Gå til innhold

Hvilken surr forsterker er best av disse?


Anbefalte innlegg

Heysann folks!

 

Jeg har tenkt til å kjøpe meg surround forsterker nå snart !

 

jeg lurte på hvilken av disse to er best for det er jo 200 +/- forskjell på prisen..

 

surround forsterker nr 1. 5*100 watt, JVC, 2,495.00 kr

 

JVC forsterker!

 

forsterker nr 2. 5*80 watt, Pioneer. 2,634.45 kr

Pioneer forsterker!

 

Hvem av disse er best??

noen erfaringer med noen av dem?

 

Mvh AMPFILER

God jul;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men den JVC forsterkeren. yter den riktige 100 watt?

Jeg hvet ikke om den yter 100w men når du ser på spillere til bil så sier jvc,pioneer...etc.. 4x45w og 4x50w etc... mens denon sier 4x7w rms.. men d er jo seff bil spillere men du skjønner tegninga..

Jeg har en denon 3803 surr reciver dn æ konge :-)

Endret av Espen_^
Lenke til kommentar

du skal ikke stole så mye på de watt betegnelsene på billig forsterkere..

 

det jeg har hørt gjøres når de måler watt'n er og måle en og en kanal om gangen, slik at strømforsyninga vil i praksis egentlig ikke klare og yte 100watt i alle kanalene samtidig..

 

så stor strømforsyning er som regel minst like viktig som mye watt.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å gå inn på forsterkerne å sammenligne det da..

Denonen har Prologic2 ja..

Ville gått for denonen av flere årsaker..

1. Det er denon (kvalitet)

2. Den veier mere enn de to andre (dette gir som oftest en god pekepin på hvor bra den er)

3. Den har flere utganger og innganger enn de to andre (såvidt jeg kan se)

(blant annet optisk inn og ut)¨

 

Over til kabel, jeg liker best optisk,men det er jo en smakssak..

Lenke til kommentar

Et lite tips med sånne billigforsterkere, i alle fall når du sammenligner, er å se på vekten i forhold til watt som spiller "gir". Er tross alt strømforsyninga som veier mest i forsterkerene. Mer vekt=Mer strøm, som normalt sett vil føre til mer og bedre lyd.

 

Personlig ville jeg valgt pioneer eller denon (som noen andre her foreslo)

 

God Jul

Lenke til kommentar
du skal ikke stole så mye på de watt betegnelsene på billig forsterkere..

 

det jeg har hørt gjøres når de måler watt'n er og måle en og en kanal om gangen, slik at strømforsyninga vil i praksis egentlig ikke klare og yte 100watt i alle kanalene samtidig..

 

så stor strømforsyning er som regel minst like viktig som mye watt.

de fleste tilfeller der de skryter på seg for mye er at de måler effekten på EN! kanal i noen nanosekund for så å si at ditta tålte den så den har i hvert fall den effekten...

 

når det gjelder forsterkere er det nærmest ingen vits i å se på Watt'en

er bare en brøkdel av det som forteller noe om en forsterker, for eksempel er det kjekt å vite hvor mange Amper den gir på hver kanal (veldig avgjørende hvis man skal driver store element)

 

Jeg hadde en Harman 3550 (5x 60w med 30amper) den dreiv veldig godt (kostet ca 6000)

 

så gikk jeg over til en Marantz sr6300 (pris ca 8000)

 

marantz'en er oppgitt til 5x 90w pr kanal tror jeg? men til gjengjeld har den ikke like mange amper...

 

marantz'en er fin til musikk men når det kommer til film så er Harman kanon!

marantz'en klarer ikke gå halvparten så dypt som harman'en...

 

poenget her er at man bør teste en forsterker å høre om man liker den... og om den dekker det forbruket man skal ha den til...

Lenke til kommentar
men den JVC forsterkeren. yter den riktige 100 watt?

Jeg hvet ikke om den yter 100w men når du ser på spillere til bil så sier jvc,pioneer...etc.. 4x45w og 4x50w etc... mens denon sier 4x7w rms.. men d er jo seff bil spillere men du skjønner tegninga..

Jeg har en denon 3803 surr reciver dn æ konge :-)

Det kan jeg bekrefte. Gir du litt ekstra penger i forsterkeren får du noe helt konge. :thumbup:

Lenke til kommentar
du skal ikke stole så mye på de watt betegnelsene på billig forsterkere..

 

det jeg har hørt gjøres når de måler watt'n er og måle en og en kanal om gangen, slik at strømforsyninga vil i praksis egentlig ikke klare og yte 100watt i alle kanalene samtidig..

 

så stor strømforsyning er som regel minst like viktig som mye watt.

de fleste tilfeller der de skryter på seg for mye er at de måler effekten på EN! kanal i noen nanosekund for så å si at ditta tålte den så den har i hvert fall den effekten...

 

når det gjelder forsterkere er det nærmest ingen vits i å se på Watt'en

er bare en brøkdel av det som forteller noe om en forsterker, for eksempel er det kjekt å vite hvor mange Amper den gir på hver kanal (veldig avgjørende hvis man skal driver store element)

 

Jeg hadde en Harman 3550 (5x 60w med 30amper) den dreiv veldig godt (kostet ca 6000)

 

så gikk jeg over til en Marantz sr6300 (pris ca 8000)

 

marantz'en er oppgitt til 5x 90w pr kanal tror jeg? men til gjengjeld har den ikke like mange amper...

 

marantz'en er fin til musikk men når det kommer til film så er Harman kanon!

marantz'en klarer ikke gå halvparten så dypt som harman'en...

 

poenget her er at man bør teste en forsterker å høre om man liker den... og om den dekker det forbruket man skal ha den til...

jaja, nå har det seg slik at spenningen på utgangen / motstanden i elementene er lik hvor mange ampere som blir trukket...

Lenke til kommentar
du skal ikke stole så mye på de watt betegnelsene på billig forsterkere..

 

det jeg har hørt gjøres når de måler watt'n er og måle en og en kanal om gangen, slik at strømforsyninga vil i praksis egentlig ikke klare og yte 100watt i alle kanalene samtidig..

 

så stor strømforsyning er som regel minst like viktig som mye watt.

de fleste tilfeller der de skryter på seg for mye er at de måler effekten på EN! kanal i noen nanosekund for så å si at ditta tålte den så den har i hvert fall den effekten...

 

når det gjelder forsterkere er det nærmest ingen vits i å se på Watt'en

er bare en brøkdel av det som forteller noe om en forsterker, for eksempel er det kjekt å vite hvor mange Amper den gir på hver kanal (veldig avgjørende hvis man skal driver store element)

 

Jeg hadde en Harman 3550 (5x 60w med 30amper) den dreiv veldig godt (kostet ca 6000)

 

så gikk jeg over til en Marantz sr6300 (pris ca 8000)

 

marantz'en er oppgitt til 5x 90w pr kanal tror jeg? men til gjengjeld har den ikke like mange amper...

 

marantz'en er fin til musikk men når det kommer til film så er Harman kanon!

marantz'en klarer ikke gå halvparten så dypt som harman'en...

 

poenget her er at man bør teste en forsterker å høre om man liker den... og om den dekker det forbruket man skal ha den til...

jaja, nå har det seg slik at spenningen på utgangen / motstanden i elementene er lik hvor mange ampere som blir trukket...

Men det er jo snakk om impedans, og den varierer jo. Den nominelle er gitt men den reele går jo høyt og lavt. Et poeng er jo at ved dype toner, trekker elementene masse strøm og da må jo strømforsyningen klare å mate dem. Hvis ikke blir det vreng og ulyder, og det er ikke fint. :scared:

 

Har selv H/K og trives med det, men jeg bruker det nesten kun til hjemmekino. :thumbs:

 

Betal depositum, og lån det med deg hjem. Lytt og finn ut hvilken du liker best, lyd er subjektivt.

 

Lykke til. :xmas:

Lenke til kommentar

Digital:

Tenkte på kansje å koble til dvd spilleren min først og kansje vis jeg har veldig lyst til å spille å ha surround så kan jeg koble til datan min. vil men da har jeg ikke fere innganger til digital, også er det jo nyttig da;)

 

den harman/kardon forsterkeren på komplett

Link

er den noe tess? eller ville dere valgt Denon forsterkeren?

Lenke til kommentar

Hei!

Kva forsterker ein skal velge er mykje styrt av kva høytalere den skal drive. Disse forsterkarane greier ikkje å drive tungdrevne høytalere på ein god måte.

 

Både Pioneer og Denon er gode forstekere i utgangspunktet. Dei har litt forskjellig lydbilde, og med det meiner eg at Pioneer'en kan i nokre høytalere virke litt skarp i kantane. Denon er lett å like med sin litt runde lyd.

Oppgitt watt må du ikkje sjå på i det heile (det er berre villedene).

Hvis du går i på Audio.no og videre på bruktmarked, så kan du finne eit godt kjøp på ein betre forsterkar der.

 

Mvh

Svein Jonny

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Harmann Kardon forsterkeren.

 

Legg spesiellt merke til at Denon forsterkeren trekker 220w som max mens H/K trekker 540w.

 

På papiret kan det virke som om Denonforsterkeren yter mer watt men når man ser på strømmengden som H/K forsterkeren trekker fra nettet så viser det at den har en meget kraftig strømforskyning, som igjen gir store reserver ved høytspilling.

 

I tillegg har H/k en signal to noice ratio på 95 db som er meget bra.

 

Den har også oppgitt en forvrenging på 0.07 wed 5x40 watt mens de andre forsterkerne som pioneer opererer med nærmere 1%.

 

Dessuten viser de fleste tester jeg har sett av H/K at de er meget konservative ved oppgitt watt på sine forsterkere.

 

Er nok ikke umulig at denne yter nærmere 5x60 watt i praksis

 

Løp og kjøp.

 

 

PS!

Har selv en H/K 5500 så det kan hende jeg er litt preget av det :xmas:

Endret av Vyper
Lenke til kommentar
Legg spesiellt merke til at Denon forsterkeren trekker 220w som max mens H/K trekker 540w.

Nå er ikke dette heller noe man skal se alt for mye på ved en forsterker. Hvis strømforsyningen er av middels kvalitet og trekker 540W fra strømnettet er det jo mulig at du har kjøpt deg en svært dyr varmeovn...

 

Jeg har ingen erfaring med H/K forsterkeren, så om det er tilfellet med den kan jeg ikke uttale meg om. Har heller ingen erfaring med den nevnte Denon-forsterkeren.

Men - oppfatter ihvertfall min Denon AVR-3300 som en aldeles glimrende forsterker (dog i en ganske annen prisklasse). Den trekker 420W fra strømnettet. Bruker den forresten med 4xDali 909.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...