Gå til innhold

Intels første 10 nanometer-prosessorer er rett rundt hjørnet – og dette er statusen til 7 nanometer-brikkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hva som skjer. Bygde meg nylig ny maskin og det sto mellom AMD og Intel. Landa på en i9 9900k, blant annet pga. virtualiseringsstøtte (AMD har per dags dato ikke støtte for nested virtualization, men det er kanskje snevert bruksområde).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvert tikk-år har selskapet kommet med en ny prosessteknologi, og hvert takk-år har selskapet kommet med en ny prosessorteknologi."

Da høres det ut som om de har gjort mye det samme på tikk- og takk-årene...

Men jeg slo det opp, og jeg ser at tikk-årene er de årene hvor Intel har krympet designet, og takk-årene er de årene hvor de har endret på designet (eller arkitekturen, om man vil).

 

Redigert: Jeg ser at jeg leste feil i utgangspunktet, det står jo prosessteknologi og prosessorteknologi. Da er det vel tilnærmet korrekt likevel. Jeg ville kanskje ha spesifisert det litt nærmere, hvis det var jeg som skrev det, men det er jo ikke direkte feil slik det står. :)

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

Spørsmålet for min del blir: Gjør denne nye 10nm prosessen at man heller bør vente til jul med oppgradering av kjernekomponenter, eller blir forskjellen så liten at ventingen nærmest blir irrelevant for en vanlig hjemme-pc?

Lenke til kommentar

Spørsmålet for min del blir: Gjør denne nye 10nm prosessen at man heller bør vente til jul med oppgradering av kjernekomponenter, eller blir forskjellen så liten at ventingen nærmest blir irrelevant for en vanlig hjemme-pc?

 

Den beste tiden for å oppgradere er alltid akkurat no.

 

Det er alltid noe nytt og bedre på vei du kan vente på ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ~8 år siden man kunne vente at ny og mindre prosess ga kjappere prosessorer det første året. Man trenger lenger og lenger tid på å tweake prosessen til sitt potensiale etterhvert som de krympes. Det er langt lettere å hente ut effektivitetsgevinst (strømforbruk) enn det er å hente ut ytelse på store chipper (mobil SoC derimot har fremdeles "kjapp" gevinster på krymping, så lenge det varer......). 

Lenke til kommentar

Den beste tiden for å oppgradere er alltid akkurat no.

 

Det er alltid noe nytt og bedre på vei du kan vente på ;)

Hehe ja, jeg er fullt klart over. Men om jeg satt med cpu fra 2 generasjoner tilbake er det mindre meningsfullt, kostnader tatt i betraktning, enn om jeg satt med en i3 2xxx.
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva som skjer. Bygde meg nylig ny maskin og det sto mellom AMD og Intel. Landa på en i9 9900k, blant annet pga. virtualiseringsstøtte (AMD har per dags dato ikke støtte for nested virtualization, men det er kanskje snevert bruksområde).

 

AMD har da også støtte for det, så du har ikke gjort spesielt god research.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...