Gå til innhold

Telenor fiber hva blir alternativet?


Anbefalte innlegg

Hei, virker som jeg har hørt kabeltv vil forsvinne i 2023 sier telenor som aktiv prøver å få folk på fiber.

 

Det jeg lurer på hva blir alternativer for de som ikke vil ha fiber?

For finnes noen som ikke gidder å betale penger på det.

 

Blir jo borte 3g og VDSL\ADSL.

 

Så er jo bare 4g eller 5g som er alternativet.

 

Vet dere om telenor planlegger å legge fiberen nærmere for de som ikke vil ha fiber?

For er mange naboer som ikke vil ha fiber. Men usikker på om løsningen er å flytte kabeltv skapet nærmere kunden er en god løsning hva tror dere? Blir det for dyrt å invistere i docsis 3.1 for telenor\get i dag? At dere tror den ideen blir lagt på is.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har skjønt det, vil telenor skifte allt til fiber innen få år, og vedlikeholder ikke de gamle kobber linjene lenger. Så blir det brudd, skiftes linja med fiber. Regninga betaler vi kollektivt via tlf regninga.

Det er vel ikke noen som vil nekte Telenor å skifte kablene? Med mindre kabler i bakken kan by på problemer...for de skal vel ikke gå i lufta?

De som bestiller fiber nå, er de som ikke klarer å vente, og velger å betale "moroa" sjøl.

Endret av Jonanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men problemer er vel heller de områdene hvor det enten ikke lønnsomt å legge fiber eller at folk ikke vil ha fiber?

For jeg tror docsis 3.1 er ikke et alternativ for telenor kun for get?. Usikker på hvor lønnsomt det blir å splitte kabeltv nettet ennå mere. Slik man får fiberen ennå nærmere det får jeg ikke svar på av telenor.

Er jo klart telenor prøver å belaste kundene dyrt for fiber. Men det er jo en annen sak.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

folk ikke vil ha fiber?

Alternativet er jo nett fra andre tilbydere som ikke leverer fiber. Dbs nett over koaks, satelitt eller 4g. Men dette bygges i veldig liten grad ut lengre. 

 

Telenor planla en periode å bygge ut små fibersentraler, for så å kjøre ut signal på gamle kobberkabler. Men det ble skrinlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke helt spørsmålet:

EoC Modem by 1Gigabit Coax Cable popular in india USA UK market

 

Kan man bruke slik la oss si maks 50 meter, og ha coax den siste veien?

Eller må man i så fall flytte hele coax sentralen:

CMTS

Eller ligdene nærmere kundene? Eller blir det ikke aktuelt? Dere tror det blir gammelt system før det nedlegges i 2023?

 

For teknisk mulig å forbedre ping hastigheten\ opplasting på coax.

Hvis det blir ferre kunder per sentral, det deles vel 6 gigabit og 300 mbit på kanskje 60 kunder nå?

Som gir maks 100\5 mbit hvis alle bruker alt samtidig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei, virker som jeg har hørt kabeltv vil forsvinne i 2023 sier telenor som aktiv prøver å få folk på fiber.

 

Det jeg lurer på hva blir alternativer for de som ikke vil ha fiber?

For finnes noen som ikke gidder å betale penger på det.

 

Blir jo borte 3g og VDSL\ADSL.

 

Så er jo bare 4g eller 5g som er alternativet.

 

Vet dere om telenor planlegger å legge fiberen nærmere for de som ikke vil ha fiber?

For er mange naboer som ikke vil ha fiber. Men usikker på om løsningen er å flytte kabeltv skapet nærmere kunden er en god løsning hva tror dere? Blir det for dyrt å invistere i docsis 3.1 for telenor\get i dag? At dere tror den ideen blir lagt på is.

 

Kobber i denne sammenheng er det gamle fasttelefonnettet og DSL. Ikke "Kabel-tv" som i Docsis for internett og DVB-C for TV via koaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har heller ikke sett noe om at de skal legge ned kabel-tv enda. De gamle telefonlinjene er på full fart ut og blir i dag styrt avviklet, men coax lever videre iallefall en liten stund videre.

 

Med jobben som er gjort med å flytte noder i kabel-tv nettet nærmere brukerne har man klart å tilfredstille kapasitetsbehovet så langt. Ettervært kommer nok utrulling av bedre docsis standarder også. I tillegg er det i områder med coax også lønnsomt for konkurerende bedrifer å komme inn og tilby utbygging med fiber.

 

Værre er det i mere grisegrente strøk hvor man bor for spredt for å gi lønsom fiberutbygging...... Heldigvis har jeg god 4G dekning hjemme, men savner alternativer uten mengdebegrensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men problemet er vel heller delevis, godt mulig utstyrmessig er fiber billigere en å oppgradere dosis.

Men problemet sies de vil legge ned om noen år. Rart jeg er eneste som har hørt det. Godt mulig selgerne prøver å tvinge folk over på fiber, var jo ligdene telenor sa om dekoderne, at de gamle dekoderne vil miste ukesarkiv, men de vet vel hvis det skjer mister de kunder.

 

Så godt mulig et slags argument som er usikkert.

Men syns det er vanskelig å få informasjon av selskaper som telenor de prøver å være vanskelig og dyre, men å komme i dialog hva slags tilbud de vil er det ikke lett å få til.

 

Hvorfor telenor kommer med fiber tilbud nå og ikke for 5-10 år siden er vanskelig å forstå.

De er jo ganske håpløse.

Men mobildata tar vel lang tid før man ser fri data som fiber. Selv 5g tar sikkert 1-2 år før det gir like god dekning som 4g i dag. Så blir mindre alternativer.

 

Noen som vet om docis utstyr har blitt dyrere nå en før?

Siden må være en grunn for telenor vil plutselig i dag ha alle over på fiber, enten økte utgifter eller kundefall mistenker jeg flere kunder år fra dosis\vdsl til mobildata, så telenor håper på å bygge fiber løser problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...