Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal dekke kostnad?


asjstian

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd og tilbakemelding på følgende sak;

 

Har en bil med ett vanskelig partikkelfilter, som medfører at motor går i "limp mode" med redusert ytelse.

Bilen blir levert til merkeverksted for feilsøking.

Resultatet er at de finner hull i noen slanger som går til partikkelfilter. De må byttes, og det må tvinges i gang en regenerering av partikkelfilter er konklusjon.

Deler må bestilles, så reparasjon kan ikke gjøres samme dag. Får beskjed at bilen kan trygt kjøres, såklart med redusert ytelse på motoren..

 

Får ny time etter ca 8 dager.

 

Dag 1: jeg tar selv kontakt mot slutten av dagen for å høre om bilen vil bli klar samme dag.

Får tilbakemelding om at de har problemer med å tvinge i gang en regenerering, og at de må sjekke litt nærmere vedr dette.

 

Dag 2 : Tar selv kontakt mot slutten av dagen.

Får beskjed at de har klart å kjøre regenerering nå. MEN, det kan se ut til at i prosessen har 1, muligens flere dyser blitt ødelagt.

Bilen vil ikke være kjørbar.

 

Mekaniker forteller at det er en viss risiko for at dette kan skje ved en regenerering av filter..

Jeg spør hvem som skal ta kostnaden her, og får til svar at det nok faller på kunden.

Ber om å få snakke med sjefen på verksted avdeling, får beskjed at han vil ringe meg tilbake.

 

10min senere ringer verkstedmester, og jeg opplyser at det er urimelige at jeg skal dekke kostnad på dyser.

Får til svar at denne (de) dysen antakelig har sviktet før, og at regenerering ikke alene kan være årsak til at en eller flere dyser er defekte.

Dette begrunnes med at mengden av diesel i motorolje (?, mulig jeg husker feil der) er såpass stor at det ikke kan ha oppstått kun i løpet av den tiden det tar og kjøre regenerering. Dette var tekniker også enig i fikk jeg beskjed om.

 

Svarer med at dette ikke samsvarer med det mekaniker har akkurat fortalt, men han er sikker i sin sak!

Blir imøtekommet, og fortalt at de får ordne først og se at det virker. Så skal vi se om vi kan komme til en grei ordning.

 

Får opplyst at arbeid og 1 dyse vil koste ca 6-7000 kr, i verste fall er det 4 stk totalt.

 

Så, hva mener dere her? Skal jeg sitte med kostnaden her?

Ingen opplyste meg på forhånd om at det var en risiko for at noe slikt kunne skje..

Og føler kanskje verksted skyver ansvar bort ved og hevde dyse må ha vært defekt før de startet arbeidet med bilen.

 

Og burde ikke de ha evt funnet ut om defekt dyse/ mye diesel i oljen ved diagnostisering (Vida)/feilsøking både første og andre gang bilen var hos de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kontaktet en annen fagmann eller ringt en representant hos produsent og bedt om en uttalelse.

 

I min erfaring er mekanikere ved bilverksteder veldig ofte både late óg svindlere. Jeg har blitt forsøkt svindlet på lignende måter flere ganger ved forskjellige verksteder hvor de påsto større feil ved utstyret de skulle levere reparere.

 

Jeg kan lite om bil og kan vanskelig svare for meg, men har heldigvis folk i familien med god kunnskap som avslørte dem før det kostet meg penger.

 

 

For all del; de kan ha rett - men jeg har fått samme type beskjeder uten at det var sant så jeg tar ikke en mekanikers ord.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Har snakket med en svoger som har utdanning innen for mekanisk, han mener det burde vært oppdaget i den innledende feilsøkingen dersom det var tilfellet at dyse var ødelagt når bil ankom verksted.

 

Skal snakket med et annet verksted også, prøve å legge det frem på en slikt måte at de ikke føler de må reservere seg fra saken iforhold til at jeg skal bruke deres versjon evt som "bevis".. 

 

Har samme erfaring som deg med hensyn til illit i den bransjen! har vært ute for tvilsomme avgjørelser/reperasjoner flere ganger selv! 

Lenke til kommentar

Hvis opptil 4 injektorer hadde vært defekte og sittet fast i lukket eller åpen posisjon, hadde bilen enten ikke gått før du leverte den inn (lukket), eller så hadde bilen druknet. (Åpen). Hadde den vært defekt på en sånn måte at den spruter inn litt mer diesel enn normalt hadde bilen ryket svart ut av eksosen veldig mye mer enn normalt.

De påsto også at bilen var trygg å kjøre sist gang, men hvis opptil 4 injektorer er defekte er den ikke det. Da kunne du risikert å ta motoren i værste fall. Jeg har aldri sett/hørt/lest at en regenerering kan ta injektorer heller. De sa heller ikke noe om risiko ved regenerering.

 

Jeg ville tatt saken videre. NAF har hjulpet meg før, da jeg var medlem. De har advokater :)

Lenke til kommentar

Man får typisk diesel i oljen dersom glødesystemet ikke fungerer på PSA motorene.

Enten en eller flere defekte glødeplugger og/eller at glødereleet har sagt takk for seg.

 

Da får den ikke antent dieselen som sprøytes inn for å brenne rent filteret, istedenfor blir filteret tett og bunnpanna fylles opp med diesel.

Lenke til kommentar

Oppdatering til dere som har bidratt med svar her.

Regning endte på 19000 etter skifting av 2 dyser, oljefilter, olje, regenerering, lekasjetest sylinder+++

Ingenting ble godkjent av meg på forhånd, og ble ikke kontaktet i prosessen.

Ble tilbudt 25% avslag først, så 25% til.. enden på visa ble en regning på 2176kr som var det som var avtalt på forhånd og skulle dekke regenerering og bytte av 2 slanger inn til partikkelfilter.

 

Dette er ett stort og kjent merkeverksted, den allerede lille tilliten jeg har hatt til verksteder har ihvertfall ikke blitt bedre!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...