Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov om eierseksjoner


Sellanrå

Anbefalte innlegg

For litt over ett år siden kjøpte jeg meg inn i et lite eierseksjonssameie bestående av 8 frittliggende enkeltmannshytter (eierseksjoner), hvorav 2 nyttes til næring (utleie). Hyttene står på en tomt som festes av sameiet i fellesskap. Eiendommen er seksjonert og hver hytte-eier svarer således til 1/8 av fellesarealet. 

 

I § 64 heter det seg at " Styret skal sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel". Videre kan jeg lese at regnskapet skal følge med årsbretningen, og legges frem på sameiets årsmøte. 

 

Da dette ikke ble fremlagt på årets samiermøte, ble regnskapet etterlyst av undertegnede. Denne regelen er visstnok aldri blitt praktisert i vårt sameie. Sameiet er ikke forbundet med gjeld. Grunnlaget for regnskapsførsel er således ikke til stede mener de øvrige seksjonseierne. Sameiet har heller ingen inntekter hevder de - men vi har jo faste kostnader som i flg. vedtektene består av: Festeavgift, snøbrøyting- og vegvedlikehold, vedlikehold av infrakstruktur samt  forsikring (noe som vi visstnok ikke har likevel).

 

Videre viser det seg at sameiets utgifter betales over konto tilhørende X (eier av næringsseksjonene) - som for øvrig også utfører alle vedlikeholdsoppdrag på sameiets grunn.

 

Jeg har nå mottatt en faktura på i underkant av 8.000,- med følgende tekst: Andel av fellesutgifter - herunder feststeavgift. Beløpet bes satt inn på sameier X sin konto. Er dette lov? Sett at alle i sameiet mottar likelydende faktura, da utgjør jo dette til sammen kr 64.000,- .

 

På spørsmål om hva som ligger til grunn for dette beløpet på kr 8000,- (timer, materialkostnader etc.), får jeg vite at dette er et fast beløp - en ordning som har fungert meget bra i alle år - inntil jeg kom inn i bildet... 

 

Mitt ankepunkt er ikke beløpets størrelse, ei heller kvaliteten på arbeidet som utføres (som for det meste dreier seg om snøbrøyting, og en beskjeden festeavgift). Jeg trodde at hele vitsen med sameiets styre var å administrere sameiets midler? Er dette normal forretningsførsel i små sameier? Er dette noe jeg bare må akseptere og innfinne meg med? Håper noen kan hjelpe, og gi noen gode råd på veien.

 

 

 

 

 


Anonymous poster hash: 76225...e48

Endret av Sellanrå
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...