Gå til innhold

Hissig gaming og workstation


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere alt, og sparer ikke på noe. Har kommet fram til følgende:

 

Asus Maximus XI Gene Hovedkort

Intel 9900K CPU

16GB G-Skill TridentZ Royal 4600MHz CL18 RAM

MSI GeForce RTX 2080 TI Gaming X Trio

Corsair HX1200i PSU

Fractal Design R6 Sort TG

Corsair Hydro H115i RGB Platinum CPU kjøler

Intel Optane 905P 480GB SSD

 

Så...er det noe som burde byttes ut? Merk at det er ganske få QVL hovedkort for RAMen. Jeg tenker ikke voldsomt mye pris nå, men 2 grafikkort f.eks er ikke aktuelt og trenger ikke mer lagringsplass. Any thoughts?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet som vanlig ikkje hva du snakker om...

 

Han har valgt verdens raskeste ssd som har 320+MB/s random read 4k @ QD =1

 

Samsung 970 evo har til sammenlikning ca 60MB/s random read 4k @ QD=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal oppgradere alt, og sparer ikke på noe. Har kommet fram til følgende:

 

Asus Maximus XI Gene Hovedkort

Intel 9900K CPU

16GB G-Skill TridentZ Royal 4600MHz CL18 RAM

MSI GeForce RTX 2080 TI Gaming X Trio

Corsair HX1200i PSU

Fractal Design R6 Sort TG

Corsair Hydro H115i RGB Platinum CPU kjøler

Intel Optane 905P 480GB SSD

 

Så...er det noe som burde byttes ut? Merk at det er ganske få QVL hovedkort for RAMen. Jeg tenker ikke voldsomt mye pris nå, men 2 grafikkort f.eks er ikke aktuelt og trenger ikke mer lagringsplass. Any thoughts?

 

 

Jeg ville kjøpt Asus Apex om du skal ha Optane ssd. Å koble til m2. Optane 905p til den dimm m.2 slotten kan bli tungvindt.

 

Har selv Asus z390 gene og  z390 Apex. Apex maskinen med 9900k har jeg Optane 900p pci-e x4 modellen, sammen med ett 2080ti.

 

 

Spec som jeg har:

 

Lian-li Der8auer dynamic kabinett

Asus z390 Apex

9900k 

g.skill 4000 c17 2x8GB  (4400 c17)

Optane 900p pci-e x4 480GB

Intel 660p 2TB m.2 nvme ssd

2080ti 

Seasonic 1300w prime psu

Ek køstom vannkjøling 2x 360 radiator + ek RES/pump kombo

NZX usb viftestyring

 

Ganske hissig sak som er ganske så stille. Den står i stua til tv'n.

 

Du kan godt kjøpe 4600mhz minne, men du ender nok opp med å kjøre 4400 eller 4133mhz :)

 

Er noen prekonfigurerte minneprofiler i biosen som er et veldig godt utgangspunkt. 4133 tweaked configen er meget bra. Raskere enn 4600mhz xmp. Jo bedre binna minnebrikker du har, jo lavere spenning trenger du som oftest. 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du vet som vanlig ikkje hva du snakker om...

 

Han har valgt verdens raskeste ssd som har 320+MB/s random read 4k @ QD =1

 

Samsung 970 evo har til sammenlikning ca 60MB/s random read 4k @ QD=1

Kanskje ikke jeg vet hva jeg snakker om :)

 

Why buy the Intel Optane SSD 905P 480GB?

If you need an SSD for a gaming machine, a home rig or a conventional work PC, then you don’t need to buy an Optane 905P. These drives are expensive, and you won’t be running the kinds of applications that will benefit from the Optane’s talents. If you’re in this situation, Samsung’s drives will be absolutely fine.

However, if you’re putting together a high-end workstation, then the Optane should be on your list of components.

The Samsung-beating small and random file performance is perfect for handling the more frequent and more complex read and write requests that are made by the tough workstation software, and the improved latency means that work will begin faster, too. And, finally, the endurance ratings are fantastic, so you’re never in danger of wearing out the drive.

Intel’s latest SSD is hugely expensive, but it’s worth the outlay if you’re one of the few people who will use the drive on some of the world’s toughest applications. It isn’t for everyone, then – but the 905P is fantastic.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig en SSD til 6500,-?

 

Ville heller gått for en NVME til en brøkdel av prisen,

med mindre Intel sin har noen fordeler som du er avhengig av,

blir det mye random read i forbindelse med jobb kan jeg skjønne det.

Trenger og trenger. Kunne sikkert kjøpt PC til halvparten av prisen og fått 90% av ytelsen. Men jeg jobber med IT profesjonelt, er allergisk mot venting og har pengene til det beste, så why not :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt Asus Apex om du skal ha Optane ssd. Å koble til m2. Optane 905p til den dimm m.2 slotten kan bli tungvindt.

 

Har selv Asus z390 gene og z390 Apex. Apex maskinen med 9900k har jeg Optane 900p pci-e x4 modellen, sammen med ett 2080ti.

 

 

Spec som jeg har:

 

Lian-li Der8auer dynamic kabinett

Asus z390 Apex

9900k

g.skill 4000 c17 2x8GB (4400 c17)

Optane 900p pci-e x4 480GB

Intel 660p 2TB m.2 nvme ssd

2080ti

Seasonic 1300w prime psu

Ek køstom vannkjøling 2x 360 radiator + ek RES/pump kombo

NZX usb viftestyring

 

Ganske hissig sak som er ganske så stille. Den står i stua til tv'n.

 

Du kan godt kjøpe 4600mhz minne, men du ender nok opp med å kjøre 4400 eller 4133mhz :)

 

Er noen prekonfigurerte minneprofiler i biosen som er et veldig godt utgangspunkt. 4133 tweaked configen er meget bra. Raskere enn 4600mhz xmp. Jo bedre binna minnebrikker du har, jo lavere spenning trenger du som oftest.

Har vurdert Apex faktisk, men så fant jeg ikke noe som gjorde at jeg måtte ha det. Er det slik at m2 slotten på Gene er på det riser kortet ved siden av RAMen og derfor det blir knot å montere? Grunnen til m2 versjonen for øvrig er fordi 480GB ikke eksisterer som pci versjon, og 960GB versjonen koster litt vel mye ?

 

4600 krever vel 1.45v i følge gskill, så da regner jeg med de har garanti for det. Men du tenker kanskje at man bør kjøre litt lavere volt/hastighet eller?

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal gå for 905p, jeg sikler etter 900p sjæl, liker ikke 905p sin blå belysning.

kjøp også noen flere vifter inni kabinettet, og bytt ut de viften som følger med kabinettet

 

Jeg holder på med IT sjæl og riggen min er en blanding av WS og litt spilling, men hvis du skal ha WS så burde du kanskje gå for en HEDT plattform som har mer PCIE lanes og PCIE slots. Vet aldri når du kommer til oppgradere down the line. Muligens en WS HK.

Du bør vel egentlig gå for 32GB RAM da 16GB ikke er mye.

Akkurat nå har jeg 10.7GB RAM i bruk og hadde jeg bare hatt 16GB så er det ikke mye ledig.

Lenke til kommentar

Har vurdert Apex faktisk, men så fant jeg ikke noe som gjorde at jeg måtte ha det. Er det slik at m2 slotten på Gene er på det riser kortet ved siden av RAMen og derfor det blir knot å montere? Grunnen til m2 versjonen for øvrig er fordi 480GB ikke eksisterer som pci versjon, og 960GB versjonen koster litt vel mye

 

4600 krever vel 1.45v i følge gskill, så da regner jeg med de har garanti for det. Men du tenker kanskje at man bør kjøre litt lavere volt/hastighet eller?

 

Du får ikke montere 905p på m.2 slotten uansett, det er HHHL.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke jeg vet hva jeg snakker om :)

Why buy the Intel Optane SSD 905P 480GB?

If you need an SSD for a gaming machine, a home rig or a conventional work PC, then you don’t need to buy an Optane 905P. These drives are expensive, and you won’t be running the kinds of applications that will benefit from the Optane’s talents. If you’re in this situation, Samsung’s drives will be absolutely fine.

However, if you’re putting together a high-end workstation, then the Optane should be on your list of components.

The Samsung-beating small and random file performance is perfect for handling the more frequent and more complex read and write requests that are made by the tough workstation software, and the improved latency means that work will begin faster, too. And, finally, the endurance ratings are fantastic, so you’re never in danger of wearing out the drive.

Intel’s latest SSD is hugely expensive, but it’s worth the outlay if you’re one of the few people who will use the drive on some of the world’s toughest applications. It isn’t for everyone, then – but the 905P is fantastic.

"However, if you’re putting together a high-end workstation, then the Optane should be on your list of components".

Driver ikke bare med lek. Det er også en jobbmaskin, for IT utvikling...så den blir nok stående.

Lenke til kommentar

Trenger og trenger. Kunne sikkert kjøpt PC til halvparten av prisen og fått 90% av ytelsen. Men jeg jobber med IT profesjonelt, er allergisk mot venting og har pengene til det beste, så why not :)

 

Har vurdert Apex faktisk, men så fant jeg ikke noe som gjorde at jeg måtte ha det. Er det slik at m2 slotten på Gene er på det riser kortet ved siden av RAMen og derfor det blir knot å montere? Grunnen til m2 versjonen for øvrig er fordi 480GB ikke eksisterer som pci versjon, og 960GB versjonen koster litt vel mye

 

4600 krever vel 1.45v i følge gskill, så da regner jeg med de har garanti for det. Men du tenker kanskje at man bør kjøre litt lavere volt/hastighet eller?

 

Ja er den "riseren" som ser ut som en rambrikke ja :)

 

900p er "like" rask, bare uten led. Er vel knapt et par % som skiller.

 

Jeg har 900p pci-e i 2 maskiner her.

Lenke til kommentar

Du får ikke montere 905p på m.2 slotten uansett, det er HHHL.

I noen av pakkene følger det med overgang til m.2. Det gjorde det iallefall på 900p som ikkje var pci-e x4 modell.

 

 

Apex og Gene støtter "dobbel kapasitet" ddr4 brikker, så da er 64GB minne også støttet. 2x32 GB.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Men ville DU gitt avkall på et på et par prosent ytelse bare for å få HHHL kort?

 

Jeg kjøpte 3 stk Optane 900p 480GB dag 1 da det kom i butikken. Da fantes det bare HHHL kort i 480GB størrelse. 280GB var på m.2.

 

Nå bruker jeg 2 pc'er med Apex hovedkort. X299 Apex og z390 Apex. Begge disse har dimm riser(ere) til m2 ssder. Jeg er jammen ikkje sikker på hvordan det blir med montering med med optane med m.2 overgang på dette.

 

Derfor har jeg bare brukt 900p pci-e modellene som passer perfekt i pci-e x4 slotten på x299 som kjører sli, og z390 apex som kjører ett skjermkort. 

 

Hadde jeg hatt en annet hovedkort av en eller annen grunn, så hadde jeg gått for m.2 modellen. Men nå har det seg slik at Apex er konge, så da vil jeg ikkje ha noe annet :p

 

Indexsering, søking, installering, verifisering av filer, ja alt som liker ekstremt lav latency er Optane helt sinnsykt på. Vet ikkje om jeg tør å gå tilbake til vanslik ssd til OS/programmer igjen :p

 

Har tilogmed en liten Optane m.2 32GB som jeg har som optane cache for en vanlig satassd :D

 

Som du kanskje skjønner, så hater jeg også ventetid og flaskehalser...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...