Gå til innhold

Norge kan tjene 210 milliarder på elektrifisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I dag brukes det 2,7 milliarder kroner årlig til forskning på elektrifisering."

 

Men det er allikevel det private næringsliv/iniativ som står for utviklingen. ( Enten det er Tesla, NEL, Nikola, Honda , Hyuvai, Mercedes...) Det offentlige kan kun bruke skattepenger, fra samfunnets produksjon for å støtte det som er politisk i vinden. Og politikk er politikk, kunnskap er kunnskap . Jfr. diesel-anbefalingen fra SV-politikere for noen år siden.

 

Innsparingen som artikkelen  forteller vil nok være mye større for det norske samfunnet. For resten av verden enorm. Også for lokal forurensning, og klimaet w.w.

Om vi bygget ut hydrogen-fyllestasjoner og sakte-ladestasjoner ( som dagens nett  kan greie) på alle landets bensinstasjoner , vil vi få en transportløsning som er mye mer energi-effektiv. Pris: 20 milliarder i kun forskudd på utbygging, som kan tas igjen på fylle/ladepris. Og allikevel være rimligere for forbrukerne pr. km. ( Hurtig-ladestasjoner, og sikker hjemmelading til alle, er avhengig av en nettutbygging til 30-60 milliarder.)

Men vi får la forbrukerne velge; enten det mest effektive, kun batteri, for de som har mulighet for dette. Eller hydrogen-ektrisk, med fylling og kjøring som dagens forurensede forbrennings-transport, for alle.  ( Men altså 2-3 ganger så effektivt.)

Sjøfart kommer så i tillegg.

Og oljen som nå brukes til forbrenningstransport kan selges ut av landet og antagelig gi inntekter, over litt tid, i nærheten av disse 2,7 milliardene alene.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan elektrifisere hva som helst for meg bare det ikke bygges en eneste vindmølle på land.

 

Ellers mener jeg helt generelt at en skal være forsiktig med sminkede rapporter fra en som har interresser i det som omtales, det er ikke alltid greit å se hva biasen skjuler og i hvilken grad det er tekstreklame......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan elektrifisere hva som helst for meg bare det ikke bygges en eneste vindmølle på land.

 

Ellers mener jeg helt generelt at en skal være forsiktig med sminkede rapporter fra en som har interresser i det som omtales, det er ikke alltid greit å se hva biasen skjuler og i hvilken grad det er tekstreklame......

 

Det trengs ikke, vi vil spare energi  ved overgang til elektrisk transport. Enten ved kun batteri eller ved hjelp av hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger, så all transport kan være med. 

Vi har allikevel nok vannkraft-energi til hele nasjonens behov for oppvarming/kjøling, transport og industri.

Hvis vi vil eksportere strøm, uten å fordyre strømregningen for norske forbrukere i vinterlandet Norge, kan vi:

 

 "For å demonstrere hvor mye plass som trengs for å bygge ut vindkraften til havs, viser Nielsen til at man trenger et område på 80 ganger 80 kilometer til havs for å produsere like mye energi som all vannkraft i Norge i løpet av et år (se bilde øverst i saken).

– I forhold til norsk sokkel er det bittesmå arealer, ..."

https://sysla.no/gronn/dette-omradet-kan-produsere-like-mye-strom-som-norsk-vannkraft/

 

Og:

 

Og overskuddsvarme fra jord-dypet eller industri kan dermed brukes til å produsere elektisitet for f.eks hydrogen som mellomlagring kontinuerlig.

Energi/varme som ellers går tapt.

https://climeon.com/how-it-works/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke helt overbevist om fremtiden mht hydrogen er jeg redd. Så kan det godt hende at energiforbruket til transport synker noe - HF/MDO maskineri er ikke voldsomt effektivt. Men jeg tror ikke en skal være for optimistisk mht forbedringer i vareflyt. Varene går hurtigste og billigste vei. Eksempelvis vil sentralisringen i Posten medføre ganske mange ekstra transportmil.

 

Når det gjelder import etc går alt for mye via Oslo når det kanskje burde ha vært omlastet et sted mellom Arendal og Stavanger/Bergen. Anser det fordelaktig å få varene over på kjøl, men jeg tror nok det går for sakte. På skinner er det rimelig sprengt tror jeg.

 

Men jeg har min sterke tvil om at forbruket av el vil synke selv om energiforbruket gjør det. Håper dog at jeg tar feil.

 

Etter mitt syn behøver vi ikke sette opp en eneste vindmølle på land, så vettugt plasserte felt til havs (utenfor horisont og mat/sesong-trekk for fugl) - og eksport av vindmøller til andre land istedet for kraft er helt i min smak :o)

Lenke til kommentar

Bare for å ha spurt. Hva vil du heller ha? Vindmøller på havet? Atomkraft? Solpanel på tak?

Vindmøller til havs der det også tas hensyn til fuglers mattrekk og sesongtrekk. Vindkraft til markeder utenfor Norge kan betjenes av vindmøller i den enkelte stats territorialfarvann.

 

Solpanel og vannvarmere er fine greier der det er forhold for slikt. Små vindmøller til eget forbruk på egen boligeiendom og som ikke er til for stor sjenanser for naboene er gode greier.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_axis_wind_turbine#/media/File:BR_T01.jpg

 

...dessuten er det et hav av metoder for å redusere eget strømforbruk.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva med elektrisifisering av eksisterende fosil privatbilpark?

 

Norge har den høyeste konsentrasjon av elbiler i verden, og Bergen den høyeste konsentrasjonen i Norge - vi er verdensmestre i elektrifisering av privatbilparken. Vi har derfor vært en viktig aktør i den dramatiske utviklingen av elbiler vi nå ser. Dette er det desidert viktigste og mest vellykkede miljøprosjektet vi har hatt. Vi kan elektrisitet, så la oss bygge videre på den kompetansen vi har og elektrifisere trafikk på sjø og i luften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...