Gå til innhold

GPU til 4K skjem ?


allak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal være kompatibelt.

Hovedkortet har en PCIe 3.0 x16 og en 1 x PCIe 2.0 x16.

Skjermkortet er 1 x PCIe 3.0 x16.

 

Ser ut til at siste bios for hovedkortet er F15a: (kan være lurt å oppgradere før du setter i skjermkortet)

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z77M-D3H-rev-11#support-dl-bios

 

Hvilken Windows versjon er det 7, 8 eller 10?

Se om du kan komme deg inn i bios, kanskje du må disable intern GPU der.

(har du koblet til tastaturet?)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme HK og har også opplev masse knot med skjermkort på det. Om jeg ikke husker feil måtte jeg inn i BIOS og manuelt disable intern GPU. Skal jeg bruke både iGPU og PCIe så må jeg manuelt sette en spesifikk reservert minnemengde for iGPU. Hvis ikke vil den ikke boote.

 

Edit: Var ikke helt samme likevel. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det er Bios som lager dette skjermbildet. Det en skal gjøre er å trykke DEL (Delete) knappen for å gå inn i bios setup.

Siden bildet kommer på skjermen så virker i prinsippet skjermkortet.

Tastaturet må i dette tilfelle virke mot bios direkte, jeg vet ikke om det kan være problemet.

Lenke til kommentar

Det er Bios som lager dette skjermbildet. Det en skal gjøre er å trykke DEL (Delete) knappen for å gå inn i bios setup.

Siden bildet kommer på skjermen så virker i prinsippet skjermkortet.

Tastaturet må i dette tilfelle virke mot bios direkte, jeg vet ikke om det kan være problemet.

Tusen takk for gode råd:-)

 

Jeg skal forsøke å komme inn i bios igjen, og kommer med tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Om jeg diasabler intern gpu, vil det likevel være liv i skjermen så jeg eventuelt kan få enablet den igjen?

 

Virker ikke som trådtastatutet får strøm så lenge gpu er montert. Tar jeg ut skjermkortet virker og lyser tastaturet som vanlig

Endret av allak
Lenke til kommentar

Det er mulig å slette CMOS for å sette bios setup til default. Det kan være veien for å enable integrert skjermkort igjen.

Det kan også løse dette problemet, muligens.

Hvordan gjøre reset er beskrevet i manualen for hovedkortet, og er også omtalt her:

https://www.lifewire.com/how-to-clear-cmos-2624545

 

Manual:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z77M-D3H-rev-11#support-manual

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det skal være kompatibelt.

Hovedkortet har en PCIe 3.0 x16 og en 1 x PCIe 2.0 x16.

Skjermkortet er 1 x PCIe 3.0 x16.

 

Ser ut til at siste bios for hovedkortet er F15a: (kan være lurt å oppgradere før du setter i skjermkortet)

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z77M-D3H-rev-11#support-dl-bios

 

Hvilken Windows versjon er det 7, 8 eller 10?

Se om du kan komme deg inn i bios, kanskje du må disable intern GPU der.

(har du koblet til tastaturet?)

Jeg har satt skjermkortet i PCIe 2.0 x16 antar jeg, plassen nærmest CPU, er det derfor tro?

 

Og forstår jeg det riktig, at om jeg disabler intern gpu og ingenting virker etter dette, kan jeg ta ut det lille batteriet på HK og da blir HK resatt til fabrikkinnstillinger slik at den interne gpu virker igjen?

post-210159-0-18776800-1556955770_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Er vel best å bruke pcie 3.0 plassen. Jeg vet ikke hvilken av de to det er. (Edit: nærmest cpu er vel rett)

 

Du kan ta ut batteriet et par minutter så er hovedkortet resatt til fabrikkinstillinger. Der er også en reset mulighet på hovedkortet, ved å sammenkoble to pinner. Uansett, etter reset så vil hovedkortet automatisk velge mellom intern eller ekstern grafikk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Forsøkte å disable intern cpu, ingenting virket. Tok ut batteriet et par minutter for å resette. Da jeg sate inn batteriet kom det litt knittrelyd.

 

Gikk inn i bios igjen og alt fungerte normalt. Og satte «init display first» til pci tror jeg det var. Etter dette får jeg ikke startet masinen. Når jeg setter i batteriet nå, kommer ingen knitrelyd heller, virker helt fri for strøm.

 

Jeg har startet og stoppen med av/på knappen mange ganger i dag(knappen på poweret). Er dette tilfeldig slik at det er poweret som streika eller hva kan dette være?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med den siste setningen. Men at poweret har streika er en mulighet.

Tomt bios batteri er en annen mulighet.

Om du prøver uten grafikk-kort, og resetter bios. Starter den ikke da?

Phu, takk for godt råd :-)

 

Skifta bios batteri og den maler som en katte igjen, merkelig sammentreff....

Da skal jeg forske mer på skjermkort og bios.... og kommer nok tilbake med flere rare spm:-)

Endret av allak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...