Gå til innhold

RCA-kabler til ny platespiller


Anbefalte innlegg

Tidligere i dag kjøpte jeg en AUDIO-TECHNICA AT-LP5 på åpningstilbud på Power Grensen i Oslo. Jeg har en NAD C165BEE som platespilleren skal kobles opp til men jeg vil ha noe bedre enn spagetti RCA-kablene som følger med. Jeg sikler litt på Wildcat signalkabel ettersom den har mulighet for jording mellom platespiller og forsterker men denne er antageligvis overkill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er vi vel inne på et område like følsomt som religion - men jeg skal prøve å si hva jeg mener likevel.

 

Forutsatt at det ikke er problemer med jordinga i boligen din (i så fall så kan en slik kabel i teorien bidra å dempe 50Hz brumm forutsatt at begge enheter er tilpasset slik at jordinga kan kobles direkte på chassis), så er min påstand at det ikke er mulig for det mennesklige øre å registrere forskjell på lyd avhengig av om du har de medfølgende kablene eller de som du her refererer til.

Men igjen - hvis man vil høre forskjell, så hører man forskjell.

 

Det andre er jo hvordan du ønsker å presentere anlegget foran venner og andre besøkende - det er klart at bruker du 900 kr på halvannen meter kabel, så forventer man at sluttresultatet ser bedre ut.

 

Tenker derfor at en avgjørelse på investering avhenger av to ting : Om du er sterk i troen på at dyrere kabler gir bedre lydkvalitet, og eventuelt om du tenker at du allerede har investert så mye i lydanlegget at det ikke er så fryktelig om å gjøre med 900 kroner ekstra for en flott kabel.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding begge to. Lyd og kabler er nok et minefelt med sterke og steile meninger. Jeg har en teori om at en kombinasjon av tverrsnittet på kabelen, metallet i den og lengden kan ha noe å si for lydopplevelsen men at det fort kan bli små forskjeller i lydopplevelsen når man kommer opp på et visst nivå på kablene. 

Jeg kjøpte en 2 meters variant av Argon BLUE EDITION IN1 på vei hjem i går. Jeg hadde flere vinylplater fra før av men de fleste av disse er med Guns & Roses og henger innrammet på veggen. En som ikke var rammet inn var spesialutgaven av Appetite for destruction som ble wattet opp. Jeg vet ikke om det er fordi dette var en remastret utgave men jeg synes lydbildet på platen virket mye mer høyoppløselig og dynamisk enn jeg er vandt med fra CD på streaming. (og ja, jeg er antageligvis "gammeldags" som fremdeles hører på CD'er).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forutsatt at det ikke er problemer med jordinga i boligen din (i så fall så kan en slik kabel i teorien bidra å dempe 50Hz brumm forutsatt at begge enheter er tilpasset slik at jordinga kan kobles direkte på chassis),

 

Han i butikken snakket også om dette så jeg kommer ti å ta en tynn høytalerkabel, stripse den til photo-kabelen jeg kjøpte i går og montere til jordings-utgangene i begge ender for å unngå muligheter for ulyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...