Gå til innhold

Er Higgs-feltet en egenskap av selve rommet


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått var oppdagelsen av Higgs-bosonet viktig fordi dette bosonet bekreftet eksistensen av Higgs-feltet, som bidrar til å gi elementærpartiklene masse.

 

Men dette Higgs-feltet, er det en slags egenskap ved selve rommet? Er det slik at partikler som beveger seg i rommet (verdensrommet) samtidig beveger seg i Higgs-feltet, eller er Higgs-feltet ikke en struktur i rommet, men kun en slags forklaringsmodell helt uavhengig av rommet og tiden (romtiden)?

 

Hilsen én glad observatør som prøver å forstå vanskelige ting på en litt enklere måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Higgsfeltet (i hvert fall slik det er beskrevet i standardmodellen) er i romtiden, ikke en del av romtiden. Dette betyr at Higgsfeltet er overalt slik at partikler hele tiden beveger seg gjennom det og dermed blir påvirket av det. At det ikke er en del av romtiden betyr at det ikke bidrar til romtidens geometri på annet vis enn gjennom den energi-tettheten det representerer. Siden Higgsfeltet har (eller i hvert fall ser ut til å ha) samme energitetthet overalt gir det ikke opphav til noen lokale krumninger.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at Higgsfeltet ikke bidrar til romtidens geometri var faktisk oppklarende. Takk!

 

Lokalt. Et bidrag som er like stort over alt er fremdeles et bidrag.

 

EDIT: Jeg veit, det blir litt som å spikke på en flis.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fra wikipedia:

 

Et Higgs-felt oppstår når to nøytral og to elektrisk ladete partikler danner et kompleks doublet av SU(2) symmetry. Som i en reaksjon med muon, anti-muon og ned-kvark, anti-ned-kvark. 

 

Hvor i Wikipedia? Den første setningen forstår jeg sånn noen lunde hva tanken er med, men jeg synes den er dårlig formulert. Med mindre den står i en sammenheng som forklarer bedre er den litt misvisende. Den andre setningen forstår jeg ikke i det hele tatt hva har med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok. Det som står i Wikipedia er riktig, men er skrevet på en teknisk komplisert måte så jeg forstår at det er vanskelig å ekstrahere essensen i det riktig. Higgsfeltet er et selvstendig kvantefelt; ikke noe som lages av andre kvantefelt (i hvert fall ikke i standardmodellen). Dette kvantefeltet har fire frihetsgrader - to som svarer til nøytrale skalarpartikler og to som svarer til ladde skalarpartikler. På grunn av vekselvirkning med andre kvantefelt er det bare en av disse frihetsgradene som ender opp som en selvstendig, fysisk partikkel - nemlig Higgsbosonet. De tre andre frihetsgradene "absorberes" av W- og Z-feltene og sørger for at W- og Z-bosonene får masse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...