Jump to content
MillaJ

Plassering god/dårlig sikt

Recommended Posts

Ba kjørelærer skrive opp det jeg bør tenke på før oppkjøring, og et av punktene var landeveiskjøring: plassering ved god/dårlig sikt. Noen som skjønner hva som menes med det?

Share this post


Link to post

Spør læreren?

Usikker på hva han mener, så det vil kun bli tipping, som f.eks at om du ikke ser rundt svingen så avpasser du farten og legger deg ut mot midten, sånn i tilfelle det går noen på veien, men ikke over midten, i tilfelle det kommer bil imot

Share this post


Link to post

ikke egentlig...

Jeg antar at han mener f.eks en smal kurvet vei hvor man har relativt dårlig sikt fremover og hvor man da plasserer kjøretøyet noe mer mot veiskulderen enn normalt for å være bedre posisjonert i tilfelle noen kommer raskt på i motsatt kjøreretning. Det er iallefall hva jeg klarer å tolke ut av det.

 

I min mening ville det være mer naturlig å tilpasse farten dersom det er spaserende i eget felt man er bekymret for og ikke plassering. Motgående trafikk kan man derimot ikke selv styre så da er vel beste strategi å gi rom for en psyko.

Edited by Invader Zim

Share this post


Link to post

Vedkommende mener kanskje hensynet til fotjengere som kan være vanskelig å se.

Les uansett igjennom boken din, se igjennom notatene dine og evt oppgaver du har løst, så stiller du bra på teoretisk og praktisk prøve.

Share this post


Link to post

Nå er det over 10 år siden jeg tok førerkortet til bil, så det er mulig jeg ikke husker helt hva min kjørelærer sa..

 

På smale landeveier kjører du på en måte som gir deg best mulig sikt gjennom svingene, og du må kunne kjøre bilen langt til høyre på veien når du får biler i mot. 

 

Inn mot høyresvinger betyr det at du skal kjøre litt lengre mot midten av veien før svingen, slik at du får sikt lengre inn i svingen. (og du kjører selvfølgelig kurven helt til høyre i ditt eget kjørefelt). I venstresving betyr det at du legger deg så langt ut til høyre som du kan før svingen, og holder posisjonen gjennom svingen. Når du kjører på denne måten, blir også svingene mindre, og du får en rettere linje gjennom dem, som gjør de mer behagelig for f.eks. passasjerer. I tillegg kan du i større grad opprettholde fart gjennom svingen fordi du har kontroll over strekningen du skal kjøre.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...