker til så er dette et problem som Microsoft har i forbindelse med hvordan adds håndteres på deres sider, outlook er jo deres side, og det er kun der jeg opplever dette problemet.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Da har jeg installert adblocker og problemet ser ut til å ha blitt borte. Men samtidig er størrelsen på innboksen blitt redusert da Outlook ikke liker adblocker....

 

Adblock skal ikke være nødvendig for å løse dette problemet bare så det er klart. Det skal heller ikke blokkere noe i Outlook Web.

 

Skjer det samme i alle nettlesere? Internet Explorer, Google Chrome? Om svaret er nei må du se på første svar i tråden om reset av Firefox, da ligger det nok en utvidelse som gjør dette (extension på engelsk) i Firefox.

 

Og som en liten digresjon - Ublock Origin er å anbefale over Adblock.

Lenke til kommentar

Adblock skal ikke være nødvendig for å løse dette problemet bare så det er klart. Det skal heller ikke blokkere noe i Outlook Web.

 

Skjer det samme i alle nettlesere? Internet Explorer, Google Chrome? Om svaret er nei må du se på første svar i tråden om reset av Firefox, da ligger det nok en utvidelse som gjør dette (extension på engelsk) i Firefox.

 

Og som en liten digresjon - Ublock Origin er å anbefale over Adblock.

 

Jeg har ingen ukjente/mistenksomme utvidelser i Firefox.

Tester om det skjer i Chrome.

Jeg har deaktivert adblocker igjen. Foreløpig så er problemet borte i begge lesere.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Prøv å slå av alle utvidelsene uansett, og se om nuxxes-siden fortsatt dukker opp. Så kan du slå på en og en utvidelse til det begynner å skje igjen.

 

Jeg installerte en "picture-in-picture" addon som så pålitelig ut en gang, og fikk mye reklame på Google-søk. Det viste seg at det var en klone av en offisiell addon fra Google med "noko attåt".

Lenke til kommentar

Dette er de to foreløpig siste svarene i den msdn tråden:

 

A customer of mine had the problem as well this morning: opening folders in Outlook.com led to a script block by ESET Internet Security, making access to email impossible. I ended op blocking web access to https://chanelets-aurning.com and https://track.nexues.com in Eset and cleaning cookies, cache and history for MS Edge before starting Edge again and accessing Outlook.com. That seems to solve the problem for now, email and folders are accessible again… Fingers crossed

 

-------------

 

Exactly the same every time Outlook .com is opened 'track nexues' is blocked by ESET.

Threat: JS/Adware.Agent.AF application

MS should remove all adverts from Outlook .com till they are sure they are harmless.

Lenke til kommentar

Jeg anser årsaken til problemet å være skadelig reklame i Microsoft sin gratisversjon av Outlook. Dette er et problem som har pågått i et par mnd for enkelte brukere i enkelte land i flg msdn tråden jeg linker til. Det er altså ingen add-on i Firefox som er problemet, heller ikke annen skadevare på min maskin. Dukker problemet opp igjen så aktiverer jeg adblocker igjen.

 

Jeg anser derfor saken som løst

Takk for all hjelp.

 

Men er det andre meninger, eller at dette problemet dukker opp hos andre så må det gjerne diskuteres i denne tråden :)

 

Steinar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anser årsaken til problemet å være skadelig reklame i Microsoft sin gratisversjon av Outlook. Dette er et problem som har pågått i et par mnd for enkelte brukere i enkelte land i flg msdn tråden jeg linker til. Det er altså ingen add-on i Firefox som er problemet, heller ikke annen skadevare på min maskin. Dukker problemet opp igjen så aktiverer jeg adblocker igjen.

 

Jeg anser derfor saken som løst

Takk for all hjelp.

 

Men er det andre meninger, eller at dette problemet dukker opp hos andre så må det gjerne diskuteres i denne tråden :)

 

Steinar

 

Nei beklager, var på jobb selv så det var litt half-assed av meg ja.

 

Det ser ut til å være adware reklame knyttet til cookies som har sluppet gjennom hos M$ - og da er faktisk Ublock/Adblock en løsning. Det er noe du burde ha aktivert uansett av flere grunner, hvor mye reklamedata du må laste, hvor responsive nettsider er - og ikke minst for å forhindre adware. 

Det er bedre om du whitelister sider du stoler på, men sperrer alt nytt.

 

Det er i det minste en workaround for deg som er rammet, den virkelige fiksen ligger jo hos M$.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Linken jeg la ved oppi her forteller jo hvordan man skal fjerne uhumskhetene, men men...

 

Slo av uBlock-origin og det kom bare en liten reklame, men ingen forwarding til track.nuxues.com

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Linken jeg la ved oppi her forteller jo hvordan man skal fjerne uhumskhetene, men men...

 

Slo av uBlock-origin og det kom bare en liten reklame, men ingen forwarding til track.nuxues.com

 

Regner med at det er via noe ad-sense aktig crap som gjør at kun noen får det basert på cookies/metadata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...