Gå til innhold

Tvunget til å jobbe hver lørdag fast


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg jobber fast 16,5% fast i en butikk. Gjennomsnittlig har jeg jobbet 60% i 8 år.

Når jeg kom på jobb i dag så hadde de satt opp en ny timeliste med forslag om hvordan ting skal bli, så ingenting er satt fast på papir enda.

Jeg jobber lite og har en del fri. De få gangene jeg møter familie/venner eller skal noe skjer dette i helgene. Vanligvis har jeg jobbet anhver helg fast.

 

Jeg sa at dette ikke ble aktuelt for meg til sjefen og han sa han kunne tvinge meg. Har jeg noe som helst jeg skulle/kunne sagt om dette eller må jeg bare akseptere skjebnen?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noe som regulerer lørdager med mindre det står i din opprinnelige arbeidskontrakt man-fre, men det tror jeg er svært uvanlig. I mine egne kontrakter har det bare stått klokkeslett, men ikke hvilke virkedager. (Lørdag regnes som en virkedag, mener jeg)

 

Så i de fleste tilfeller tror jeg at du kan tvinges, ja. Altså, arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidstiden skal tilrettelegges arbeidstaker i den grad det ikke påvirker bedriften netativt, men det er svært lett for de fleste bedrifter å argumentere for hvorfor dette er nødvendig.

 

Da blir det isåfall opp til deg selv å forhandle frem en løsning. Etter åtte år skulle man tro at det ikke er ønskelig å bytte deg ut med en ulært, noe som er alternativet dersom du ikke aksepterer løsningen.

 

Jeg har aldri jobbet i butikk så jeg vet ikke hvor vanlig det er å kunne forhandle. Som håndverker har man normalt sett mange pressmidler, men jeg har inntrykk av at dere i service og helse mer eller mindre må forholde dere til satan selv.

Lenke til kommentar

Jeg sa at dette ikke ble aktuelt for meg til sjefen og han sa han kunne tvinge meg. Har jeg noe som helst jeg skulle/kunne sagt om dette eller må jeg bare akseptere skjebnen?

Takk for svar

Du bør finne deg en annen jobb og si opp. (Arbeidsmiljøloven regulerer kun søndagsarbeid og jeg tviler på at tariffavtalen din har regulert dette strengere).

Lenke til kommentar

Dette er litt på sida, men heilt fyrst; Dersom du har jobba såpass mykje så kan du bruke arbeidsmiljøloven § 14-4a til å få større stilling.

 

 

§ 14-4 a.Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid (1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav. (2) Tvist om rett etter denne bestemmelsen avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2.

 

Du har med andre ord rett til å få endra stillingsprosenten din til lik det du har jobba dei siste 12 månedane, rekna bakover frå den datoen du fremmer krav.

 

Det å få seg ei 60% stilling endrer ikkje så veldig mykje på situasjonen, men det er mykje størra sjangs for å kome inn i ein turnus der du ikkje jobber kvar helg når du har ein større stillingsprosent som må leggast inn fyrst når sjefen setter opp vaktplanen.

 

 

Dersom du ikkje har anna arbeidsavtale, som f.eks. tariffavtale så er det arbeidsmiljøloven § 10-8 som regulerer arbeidstid.

Den slår eigentleg berre fast at dersom du jobbar på søndag, så har du rett til å få fri neste søndag.

 

Det mest konkrete som du finner i arbeidsmiljøloven er paragrafen om arbeidstidsordning:

 

 

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

 

Det viktigaste å ta med seg her er at den som er tillitsvalgt skal være med på å utarbeide arbeidsplanen saman med sjefen, på denne måten vil det være mulig å unngå uheldige arbeidstider som f.eks. at ein person alltid jobber ufrivillig på laurdagane.

 

 

 

 

Så det stemmer at arbeidsgiver i utgangspunktet ganske fritt kan bestemme når du skal jobbe dine 16,5%. Men dersom du er fagorganisert og har ein tillitsvalgt så skal den tillitsvalgte være med på å bestemme korleis vaktplanen skal sjå ut.

 

Dersom du har komt på kant med sjefen, og sjefen er truandes til å "straffe" deg med å alltid gi deg dårlige vakter så er det nærliggande å tenke på å bytte jobb.

Retten din til å kreve større stillingsprosent kan potensielt brukast som brekkstang for å få viljen din.

Dersom du er frekk nok kan du rett og slett "true" med å kreve å få jobbe 60% fast dersom du ikkje får fleksible vakter.

Dersom arbeidsgiver vil ha fleksibiliteten din med at du kun har krav på å jobbe 16,5%, men med muligheit til å bruke deg opp til 100% etter behov, så kan det være at "trusselen" om å måtte holde deg med 60% arbeid gjer at dere blir enige med å fortsette som før, men med litt meir rettferdig fordeling av vaktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...