Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 6


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QvUnV1

Det flere ting i Surface-porteføljen nå, og du blander markedsandeler/vekst med inntekt. 25% vekst er uansett om det hadde vært riktig, lite når andelen i markedet bærbare for Surface er under 5%, i sitt beste marked. Microsoft er så små at de ikke kommer med som egen aktør i oversiktene.

 

 

Det er ganske enkelt fordi nesten hele Surface-protføljen er rettet mot dyrere ultrabærbare, mens resten av produsentene har en lang større rekke modeller, som i tillegg stort sett består av billigere ultrabærbare. I uansett grad viser den 25% vekstene som jeg viste til at det faktisk er en betydelig vekst for Surface-produktene. For å ikke snakke om anmeldelsene og tilbakemeldingene av de, som er veldig positive. 

 

Å vente til år 2020 med oppdateringene, året jeg tror de legger ned bærbarsatsningen, 

 

"Legge ned", faktisk. Du er jammen meg en desillusjonert type. Bærbarsatsingen for hele markedet ble da vitterlig ikke lagt ned de siste 10 årene, hvorav det i majoriteten av den perioden var fullstendig stagnasjon, og tom. minus i økning. Hvorfor skulle det legges ned nå, når markedet har sin største vekst på mange, mange år? Om noe, går den bare fremover igjen, med nye spillere på banen for premiumsegmentet (Huawei, Google og tom. Razer). Apple hentet også nylig tilbake Macbook Air-linjen sin i 2018. Og som om det ikke var nok, har Google i 3 år nå satt av 100 ingeniører i for å jobbe med en cross-platform OS (Fuchsia), som skal erstatte ikke bare Android, men også Chrome OS i fremtiden, og utgjøre en fullverdig krysning mellom disse plattformene. Noe som blir enda lettere med satsing av maskinvare fra ARM-baserte SoCer, som Qualcomm's Snapdragon 8cx. Intel jobber også iherdig med å utvikle en helt ny SoC-arkitektur, og har ansett noen av de beste ingeniørene i dette segmentet for dette formålet; folk som Jim Keller. 

 

Når jeg nevnte 2020, snakker jeg om når neste modell Surfacer vil komme (sansynligvis). Det er ingenting galt med nåværende produktlinje, så jeg forstår ikke hva du mener med "få ut fingeren". Er det mangler? Ja. Men de er inkrimentelle. Over hele linja er de fortsatt det klart beste Windows-alternativet der ute hos undertegnede og bortimot alle andre som har eid en Surface og har bred erfaring med produkter fra det segmentet.

 

Det er et markant tiltagende salg av Chromebooks. I premiumsegmentet for bærbare er de nye maskinene der i gården akkurat nok til oppgavene man får gjort på farten

 

Nei, det er de absolutt ikke, og her igjen babler du i vei om ting du ikke har noe som helst erfaring om. Chrome OS er en glorifisert nettleser, og er bygd opp, fra topp til bunn, til å være i billige laptoper for folk som kun gjør dette. Med en gang man kjøper Chromebøker i mellomklassen, eller videre premiumsegmente, så er Chrome OS ubrukelig. Ikke bare på grunn av dets begrensninger ift. applikasjoner,  men også alle bugs og problemer i softwaren. Bluetooth har vært et problem i 8 år nå, og de har enda ikke ordnet opp i det engang. Det er ganske tydelig at Google har mer eller mindre gitt opp på Chrome OS, og har fullt fokus på Fuchsia.

 

Og det er ikke engang begynnelsen på problemene. "Premium"-Chromebøker er horrible ift. prisen, med all slags kvalitetsproblemer, og mangler i den ene og andre retningen. Jeg har selv to stk. Pixel Slate inne, som er de dyreste, og spesifikasjonsmessig råeste, du får i en Chromebook; dyrere enn min Surface Pro 6, tom. Rent bortsatt fra at Tablet-modus i Chrome OS kjører i 30 FPS mesteparten av tiden, og det er frame drops, lag og gudene vet hva i hver eneste hjørne, er selv maskinvareopplevelsen mangefull. Skurrende høyttalere, tastatur som vingler på fanget og lav touch-latency, er bare noen av problemene. 

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bærbarsatsningen til Microsoft, ikke markedet som sådan, som forøvrig har hardnet til.

 

Disse er etter alt å dømme uavhengige tester

https://www.windowscentral.com/surface-pro-6-surface-laptop-2-earn-terrible-repairability-scores-ifixit https://www.onmsft.com/editorial/opinion-all-black-and-no-usb-c-makes-surface-pro-6-a-dull-toy

 

Du må lese tallene for det de er, og holde alt annet enn bærbare utenfor.

Når testene i største del sier at dette er på det gjevne, så kommer andelen i markedet til å forbli stagnant, eller gå ned, som følge av at andre har mer funksjonsdyktige produkter ute allerede, ikke først i 2020.

 

Forøvrig enig i din kritikk av Chrome OS, men det betyr ikke at Windows kan konkurrere på denne plattformen.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Chrome OS, Fuchsia, og alt av Linux (som siden rundt 1990 skulle være "like ved å overta for MS-DOS/Windows 3.1/Windows 95/Windows whatever oppover") er bare tull for vanlige brukere. Windows er det eneste som duger, med maskinvarestøtte for eksterne enheter og ikke minst utvalget av tilgjengelige programmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Bærbarsatsningen til Microsoft, ikke markedet som sådan, som forøvrig har hardnet til.

 

 

Og som kilden min viste, er denne opprinnelige påstanden fra deg, som du fortsetter nå å spre, ren og skjær løgn. Bærbarmarkedet hadde en gjennomsnittlig vekst på 3,5%. Surfacelinjen hadde en vekst på 25% i siste kvartal av 2018 alene.

 

 

Hva har dette med noe av det vi skriver om å gjøre? 

Det er kanskje dette som er problemet ditt. Du har absolutt ingenting seriøst å bidra med i en diskusjon, og er heller interessert i å slenge rundt negativiteter om Surface, hvor enn de er å finne. Uavhengig om de har noe som helst relevans til diskusjonen, eller støtter oppunder det du skriver.

Lenke til kommentar

@mastiff

Det største operativystemet på verdensbasis er Android, som har Linux-kjerne.

 

@akselestensen

At bærbarmarkedet vokser 3,5% fra år til år er ikke hverken her eller der, statistisk sett irrelevant.

Som kilden din viser, så er, og jeg gjentar meg her, Surface-produktene gjenstand for 21% mer inntekt, som forøvrig ikke trenger å bety vekst, og det er mye annet enn bærbare produkter i denne serien.

 

Det viser til at, og jeg gjentar meg selv, at testene ikke er uovermåtelig positive, de sier at produktet er på det gjevne, målt mot det det var. Det har noe med kritikken av produktet at det ikke evner å forbedre vesentlig, det andre har fått til lenge, til en billigere penge.

Lenke til kommentar

@Mastiff Eller så vil man ha en maskin som får denne "lettvekteren" til å fremstå som tung. Dvs, folk som ønsker bærbare maskiner, til mobilt bruk. Der må Microsoft se seg slått av, ja, selv Acer, men også alle andre, faktisk også diskuterbart Apple… (!) (1.25 kg for Apple Air 13.3") Vel litt tyngre, men også én tomme ekstra.

 

Edit: Til sammenligning

 

LG Gram

 

13.3" 965G

14" 995G

15.6" 1109G

17.3" 1338G

 

Microsoft Surface "pro".

12.3" 1100 gram

 

De fleste du snakker med bruker én USB? Denne maskinen koster fort 23 tusen kroner. At du har latt deg lure to ganger er ikke grunn god nok til å villede andre.

Så lenge det ikke ligger noe annet til grunn; hva man har hørt om hva du sier om bærbarmarkedet er for andre veldig uvesentlig. Derav markedsandelen til Surface-produkter.

Tror ikke helt du leser hva jeg skriver, og jeg har ikke anbefalt eller villedet noen, jeg skrev kun hva min personlige mening om viktigheten av USB-C er opp mot hva man ellers får i denne formfaktoren. Nei, jeg har ikke behov for en skog av porter på denne maskinen når jeg er på farten, jeg har aldri koblet til flere ting på X1 Yogaen heller, og jeg har aldri brukt USB-C til annet enn lading og dock. Og hvorfor i svarte H skulle jeg kjøpe LG gram som er noe helt annet enn det jeg er ute etter? Den er totalt uinteressant Og om den veier 1100 eller 965 gram, det driter jeg en lang marsj i.
Lenke til kommentar

Akkurat hva du er ute etter er markedet uvesentlig. Hvis oppgavene ikke svarer seg til det som koster en tiendedel så har man ikke et marked nedover, altså i volum, og så sant ting er mer portable og lukseriøse, fremdeles nedover, og oppover i pris, så blir det vanskelig å kapre mange kundene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Og uansett hvordan du ville måtte vri og vende på det, så har Surface-linken 25% vekst fra siste kvartal i 2018, så Microsoft har absolutt ingen grunn til å legge ned noe som helst. Videre er denne diskusjonen fullstendig uviktig for oss som forbrukere. Det som er viktig er kvaliteten på varen. Noe du ser ut til å hoppe over gang på gang. Som jo også gir mening, da det viser seg at du har ingen som helst personlig erfaring med Surfacene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...