Redaksjonen. Skrevet 24. april 2019 Skrevet 24. april 2019 Den flygende vingen var bestefaren til stealthbomberen B-2. Nå har siste eksemplar gått tapt i dødsulykke
G Skrevet 24. april 2019 Skrevet 24. april 2019 (endret) Ah, dette fikk meg til å begynne å lete i maps.google.com pga. det er et fengsel nær en flystripe i spillet GTA5 Fikk det likevel ikke til å stemme, da det hadde krevd en innsjø av størrelse Salton Sea like i nærheten av flystripen. Men.. for all del med litt fantasi og terraforming og flytting rundt på ting i kartet.. Flyet havarerte i fengselsgården på California Rehabilitation Center prison i Norco, noen få kilometer sørøst for Chino lufthavn. Endret 24. april 2019 av G 1
Teutonicus Skrevet 24. april 2019 Skrevet 24. april 2019 Utviklet på samme tid som Horten Ho 229 altså. Merkelig hvor mye de ligner, bortsett fra motorene da, som gir en enorm forskjell i hastighet. https://en.wikipedia.org/wiki/Horten_Ho_229
Viggo Stenbekk Skrevet 25. april 2019 Skrevet 25. april 2019 XB-35, YB-49 og B-2 har nøyaktig samme vingespenn faktisk. 147 fot.
Xantippe Skrevet 25. april 2019 Skrevet 25. april 2019 Ah, dette fikk meg til å begynne å lete i maps.google.com pga. det er et fengsel nær en flystripe i spillet GTA5 Fikk det likevel ikke til å stemme, da det hadde krevd en innsjø av størrelse Salton Sea like i nærheten av flystripen. Men.. for all del med litt fantasi og terraforming og flytting rundt på ting i kartet.. Flyet havarerte i fengselsgården på California Rehabilitation Center prison i Norco, noen få kilometer sørøst for Chino lufthavn. Fant du flyvraket?
G Skrevet 25. april 2019 Skrevet 25. april 2019 Det hadde jo vært artig om de la det inn i spillet. Men det hadde vel neppe blitt godt mottatt?
B4PD8799 Skrevet 30. april 2019 Skrevet 30. april 2019 Utviklet på samme tid som Horten Ho 229 altså. Merkelig hvor mye de ligner, bortsett fra motorene da, som gir en enorm forskjell i hastighet. En vesentlig forskjell er at Horten brødrene bygde vingene med twist/washout for å gi vingen innebygd stabilitet noe Northrop ikke gjorde. De la på kontrollflater og "gjerder" osv. for å få N9MB stabil i lufta. Horten brødrene hadde bygd flere flygende vinger gjennom 30 tallet, og spesielt på seilfly hadde de funnet ut at flyet var aerodynamisk mest stabilt med slik twist/washout på vingen. Denne designen gjør selvsagt at en ikke har optimalt løft/drag forhold - men det oppveides på 40 tallet med at piloten hadde en enklere jobb med å kontrollere flyet. De moderne flygende vingene har datamaskiner til å kontrollere stabiliteten og har derfor optimalsert seg. Du ser det på bilder av Horten H.IV hvis du ser på hvordan vingen twister utover fra rot mot tipp. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Horten_IV_Glider_D-10-1451_LSideRear_DMFO_10June2013_%2814400271529%29.jpg Lite forbehold om at jeg husker rett fra boka om Horten brødrene og deres flygende vinger da :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå