Gå til innhold

Bør vi fjerne farlige individer?


  

44 stemmer

  1. 1. Bør myndighetene lage en liste over farlige individer

  2. 2. Bør sosiale medier fjerne farlige individer

    • Ja, inkludert de som linker til deres innhold
    • Ja
    • Nei
  3. 3. Bør diskusjon.no fjerne farlige individer

    • Ja, inkludert de som linker til deres innhold
    • Ja
    • Nei


Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wP48e4/stortingsrepresentant-mener-facebook-driver-politisk-sensur

 

Facebook tok kontakt med både Statsministerens kontor og partikontoret til en stortingsrepresentant før de slettet hans innlegg. Hva som var galt? Var innlegget en oppfordting til vold og terror? Nei, feilen var at innlegget omhandlet en engelsk politiker som man ifølge reglene til Facbook ikke får lov til å omtale der. 

 

"Amundsen synes Stortinget bør vurdere lovgivning for å beskytte lovlige ytringer på Facebook.

 

– Jeg mener at vi seriøst bør vurdere om vi gjennom nasjonal lovgivning må sørge for å ivareta de viktige prinsippene som er helt fundamentale i et demokrati.

 

– Toleransen i ytringsrommet blir smalere og smalere og det å uttale seg i kontroversielle saker er blitt svært vanskelig etter hvert, sier han og understreker at det er nettopp de kontroversielle standpunktene som trenger beskyttelse."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja samfunnet bør stenge inne potensielt farlige individer, alle som følger litt med ser hva slike individer presterer i andre land, flere av de sitter med makta i land som knapt kan kalles demokrati.

 

Og som styrer landet med jernhånd.

Du mener løsningen mot farlige individer som kan styre landet med en jernhånd er å fengsle individer for potensielle forbrytelser?

 

Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster ~Nietzsche

Lenke til kommentar

Ja samfunnet bør stenge inne potensielt farlige individer,

Kina og Nord-korea har leire fulle av folk som ikke oppfordret til lovbrudd eller vold, men som åpent eller skjult har utfordret eller er mistenkt for å ha utfordret de herskende politiske ideene. Disse er dog ikke de eneste som befinner deg i disse leirene. De fleste i disse leirene er personer som:

-har hatt forbindelser med disse personene med "gale" tanker

-har spredt informasjon om hva som har skjedd med disse personene

-har påstått at disse personene er uskyldige

-har tilhørt en gruppe som disse personene har tilhørt

 

Og dette er faktisk nøyaktig de samme reglene som Facebook har for utestengning av brukere.

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
DirekteDemokrati skrev (På 16.5.2019 den 13.37):

Bare fordi et firma er stort blir det ikke offentlig. VG, Dagbladet har jeg aldri tenkt på som offentlige. NRK ja...

 

Igjen er verdens enkleste ting og lage sin egen plattform. Og det er mange som gjør dette, derfor man finner plattformer til allverden.

Personlig syntes jeg det er greit at plattformer skilles etter hva de er interessert i. Siden jeg har 0 interesse av og høre om alluh akhbar jihad, eller at ariske rasen er den beste rasen når jeg tar meg en tur på facebook.

 

Der forventer jeg memes, video av bikkjer og katter som gjør teite ting, div skrytebilder, og generelt klaging over behandling av de eldre her til lands.

 

I en tid hvor vi mange av oss oppholder oss mye av døgnet på digitale plattformer, er det et demokratisk problem dersom ikke ytringsfriheten gjelder på det som kunne blitt betegnet som offentlige områder, etter kvalifikasjonen om "alminnelig ferdsel". Mange er nok ikke klar over at private områder blir regnet som "offentlig sted", dersom det er et sted hvor allmenheten ferdes. Man har ikke lov til å hindre noen i å oppholde seg på offentlig sted utendørs, selv om man eier grunnen. Jeg vil anta at man kunne overføre denne tankemåten også til det digitale, dersom man ønsket dette. Det er altså ingen automatikk i at "private bestemmer over områder de eier" – vi har allerede lovhjemmel i Norge for noe annet og i mine øyne burde det samme gjelde i den digitale verdenen, dersom vi skal ha et konsekvent lovverk.

 

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...