Gå til innhold

Hvordan sparer jeg penger?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! Håper dere har en fin tirsdag kveld.

Satt å grublet på en ting. Spare penger.

 

Har fått vite av så mange forskjellige folk at det er sløs å ha mange lapper liggende på konto, som bare er der. At å investere i aksjer eller fond er en bra avgjørelse. Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på aksjer i det hele tatt.

Jeg vet ikke hva jeg ville gått inn for med pengene mine for å få nydelig avkastning. (Hindsight, men skulle ønske jeg kunne dra tilbake i tid å investere i Youtube, Google, Microsoft, Apple & Bitcoins) men men, den tid er forbi. Nå er det om å gjøre å klare å spotte "next big thing".

 

Har en rekke spørsmål til dere kloke økonomer der ute, kanskje litt i privatsonen for noen, men dere trenger ikke å svare hvis dere ikke vil.

 

Spørsmål 1. Aksjer eller fond? Hva er best, og hvorfor?

Spørsmål 2. Hvor mye har dere tjent ved sparing i askjer eller fond? Kan man se gode resultater etter ett par år allerede? Eller er det snakk om å legge bort 10.000,- og sjekke status om en 40-års tid?

Spørsmål 3. Hvordan gjør jeg det, haha. Går jeg til banken og sier at jeg vil legge bort noe av pengene på kontoen min? Kan dere gjøres på nett?

 

Har så lenge sagt at jeg vil gjøre det, men nå vil jeg faktisk bare ta og så gjøre det. Har ekstra penger på kontoen som jeg virkelig ikke trenger for øyeblikket. Har høtt om BSU, og at det er veldig lurt mtp. når man skal kjøpe seg sin egen leilighet/bolig, men det kan jeg ta ved en senere anledning.. Kanskje når feriepengene spretter inn i sommer.

 

Takk for alle svar, og beklager skrivingen. Er ikke så flink på det gitt. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Siden du åpenbart ikke har så mye peiling, og kanskje ikke er interessert i å bruke masse tid, og heller ikke ta masse risiko med pengene, så vil jeg si fond er klart best. Behold et par-tre månedslønner i bank som en buffer for sikkerhets skyld.

 

2) Markedene svinger mye, du må regne med å se beholdningen din både krympe og vokse. Det er fort gjort å bli nervøs og angre seg når det går nedover og du har flere tusen mindre enn før, men ting går som regel opp igjen. Det lureste er å sette av et beløp fast, jevnlig. Månedlig f.eks, og så "glemme" det hele i noen år før du sjekker beholdningen igjen.

 

3) Jeg gjør alt i nettbanken (Sbanken). Slike fond har en forvaltningskostnad, og det er dessverre slik at om du spør banken om råd, så anbefaler de et fond med dyr forvaltningskostnad, som er bra for dem og dårlig for deg. Det du bør være ute etter er et indeksfond med forvaltningskostnad på 0,3% eller lavere.

 

 

Har du jobb og betaler skatt, bør du forøvrig prioritere BSU først - så en bufferkonto, og så evt. fond.

Lenke til kommentar

Så lenge du betaler skatt anbefales BSU først. Så kan du se på en aksjesparekonto som du fyller med fond i forhold til rådet over. Så hvis du kan sette vekk penger fra nå til pensjonsalder så kan du tenke på en ips konto. Bare pass på å investere skattefordelen i den aksjesparekontoen.

 

Det skulle være relativt trygt. Husk også at du ikke har tapt noe om kursen blir lav. Bare hvis du selger til lavere enn du kjøpte får du tap.

Lenke til kommentar

1. Sett en del av pengene på et indeksfond, DNB Global Index f.eks. 

2. Har tjent ca. 15% på fond de siste 6 månedene. Men nå var de i utgangspunktet langt nede når jeg kjøpte dem, så denne økningen er ikke normal. Beregner vel ca. 5-10% per år.

3. Selv benytter jeg Nordnet for fondskjøp.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips folkens, og ja har veldig lite peiling, og har selv pekt nesen mot fond (som er en slags pakke med aksjer, right?)

Skal ta en titt på IPS-konto, DNB Global Index. Så starter jeg rolig med BSU. Slik jeg har forstått med BSU er da altså at man maks sette inn 25.000 i året, og maksimalt få 5000,- hvert årsskifte i avkastning. Kan ta feil, men mener det er noe i den retningen. Pumpe inn 25 lapper i BSU'en  ila. 6 år / 50000 ila 3 år så har man vel en fin startpenge til å ordne seg boliglån?

Lenke til kommentar

Du får ikke maksimalt 5000 i avkastning på BSU, men du får en skattelette (gitt at du har skattbar inntekt) på inntil 5000 kr (25% av sparebeløp, maksimalt 25000 per år). I tillegg får du rente på pengene som er noe over renta på en sparekonto, rundt 3.5 - 4% pdd.

Lenke til kommentar

1) Når du gir penger til aksjer/fond, så er du med på å opprettholde og forstørre forskjellene i verden. Du blir ikke rikere, du blir fattigere.

 

2) Spar nok penger til å starte en -lokal- bedrift, lær deg å ansette folk og omsette penger i en arbeidsplass. Hold pengeflyten -lokal-. Da er du med på å skape bærekraftig og varig vekst, -du- er i kontroll over pengeflyten, og du -lærer- noe nytt du kan videreføre til eventuelle barn og andre. Når du gir penger i fond, så lærer du ingenting. Du gir bort makten til andre.

 

Jeg vet alle wannabe-aksjemilliardærene her på forumet kommer til å drite over hele posten min, men det bryr jeg meg ikke om.

 

Tenk lokalt, ikke globalt! Jo lenger du lar pengene stå i globale fond, jo større er sjansen for at du mister alt når det kommer et krakk. Hvis du har noen lokale bedrifter, frisørsalong, restaurant osv, da har du større sjans for å overleve en resesjon. Svaret på det sier seg selv, folk må klippe hår, spise mat og alt annet selv i nedgangstider. Men folk trenger ikke aksjeforvaltere og snikete bakfolk som skal ha prosentene av aksjeavkastningene dine.

 

Lær deg kunsten å investére og lede folk. Dét er meningsfylt. Å gjøre rike rikere og fattige fattigere er meningsløst.

Lenke til kommentar

1) Når du gir penger til aksjer/fond, så er du med på å opprettholde og forstørre forskjellene i verden. Du blir ikke rikere, du blir fattigere.

 

 

At du er med på å oprettholde forskjeller i verden er en ting. Men at du blir fattigere er feil. Historisk sett gir aksjefond, i snitt over tid, vesentlig bedre avkastning enn inflasjon.

 

2) Spar nok penger til å starte en -lokal- bedrift, lær deg å ansette folk og omsette penger i en arbeidsplass. Hold pengeflyten -lokal-. Da er du med på å skape bærekraftig og varig vekst, -du- er i kontroll over pengeflyten, og du -lærer- noe nytt du kan videreføre til eventuelle barn og andre. Når du gir penger i fond, så lærer du ingenting. Du gir bort makten til andre.

 

 

Å starte en bedrift er både en heltidsjobb og en riskabel investering. Det er ingen dans på roser og ikke noe man bør anbefale som alternativ til bsu og aksjefond for hvermannsen. Jeg driver min egen bedrift, så det har jeg litt erfaring med.

 

Jeg vet alle wannabe-aksjemilliardærene her på forumet kommer til å drite over hele posten min, men det bryr jeg meg ikke om.

 

 

Det er ikke meningen å angripe deg, men jeg er uenig i deler av det du skriver. Spesielt mtp hvem du gir rådene til. Håper vi kan være uenige uten å gå på person her.

 

Tenk lokalt, ikke globalt! Jo lenger du lar pengene stå i globale fond, jo større er sjansen for at du mister alt når det kommer et krakk.

 

 

Hvor lang tid brukte aksjemarkedet på å ta seg inn etternforrige krakk? Hvis du ikke trenger pengene, men kan vente til kursene stiger igjen, er ikke risikoen så høy.

 

Hvis du har noen lokale bedrifter, frisørsalong, restaurant osv, da har du større sjans for å overleve en resesjon. Svaret på det sier seg selv, folk må klippe hår, spise mat og alt annet selv i nedgangstider.

 

 

Det er feil. Ved dårligere tider så slutter man i stor grad å spise på restaurant og klipper håret skjeldnere/billigere evt hjemme. Disse bransjene er på ingen måte skånet mot resesjoner.

 

Går du inn i matproduksjon eller bransjer som er et billig alternativ til luksusprodukter (som hytteferie vs sydenferie), så er du bedre beskyttet mot resesjon. Noen av de kan til og med blomstre under en resesjon.

 

Men folk trenger ikke aksjeforvaltere og snikete bakfolk som skal ha prosentene av aksjeavkastningene dine.

 

 

Nei, disse trenger vi aldri. Men det er ikke dem du investerer i når du setter penger i et aksjefond.

 

Lær deg kunsten å investére og lede folk. Dét er meningsfylt. Å gjøre rike rikere og fattige fattigere er meningsløst.

Dersom man er med på å bli rikere så setter i hvert fall jeg pris på å være med.

 

Til TS: Jeg støtter rådene om å fylle opp BSU dersom du har skattbar inntekt, har du penger til overs så er aksjefond tingen. Globale indeksfond er en enkel start for en nybegynner.

Men husk å sette av penger til uforutsette hendelser før du kjøper aksjer.

Endret av nirolo
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Takker igjen for alle gode svar. Alle har sine perspektiv og erfaringer rundt dette temaet, som er bra. :)

Enda en ting familien min er gjort er stor investering i eiendom. På tidlig 2000-tallet kjøpte de 2 hytter og 2 relativt store eneboliger som på den tiden lå på 1,5 - 2 mill, og som i dag er taksert til 4 (hyttene) og 6-7 (eneboligene) millioner. Det er i såfall mitt mid-life goal, når jeg er i full og god jobb, og gitt at jeg er flink til å omgås med penger de neste 20-25 årene.

Lenke til kommentar

At du er med på å oprettholde forskjeller i verden er en ting. Men at du blir fattigere er feil. Historisk sett gir aksjefond, i snitt over tid, vesentlig bedre avkastning enn inflasjon.

 

Å starte en bedrift er både en heltidsjobb og en riskabel investering. Det er ingen dans på roser og ikke noe man bør anbefale som alternativ til bsu og aksjefond for hvermannsen. Jeg driver min egen bedrift, så det har jeg litt erfaring med.

 

Det er ikke meningen å angripe deg, men jeg er uenig i deler av det du skriver. Spesielt mtp hvem du gir rådene til. Håper vi kan være uenige uten å gå på person her.

 

Hvor lang tid brukte aksjemarkedet på å ta seg inn etternforrige krakk? Hvis du ikke trenger pengene, men kan vente til kursene stiger igjen, er ikke risikoen så høy.

 

Det er feil. Ved dårligere tider så slutter man i stor grad å spise på restaurant og klipper håret skjeldnere/billigere evt hjemme. Disse bransjene er på ingen måte skånet mot resesjoner.

 

Går du inn i matproduksjon eller bransjer som er et billig alternativ til luksusprodukter (som hytteferie vs sydenferie), så er du bedre beskyttet mot resesjon. Noen av de kan til og med blomstre under en resesjon.

 

Nei, disse trenger vi aldri. Men det er ikke dem du investerer i når du setter penger i et aksjefond.

 

Dersom man er med på å bli rikere så setter i hvert fall jeg pris på å være med.

 

Til TS: Jeg støtter rådene om å fylle opp BSU dersom du har skattbar inntekt, har du penger til overs så er aksjefond tingen. Globale indeksfond er en enkel start for en nybegynner.

Men husk å sette av penger til uforutsette hendelser før du kjøper aksjer.

 

1) Du er med på å gjøre rike rikere, og dermed gir dem mer makt, og igjen gjør dine egne levevilkår verre over tid. Man -må- lære seg noe over tid, ellers er det poengløst.

 

2) Det er bedre å gjøre -noe- for å styre egne penger, enn å ikke gjøre noe som helst. Du prøver i hvert fall å lære deg noe. I tillegg til det, så kan det hende mange har skjulte talenter. Problemet er at mange ikke tør å prøve, fordi de heller blir rådgitt til å sette penga i fond. Dét er jo trist.

 

3) Ja, jeg går ikke på person, men jeg forventer en viss respekt bare fordi jeg har utradisjonelle meninger. Jeg går aldri på person på forumet her, dét håper jeg folk har klasse og stil nok til å legge merke til. Dog: Med mindre jeg blir angrepet selv først. Da forventer jeg at moderatorer griper inn.

 

5) Jo, folk bruker slike tjenester, prisen blir mye lavere og omsetningen mindre, men man holder folk i gang, man er med på å gjøre noe for samfunnet. Pengene er ikke bare luftslott, men er med på å skape holdninger og det store ordet, verdier, i samfunnet. Og det krever at noen kan kunsten å investére, og ikke bare lar rike bli rikere.

 

"Med på å bli rikere", man er med på å -gjøre andre- rikere, ikke seg selv. Det blir bare vanskeligere for alle å oppnå økonomisk frihet når rike blir rikere.

 

 

Dine uttalelser blir mer og mer bisarre. Søk profesjonell psykologhjelp!

 

Dette er hensynsløst, med psykopatiske trekk. Det er nok du som bør søke slik hjelp. Rapportért for mobbing.

 

Ingen grunn til å miste huet bare fordi jeg har utradisjonelle meninger. Det er virkelig heller ikke utradisjonelt, bare sunn fornuft. Man -må- ikke følge strømmen til enhver pris.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

1) Du er med på å gjøre rike rikere, og dermed gir dem mer makt, og igjen gjør dine egne levevilkår verre over tid. Man -må- lære seg noe over tid, ellers er det poengløst.

 

Beklager dette er fortsatt ikke riktig. Sparing med avkastning høyere enn inflasjon er gunstig. Man blir ikke fattig av det.

 

Sparing er heller ikke poengløst uten å lære noe. Dette er hva det er; Sparing.

 

2) Det er bedre å gjøre -noe- for å styre egne penger, enn å ikke gjøre noe som helst. Du prøver i hvert fall å lære deg noe.

 

 

Å starte egen bedrift er ikke noe man bare gjør. En av flere forutsettninger er at man har spart opp midler, f.eks i aksjefond. Uten det har man ikke råd til å starte bedrift. Det er en rekke andre forutsetninger også.

 

Når det gjeldet meg, så kan jeg det jeg driver med. Å drive bedrift er ikke yrket mitt, det er et middel for å utføre yrket slik jeg ønsker å gjøre det.

 

5) Jo, folk bruker slike tjenester, prisen blir mye lavere og omsetningen mindre, men man holder folk i gang, man er med på å gjøre noe for samfunnet.

 

 

Vanlige folk har ikke kapital til "å holde folk i gang". Å starte en tilfeldig bedrift av de grunner du never tror jeg er en effektiv måte å sette seg i stor gjeld på. Det vil jeg ikke anbefale.

 

Pengene er ikke bare luftslott, men er med på å skape holdninger og det store ordet, verdier, i samfunnet. Og det krever at noen kan kunsten å investére, og ikke bare lar rike bli rikere.

 

 

Flotte tanker, men lite konkret og relativt lite nyttig som råd til en som skal investere noen ekstra penger han har.

 

"Med på å bli rikere", man er med på å -gjøre andre- rikere, ikke seg selv. Det blir bare vanskeligere for alle å oppnå økonomisk frihet når rike blir rikere.

 

Da tror jeg ikke du har forstått aksjer og aksjefond. Hvem er det du mener blir rikere ved at jeg kjøper aksjer i et selskap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...