Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Focus 1.6 tdci feil


Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg har ett lite problem med min Focus 1.6 tdci automat.

 

- Når den har stått i ro over natten og jeg skal ut å kjøre, så setter jeg bilen i drive og skal gasse men ingenting skjer, må la den stå litt på tomgang før jeg kan kjøre.

 

- Når jeg kjører og holder javn gass, så er det som om bilen slipper gassen selv i 2 sekunder før den gasser igjen, dette skjer veldig ofte, mellom 1600-2200 omdreininger.

 

Noen som har ide om hva dette kan være eller har hatt samme feil ? Det er byttet Lmm, dieselfilter og tatt oljeservice. Ingen feilkoder på bilen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo :)

Jeg har ett lite problem med min Focus 1.6 tdci automat.

 

- Når den har stått i ro over natten og jeg skal ut å kjøre, så setter jeg bilen i drive og skal gasse men ingenting skjer, må la den stå litt på tomgang før jeg kan kjøre.

 

- Når jeg kjører og holder javn gass, så er det som om bilen slipper gassen selv i 2 sekunder før den gasser igjen, dette skjer veldig ofte, mellom 1600-2200 omdreininger.

 

Noen som har ide om hva dette kan være eller har hatt samme feil ? Det er byttet Lmm, dieselfilter og tatt oljeservice. Ingen feilkoder på bilen.

 

Høres ut som det er på tide med en service på girkassen, da mener ikke bare å bytte olje men full flush.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke akkurat til din kasse, men dette kommer mye an på mengde olje de trenger før den er fin igjen. Oljen pleier å ligge på rundt 200kr literen.

 

Min bil var kjørt 258000km før den ble flushet og filterbytte, her gikk det 15L (kassen tar 9L viss jeg husker rett) og dette kom på 7900kr.

Mekanikeren mente at når jeg kom tilbake om 4år så ble det kun flushing å da kom det på rundt 4500kr sånn grovt regnet.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke akkurat til din kasse, men dette kommer mye an på mengde olje de trenger før den er fin igjen. Oljen pleier å ligge på rundt 200kr literen.

 

Min bil var kjørt 258000km før den ble flushet og filterbytte, her gikk det 15L (kassen tar 9L viss jeg husker rett) og dette kom på 7900kr.

 

Mekanikeren mente at når jeg kom tilbake om 4år så ble det kun flushing å da kom det på rundt 4500kr sånn grovt regnet.

Okei, tusentakk for tilbakemelding :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke akkurat til din kasse, men dette kommer mye an på mengde olje de trenger før den er fin igjen. Oljen pleier å ligge på rundt 200kr literen.

 

Min bil var kjørt 258000km før den ble flushet og filterbytte, her gikk det 15L (kassen tar 9L viss jeg husker rett) og dette kom på 7900kr.

 

Mekanikeren mente at når jeg kom tilbake om 4år så ble det kun flushing å da kom det på rundt 4500kr sånn grovt regnet.

 

Er du sikker på at han sa flushing og ikke oljeskift?.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver at du kjøpte bilen for tre uker siden. Er vel rimelig å anta at feilen var der (og kjent) også for forrige eier. Hvis ikke dette problemet var eksplisitt nevnt, muntlig eller skriftlig av forrige eier, er det mulig at du kan gå på forrige eier og få igjen penger. Sjekk med NAF, hvis du er medlem der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en ny variant for meg, oljeskift er gjerne normalen sammen bytte av filter mens flushing gjøres kun ved behov..

Flushing er hvertfall anbefalt hver 60kkm/4år av de fleste verksted, noen merker som feks DSG kassen skal kun ha oljebytte med filter. Dette står i autodata som alle(nesten) bruker.

Lenke til kommentar

Flushing er hvertfall anbefalt hver 60kkm/4år av de fleste verksted, noen merker som feks DSG kassen skal kun ha oljebytte med filter. Dette står i autodata som alle(nesten) bruker.

Hvor mange anbefaler flushing uten å bytte filter? Hensikten med flushing er å få ut all gammel dritt, da virker det veldig snodig å ville beholde et gammelt filter.

 

På eksempelvis Mercedes anbefales det normalt å ta oljeskift pr 60kkm på de fleste, flushing har jeg ikke hørt mange anbefale med mindre det er symptomer som tilsier at dette er nødvendig.

Lenke til kommentar

Du skriver at du kjøpte bilen for tre uker siden. Er vel rimelig å anta at feilen var der (og kjent) også for forrige eier. Hvis ikke dette problemet var eksplisitt nevnt, muntlig eller skriftlig av forrige eier, er det mulig at du kan gå på forrige eier og få igjen penger. Sjekk med NAF, hvis du er medlem der.

Jo, men kan ikke ta han for det. Han viste ikke feilen, men ifølge verkstedet så var det partikkelfilter som var ødelagt på bilen, siden den gikk i nød først, så jeg fikk bilen grisebillig.. Det var da bare luftinntaket som va r gåent, så jeg fikset det og bilen gikk ordentlig igjen, men rykkingen ble aldri helt borte, som nå er ekstremt ille.. For hver gang bilen rykker/slipper gassen selv så høres det ut som girkassen skraper før den gir gass igjen.

Lenke til kommentar

Hvor mange anbefaler flushing uten å bytte filter? Hensikten med flushing er å få ut all gammel dritt, da virker det veldig snodig å ville beholde et gammelt filter.

 

På eksempelvis Mercedes anbefales det normalt å ta oljeskift pr 60kkm på de fleste, flushing har jeg ikke hørt mange anbefale med mindre det er symptomer som tilsier at dette er nødvendig.

Girkassene til Mercedes tåler ikke lammellene rensemidle i flushinga, så der er det oljebytte ja! Men du får ikke ut all oljen da det ligger et par liter igjen i converteren, så ser noen "flusher" uten rensemiddel. Da får du hvertfall ut all oljen. Å man trenger ikke å bytte filter (utsagn fra 2 mekanikere jeg snakka med) når man flusher med rensemiddel da filter også blir renset.

 

Lenke til kommentar

Det skjedde med min mercedes B klasse i vinter, men det var på grunn av at jeg kjørte med engang etter at jeg slo på bilen uten å varme den (diesel motor). Farten gikk ned i oppover bakke og ville ikke kjøre høyere en 100-120km i timen 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...