Jump to content
Gadmin

strøm til 10+ disker

Recommended Posts

Se hva som er oppgitt på en harddisk og gang med ti. Du trenger kraftige saker hvis alle 10 diskene skal starte samtidig.

Edit: Dette vil vise hvor mye du trenger ekstra.

Edited by sedsberg

Hei, takk for raskt svar. Vil anta at de starter relativt samtidig ved boot? Ellers vil jeg ha unraid til å sette de i idle når de ikke aksesseres.

Hvis du la ved en link så kom ikke den med i editeringen.

Ellers så kjører jeg 5 disker i dag på Corsair cx550m

Se hva som er oppgitt på en harddisk og gang med ti. Du trenger kraftige saker hvis alle 10 diskene skal starte samtidig.

Edit: Dette vil vise hvor mye du trenger ekstra.

Annonse

Det vil variere litt fra disk til disk. Jeg ser nå på en WDC 500GB Enterprise disk (WD RE4) og her står det:

5VDC: 0.65A

12VDC: 0.50A

Med 10 slike trenger man da en PSU som gir 5A ekstra på 12V (60 watt) og 6,5A ekstra på 5V (32,5 watt). Legg gjerne til en sikkerhetsmargin på ca. 25%.

Spinup øker gjerne strømbehovet med minst 3 gangeren fra idle/write tallene som diskprodusenter er flinke til å liste opp.

En gylden regel har vært å beregne 25Watt for en disk under motor/plate spinup.

Har man raid må jo alle disker i raidet startes fra bios samtidig og man får ikke nyttegjort seg av «staggered spinup»

Her en artikkel og målinger gjort på spinup strømbehov av 15 enterprise disker https://www.45drives.com/wiki/index.php?title=Start_up_Power_Draw

Edited by syar2003
  • Like 1