Gå til innhold

Kaptein på kranlekter: – Hadde vi ikke handlet så raskt, ville «Helge Ingstad» sklidd ut på dypet


Anbefalte innlegg

Lurer på om du mener at variere knakk/revnet da radius rundt festene ble for liten.

Om de laget øye ved hjelp av klemmer på stedet, og ikke benyttet kaus så ble

det sikkert ikke optimalt.

Mener det sto at vaierne røyk grunnet for liten radius, men finner ikke igjen den artikkelen.

 

Det skal være radius i forholdt til dimensjonen på vaiere, enten riktig dimensjonert bolt "6>8xR" eller ved bruk av kauser.

 

55d4c4024280df0a1a15a54cb4e9d8bd_afdac7d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde "ditt" og hadde "datt".

 

Hadde ikke båten krasjet med en annen båt så hadde den vært i drift enda. Hadde ikke vann vært så vått så hadde jeg vært tørr etter å ha dusjet.

 

Sukk. 

 

Læring handler vel om å se seg tilbake for å finne ut hva som må forbedres.

Å da er det vanskelig uten å tenke gjennom ting.

Selv noen av oss som ikke var der er nysgjerrige.

Er ikke det bra?

Lenke til kommentar

Kan bytte til anbefalt :p

 

Bedre. :w00t: Vaiersling brukes også til løft. Ved løfte er det lov å snare. Ved snaring blir innvendig diameter lik diameter på vaier. Ved løft kan man kun bruke 20% av MBL. Ved snaring kun 80% av det igjen. 

Om man vet hva man gjør kan man godt utnytte mye mer av styrken til vaiere, siden de bare skulle vare noen uker (?).

 

Ser at type vaierlås er kritisert også. Av bildene kan man se at disse ikke er lovlig til bruk til løft i Europa. Disse kan være gode nok, om de er riktig brukt og mange nok. 

Lenke til kommentar

Bedre. :w00t: Vaiersling brukes også til løft. Ved løfte er det lov å snare. Ved snaring blir innvendig diameter lik diameter på vaier. Ved løft kan man kun bruke 20% av MBL. Ved snaring kun 80% av det igjen. 

Forstår ikke helt hva du mener men ved standard løft ved bruk av snare og vaier brukes x0,8 som en faktor, og øye er minimum 2xD "dimensjon".

 

Reduksjon av ståltauets bruddstyrke med henblikk på endefeste:

Håndspleiset øye, kile, klemmer har du 20% MBL "minste bruddlast", støpt og endelås ingen reduksjon, men det er flere variabler som kan redusere MBL, så som løftevinkel på løkke, løftevinkel i 2part løft og temperatur.

 

Edit: vi hadde en hendelse på en arbeidsplass jeg jobbet før hvor de klarte og ryke et 1.8T kjettingskrev ved og løfte 380kg, de hadde kjettingene ca. i 160 grader og de gutta hadde tatt løfte/stroppekurs, utrolig at man ikke forstår kraftxarm prinsippet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva du mener men ved standard løft ved bruk av snare og vaier brukes x0,8 som en faktor, og øye er minimum 2xD "dimensjon".

 

Reduksjon av ståltauets bruddstyrke med henblikk på endefeste:

Håndspleiset øye, kile, klemmer har du 20% MBL "minste bruddlast", støpt og endelås ingen reduksjon, men det er flere variabler som kan redusere MBL, så som løftevinkel på løkke, løftevinkel i 2part løft og temperatur.

 

 

x0,8 er lik 80%.

"Ved snaring blir innvendig diameter lik diameter på vaier." Innvendig diameter på løkken blir lik diameteren på vaieren som går igjennom løkken. Som er samme vaieren som løkken. Mer eller mindre dårlig forklart.

Lenke til kommentar

 

Noen av mannskapet som var under dekk sprang vel for livet for ikke bli innhentet av sjøen og drukne. Med to tomme hender som utgangspunkt må de være glade de hadde en vei å rømme.

Senere gikk tiden fra dem som skulle

redde båten, og som visste at den hadde vanntette skott. Men ikke at det

lakk sjø dit også, dessverre.

Nå evakuerte de båten lenge før den forliste. Tror ikke det lakk så mye vann at det burde være noe panikk. Båten var fremdeles flytende da de skubbet den på land flere timer senere i godt dagslys. Godt mulig at en presenning rundt skroget og noen gode pumper kunne holdt det flytende mye lenger. På de gamle MTB ene vet jeg de øvde på slike senario.

 

Det er også godt mulig at ved litt bedre kontroll at flere vanntette skott kunne vert lukket når de forlot skuten.

 

Men som sagt da måtte de ha reagert og handlet litt raskere!

De som sprang for livet var vel under dekk og i området hvor sjøen kom inn. Lekkasjen som skal ha skjedd gjennom akslingene var nok ingen forberedt på, da dette ikke var kjent

til å begynne med.

Klandrer ikke mannskapet som ble "tatt på senga".

Det er nok andre som burde sett sin besøkelsestid, og som sløste med tid og muligheter, og som hadde mer av begge deler.

Lenke til kommentar

 

 

Noen av mannskapet som var under dekk sprang vel for livet for ikke bli innhentet av sjøen og drukne. Med to tomme hender som utgangspunkt må de være glade de hadde en vei å rømme.

Senere gikk tiden fra dem som skulle

redde båten, og som visste at den hadde vanntette skott. Men ikke at det

lakk sjø dit også, dessverre.

Nå evakuerte de båten lenge før den forliste. Tror ikke det lakk så mye vann at det burde være noe panikk. Båten var fremdeles flytende da de skubbet den på land flere timer senere i godt dagslys. Godt mulig at en presenning rundt skroget og noen gode pumper kunne holdt det flytende mye lenger. På de gamle MTB ene vet jeg de øvde på slike senario.

 

Det er også godt mulig at ved litt bedre kontroll at flere vanntette skott kunne vert lukket når de forlot skuten.

 

Men som sagt da måtte de ha reagert og handlet litt raskere!

De som sprang for livet var vel under dekk og i området hvor sjøen kom inn. Lekkasjen som skal ha skjedd gjennom akslingene var nok ingen forberedt på, da dette ikke var kjent

til å begynne med.

Klandrer ikke mannskapet som ble "tatt på senga".

Det er nok andre som burde sett sin besøkelsestid, og som sløste med tid og muligheter, og som hadde mer av begge deler.

Kanskje ble de beordret til å evakuere.

Da er det ikke opp til dem uansett, hva som skal skje videre.

Ordre kommer som kjent "ovenifra".

Lenke til kommentar

Det er umulig og si hendelseforløpet, men normalt skal alle være på sin post/posisjon frem til de enten får ordre fra sitt befal eller det går generalalarm og da skal mannskapet møtes opp på instruerte plasser.

 

Uansett skal befalene være på sine plasser og påse at alle er evakuert og vente på ordre fra brua, det er for at man foreksempel har behov for å stenge maskineri, tanker, vanntette dører, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...