Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

DNA test


1814_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en av de kommersielle ja. Takk, men vet du hva den væsken er?

 

Vet bare at væsken er der for å hindre bakterievekst på turen tilbake til leverandøren så prøven ikke blir ødelagt. Rant det bare litt ut, eller alt?

 

Bare vit at slike tester er for gøy - de har i tester feilet å skille menneske DNA fra hunder, så her er det ikke allverden å hente av fakta. Eneggede tvillinger får grovt forskjellige resultat.

Lenke til kommentar

Du prøver å finne ut om du stammer fra vikingene ja? De testene er like seriøse som "hvilken Harry potter karakter er du" quiz'er med 5 spørsmål. Du får det resultatet du vil ha.

 

"Liker du runde briller?"

"Digger du hvite ugler?"

"Har du et lyn i panna?"

 

GRATULERER! DU ER HARRY POTTER!

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet bare at væsken er der for å hindre bakterievekst på turen tilbake til leverandøren så prøven ikke blir ødelagt. Rant det bare litt ut, eller alt?

 

Bare vit at slike tester er for gøy - de har i tester feilet å skille menneske DNA fra hunder, så her er det ikke allverden å hente av fakta. Eneggede tvillinger får grovt forskjellige resultat.

 

Omtrent halve rant ut ja. Så lurer på om jeg blande med noe annet, eller evt litt vann så det dekker hele DNA-sampelet. Er mest interessert i om jeg finner noen uoppdagede slektninger.

Lenke til kommentar

Bare vit at slike tester er for gøy - de har i tester feilet å skille menneske DNA fra hunder, så her er det ikke allverden å hente av fakta. Eneggede tvillinger får grovt forskjellige resultat.

I mitt tilfelle har testen bekreftet flere slektninger både i Norge og Sambandsstatene, og ingen lenke mellom oss finnes på internett, så det er ikke juks. Men den har også foreslått mange som jeg regner med er tilfeldig sammentreff.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle har testen bekreftet flere slektninger både i Norge og Sambandsstatene, og ingen lenke mellom oss finnes på internett, så det er ikke juks. Men den har også foreslått mange som jeg regner med er tilfeldig sammentreff.

 

Ekvivalenten til TV2 hjelper deg i Canada (marketplace) hadde et godt segment på emnet. Enkle google søk gir også en enorm mengde treff på hvor lite nøyaktige de er.

 

Ang. uoppdagede slektninger - hvilken personinfo deler dere med disse bedriftene i disse testene?

Lenke til kommentar

Har tatt en slik test selv, og synes absolutt det er verdt det. Spesielt om man har litt interesse for det. Alt er jo basert på statistikk, så det er mange ting som ikke blir 100% riktig som nevnt over. Men databasene blir større og større, og treffsikkerheten er veldig bra for mitt vedkommende. 3. parts programmer kan også gi helserapporter, noe jeg synes har vært interessant også. Både sykdommer og psykiske lidelser som har størst treffprosent har vi i nærmeste familie. Man får også artig info om seg selv.

Lenke til kommentar

Vet bare at væsken er der for å hindre bakterievekst på turen tilbake til leverandøren så prøven ikke blir ødelagt. Rant det bare litt ut, eller alt?

 

Bare vit at slike tester er for gøy - de har i tester feilet å skille menneske DNA fra hunder, så her er det ikke allverden å hente av fakta. Eneggede tvillinger får grovt forskjellige resultat.

Jeg vil gjerne se fakta for dette. 

 

Seriøse aktører greier å trekke mye interessant ut av en slik test, men om man er interessert i å sabotere så er det fult mulig.

Nå sies det at man har identifisert massemordere via slekt i disse testene, så at de ikke ser forskjell på Fido og Onkel tror jeg ingen ting på.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se fakta for dette. 

 

Seriøse aktører greier å trekke mye interessant ut av en slik test, men om man er interessert i å sabotere så er det fult mulig.

Nå sies det at man har identifisert massemordere via slekt i disse testene, så at de ikke ser forskjell på Fido og Onkel tror jeg ingen ting på.

 

Alle disse aktørene har sine egne databaser - det er mye av grunnen til at resultatene varierer så veldig, og det hinter til hvor mye lit man kan legge i resultater fra 1 enkelt aktør. Med en gang man begynner å sammenligne de med identiske DNA prøver begynner de å gli fra hverandre.

 

Det som er tydelig: Jo nærmere nær slekt man sjekker _spesifikt_ - jo mer nyttig er slike tester. Om du skal finne ut hvor du "kommer fra" er de så si ubrukelige, i stor grad misvisende rett og slett. Aktørene lover alt for mye, utover det ser jeg ingen store problemer med det - og det er nok også grunnen til at de ikke er i lupen på forskning eller regulering.

Hvilken skade utgjør de? Ingen kommer til å bruke alle sparepengene på en DNA test, og man vil ikke ta noen skade av å tro man er 8% afrikansk uten at det stemmer.

 

https://www.cbc.ca/marketplace/episodes/2018-2019/dna-ancestry-tests-can-you-trust-the-results

https://www.nbcchicago.com/investigations/home-dna-kits-481292431.html

https://www.livescience.com/63997-dna-ancestry-test-results-explained.html

Lenke til kommentar

Alle disse aktørene har sine egne databaser - det er mye av grunnen til at resultatene varierer så veldig, og det hinter til hvor mye lit man kan legge i resultater fra 1 enkelt aktør. Med en gang man begynner å sammenligne de med identiske DNA prøver begynner de å gli fra hverandre.

 

Spørsmålet koker vel ned til om kan kan forvente at alle svarene skal ligge på samme prosentdelene. Om folk tror at om man sender 4 prøver til 4 forskjellige aktører så får man identisk prosentsats fra hver, ja da kan man la saken ligge. 

 

Dette er snakk om de store tunge linjene med markører fra en tid der populasjonene ikke blandet seg så mye. Altså personer fra midt-østen forble der og det samme med de fra europa. I dagens samfunn der man reiser og får unger i øst og vest han den geografiske tilhørigheten være endret. 

 

Når det kommer til religion, så er det en antagelse tilknyttet den geografien. For noen jøder mener de at det finnes en engen markør da gruppen har historisk sett vært veldig lukket.

 

Jeg ser fra en av linkene dine at personen mener at prøvene gav forskjellig resultat fordi det varierte fra 88% til 100% hos forskjellige leverandører. Og at samme prøve til samme leverandør varierte med en prosent eller to. 

Jeg ser egentlig ikke problemet, men det kan være meg. 

 

Har aldri tatt en slik test, men om jeg hadde ville ikke forventet med et nøyaktig tall med flere desimaler. 

Lenke til kommentar

Alle disse aktørene har sine egne databaser - det er mye av grunnen til at resultatene varierer så veldig, og det hinter til hvor mye lit man kan legge i resultater fra 1 enkelt aktør. Med en gang man begynner å sammenligne de med identiske DNA prøver begynner de å gli fra hverandre.

Disse DNA-testene gir deg hovedsaklig to type svar:

 

1. En prosentfordeling på hvor DNA-et ditt stammer fra

2. En match med andre som sier hvor mye felles DNA dere har.

 

 

Den første sier egentlig hvor stor andel treff du fikk mot referansegruppene, og resultatet er derfor avhengig av referansegruppene til de forksjellige tilbyderne.

 

Jeg har drevet en god del med sleksgranskning, og vet at med et par unntak i en danske og en svenke, så er alle mine aner minst 10-12 generasjoner bakover, bønder fra østlandet. Jeg har tatt DNA-test hos FamilyTreeDNA, og lastet den opp på MyHeritage, og disse to ga svært forskjellig resultat.

 

I følge FamilyTreeDNA var jeg omtrent 90% skandinav og det meste av resten vest-eurpoeisk, noe som ser rett ut. Men i følge MyHeritage var jeg bare 50% skandinav, og litt over 40% irsk og engelsk. Jeg tenker at mest sannsynlig består MyHeritage sin irske og engelske referansegruppe til dels av personer som har vikinger o.l. blant sine aner, noe som gjør at testen forteller feil om mitt opphav.

 

 

 

Når det gjelder svar av type 2, match med slektninger, så er de ganske så treffsikre. De kan til dels angi at en annen sannsynligvis er i nærmere slekt enn det den faktisk er. F.eks. fikk jeg oppgitt å være 3-5 menning med noen amerikanere, hvor vi fant ut at de var 6-menning til min mor. Men alt i alt treffer de svært godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...